Egyre nagyobb sebességre kapcsol a hazai használtautó-piac: a gazdát cserélt használt személyautók száma 2017-ben elérte a 688 ezret, ami 11 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az utolsó negyedév minden eddiginél erősebb forgalmat hozott, az átírások száma első alkalommal lépte át a 180 ezres szintet ebben az időszakban. A jelenlegi folyamatok alapján a 2018-as év új rekordot hozhat: a belföldi átírások száma egészen 750 ezerig is emelkedhet.
Minden ötödik használt autó gazdát cserélt
Két év távlatában még látványosabb a növekedés: több mint negyedével nőtt a gazdát cserélő használt autók volumene. Ennek eredményeként tavaly a teljes forgalomban lévő 3,4 milliós hazai gépjárműállománynak immár több mint 20 százaléka megfordult a piacon – magyarázza Halász Bertalan, a jóautók.hu vezérigazgatója. Hosszabb távon már nem számíthatunk a jelenlegi növekedési ütem fennmaradására, de ha a mostani kedvező gazdasági klíma fennmarad, 2018-ra a hazai használtautó-átírások száma megközelítheti a 750 ezres szintet.
Kezd elég lenni a roncsokból - szigoríthatnak az importnál
Ehhez persze az kell, hogy ne csak a kereslet, hanem a kínálat is jól alakuljon. Két utánpótlási forrása van a piacnak: az egyik az új autók forgalmazása, ahol 7-8 százalékos bővülést várnak az importőrök. A használt autók behozatala körül azonban jóval több a kérdőjel: míg 2016-ban egy év alatt még 16 százalékkal több használt autót hoztak be az országba, tavaly már csak 9 százalékos volt a bővülés.
Ráadásul a szakmai szövetségek igyekeznek szigorítást keresztül verni a rendszeren, első sorban környezetvédelmi okokra hivatkozva - többször is foglalkoztunk már azzal, hogy pocsék minőségű, szakadt-levetett autókat hoznak be a magyarok külföldről, gyakran magánimport keretében; az autópark átlagéletkora egyre nő, lassan már Európa roncstemetőjeként emlegetik Magyarországot. Ha a szabályokat szigorítják, további növekedés helyett akár csökkenésre is sor kerülhet ebben a szegmensben a jóautók.hu szakembere szerint.
Mit vesznek a magyarok?
A belföldi használtautó-piacon tavaly is öt márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az Opel 14 százalékos elsőségét egyelőre továbbra sem fenyegette sem a Suzuki, sem a Volkswagen 10-10 százalékos részesedésével. A negyedik és ötödik helyen a Ford és a Renault állt.
A behozott használt autók listáján szintén az élen áll a Volkswagen (12%), az Opel (11%) és a Ford (10%), ám őket olyan presztízsmárkák követik, mint a BMW, az Audi és a Mercedes (valamennyien 6-7 százalék közötti részaránnyal).