5p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Felmérések szerint 2035-re világszerte 75 millió teljesen elektromos és közel 25 millió hibrid autó közlekedhet majd az utakon , míg 2040-re az újautó-eladások 35 százaléka már elektromos gépjármű lehet . A különböző autógyártóktól már évek óta futószalagon érkeznek az ilyen meghajtású modellek, de akadnak olyan tényezők, amelyek miatt a leendő tulajok gépjárművei a vártnál többet állhatnak a parkolóban.

A vásárlásnál nem elég ugyanis csupán a vételárat és a különböző kedvezményeket figyelembe venni, befolyásoló tényező lehet az aktuális infrastruktúra vagy akár a felhasználói szokások is – írja közleményében a Schneider Electric.

Napjainkban egyre nagyobb teret hódít mind a vállalati, mind a személyes felhasználás terén az elektromos autózás. Több európai ország, köztük Németország, Norvégia és Hollandia is bejelentette azokat a dátumokat, amikortól nem engednek a forgalomba robbanómotoros gépjárműveket.

A tulajdonosok számos előnyét élvezhetik az új technológiának, hiszen ezek az autók lényegében zéró emisszióval és alacsonyabb zajszennyezettséggel működnek, mint belsőégésű társaik. A jelenlegi jogszabályi kereteknek köszönhetően pedig közterületen ingyenesen tölthetők, és üzemeltetésük is lényegesen olcsóbb, mivel egyszerűbb felépítésűek.

Nem mind arany, ami fénylik?

A villanyautó-tulajdonosok 67 százaléka ugyanakkor hátránynak tekinti a túl magas vételárat3, amely arányaiban még a kedvezmények és a vásárlási támogatások mellett is jóval magasabb a robbanómotoros autókéhoz képest.

A hatótáv viszont rövidebb, hiszen az átlagfelhasználó számára elérhető gépjárművek átlagban csupán 120-150 kilométert tesznek meg egy feltöltéssel, ami hideg időben, fagypont alatt rendszerint még tovább csökken.

Az e-mobilitással kapcsolatos ördögi kör, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez több töltőpont kellene az utakra. Ahhoz viszont, hogy több töltőt telepítsenek, több e-autóra lenne szükség. A KPMG 1000 vezető autóipari szereplő körében elvégzett kutatása szerint a megkérdezettek 62 százaléka a gyenge infrastruktúrát említette az elektromos autók lehetséges végzeteként.4

Van kiút

A nem megfelelő infrastruktúra nemcsak világviszonylatban, hanem hazánkban is probléma. Az openchargemap.org adatai alapján Magyarországon jelenleg 217 helyszínen összesen 391 töltési pont áll rendelkezésre. Nem meglepő tehát, hogy a villanyautót használók között végzett hazai felmérésben a válaszadók 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevés a töltő az utakon.3 A helyzet javítására már folyamatban vannak kezdeményesek, többek között a Jedlik Ányos terv keretein belül.

Felkészülni, vigyázz, rajt!

Mivel hazánkban az elektromos autózás viszonylag újkeletű dolog és ismeretlen terep, a leendő tulajdonosoknak érdemes minél jobban körüljárniuk a témát, és alaposan tájékozódni a mindennapi használathoz kapcsolódó kérdésekben. Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment szakértője ehhez adott praktikus tanácsokat:

1. „Tankolás” minél gyorsabban

Az elektromos járművek esetében az egyik legfőbb tényező a gyors tölthetőség. Általános szabály, hogy minél nagyobb teljesítmény felvételére alkalmas autót veszünk, annál gyorsabban tölthető fel majd az akkumulátor. Nem mindegy azonban, hogy ehhez milyen töltőt választunk. Fontos szempont az akkumulátor energiatárolási képessége és az autó fogyasztása, de ismernünk kell a maximális töltési teljesítményt is, valamint tisztában lenni azzal, hogy milyen töltésvezérlő van az autóban, illetve milyen a töltési pont kialakítása. Hiába használunk nagy teljesítményű töltőállomást, ha az autónk csak kisebb teljesítmény felvételére képes, illetve fordítva, egy kisebb teljesítményű töltő lassabban tölti fel a nagyobb kapacitás felvételére alkalmas autónkat.

2. Este az autónak is fel kell töltődnie

Az elektromos autók a technológia adottságai miatt jóval előrelátóbb és tervezettebb használatot követelnek meg, mint egy belsőégésű gépjármű. Ennek egyik sarokpontja a nap végi, huzamosabb ideig tartó töltés. Ha ugyanis az autó nem kerül fel éjszakára töltőre, akkor nagy valószínűséggel a következő nap már nem tudjuk használni, vagy nehézségek árán újra kell tervezni a másnapi programot és útvonalat.

3. Töltőállomás otthon

Főként ezért ajánlott a leendő tulajdonosoknak saját töltőegységet felszerelni otthonukban. Nem minden háztartás van azonban felkészülve egy elektromos autó kiszolgálására. Fontos tudni, hogy a hagyományos háztartási aljzatokat nem arra tervezték, hogy minden éjjel öt-hat vagy akár tíz órán keresztül nagy teljesítményeket (2-3 kW) vigyenek át. Ilyen használat mellett a háztartási fali aljzat hamar tönkremegy, jó esetben lekapcsol a védelem, rosszabb esetben pedig tűz keletkezhet. Érdemes tehát számolni azzal, hogy a töltő kiépítése áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, és átépítéssel, valamint extra költségekkel járhat.

4. Ember tervez(z)

Mivel még nem áll minden sarkon rendelkezésre közületi töltőállomás, ajánlott feltérképezni a lakhelyünkhöz vagy a munkahelyünkhöz legközelebb eső töltőegységeket. Egy hazai felmérés szerint a villanyautó-tulajdonosok 11 százaléka merült már le útközben, így fontos felkészülni a különböző helyzetekre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG