A légszennyezettség riasztó adatai miatt két nagy autóipari központ, München és Stuttgart is kitilthatja a korszerűtlen dízelmotorral felszerelt autókat. Ezzel egyre bővül azon nagyvárosok sora, ahol nem használhatják a környezetszennyező autókat a tulajdonosok - ahogy sorra érkeznek a hírek a tiltásokról, úgy lesz egyre nagyobb lutri dízeles autót vásárolni.
![]() |
Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával. MTI Fotó: Illyés Tibor |
Sokkoló légszennyezettségi adatok - München és Stuttgart is tiltást vezet be
A BMW központjának is otthont adó München város vezetése kitiltaná a károsanyag-kibocsátás magas szintje miatt a kevésbé korszerű dízeljárműveket a bajor fővárosból - derül ki a városvezető szerdai, Süddeutsche Zeitung nevű lapnak adott nyilatkozatából. Dieter Reiter, München polgármestere elmondta: szeretnék elkerülni az efféle korlátozások bevezetését, azonban a friss müncheni légszennyezettségi adatok ismeretében úgy tűnik, a lépés mégis elkerülhetetlen lesz a jövőben.
Az MTI szemléje szerint legutóbb mért müncheni nitrogén-oxid-szinteket sokkolónak nevezte a városvezető, elmondása szerint senki nem várt hasonlóan kedvezőtlen szennyezettségi számokat.
Egy másik németországi nagyváros, Stuttgart, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is arra készül, hogy jövőre vezet be a kevésbé korszerű dízelautók használatára vonatkozó tilalmat. Münchenben az esetleges tilalom 133-170 ezer járművet érintene, a szabályozás szigorúságától függően. A legújabb, Euro 6-os kibocsátási szabályozásnak eleget tevő járműveket nem érintené a korlátozás a Süddeutsche Zeitung értesülései szerint.
A teljes tiltásé a jövő?
A német nagyvárosok lépése egyébként nem számít újdonságnak, a világ több nagyvárosa is csatlakozott már a kezdeményezéshez, ilyen-olyan formában. Nemrég arról számoltunk be, hogy Madridban is hasonló lépésre készülnek >>
Párizs például azt tervezi, hogy teljesen kitiltja városából az 1997 előtt gyártott autókat, függetlenül attól, hogy dízel vagy benzin hajtja őket. Ezek egyébként jelenleg a teljes állomány 10 százalékát teszik ki. A Mentalfloss szerint ráadásul ez tízévente megújul, így 2020-ban majd a 2011 előtt gyártott autókat és motorokat zárják ki, és így tovább.
Hollandiában szintén felvették a kesztyűt a dízelautókkal szemben, méghozzá elég keményen, egy új szabályozás szerint 2025 után egész egyszerűen nem lehetne dízelautót eladni az országban. A törvény ugyanakkor előírja, hogy ezek helyett zéró-kibocsátású, tehát elektromos autókat kell biztosítania a piacnak. A hollandok egyébként élen járnak az elektromos autók használatában, 2015-ben 43 ezer darabot vásároltak belőlük. Az emberek egyébként is preferálják a környezetbarát közlekedést, a holland lakosság harmada például biciklivel jár dolgozni, a lakosság fele pedig tömegközlekedést használ.
Aki dízelt vesz, zsákbamacskát vesz?
Németországban az utóbbi időben az új autók vásárlói egyre kisebb arányban döntenek dízel modell mellett a Duisburg-Essen Egyetem CAR autóipari kutató intézetének tanulmánya szerint. Az intézet felmérése szerint az idén áprilisban vásárolt autóknak mindössze 23,8 százaléka volt dízel, ami a legalacsonyabb arány a kis lökettérfogatú benzines autókat támogató 2009-es roncsprémium óta - írja az MTI.
Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, a CAR intézet vezetője szerint elsősorban az Euro 6-os dízelmotorok valós közlekedési körülmények között a megengedettnél magasabb károsanyag kibocsátását kimutató mérések riasztják el a vásárlókat a dízeles modellektől. A bizonytalan jövő egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlói döntésekben - mutatott rá, megjegyezve, hogy "az Euro 6-os dízelek vásárlói zsákbamacskát vesznek" a számos városközpontban kilátásba helyezett behajtási tilalom miatt.
A Volvo nem készít több dízelmotort
A fuelincluded.com cikke szerint a Volvónak is nagy tervei vannak az elektromobilitás terén, a vállalat vezérigazgatója, Håkan Samuelsson elmondása szerint a most piacon lévő dízelmotorok az utolsók, amiket a Volvo gyártott, új generációt ebből az erőforrásból már nem fejlesztenek. Az így felszabaduló forrásokat az elektromos autók fejlesztésére fordítják. A bejelentés azért is nagy szám, mert az európai piacon eladott Volvók többségét dízelmotorral szerelték fel, de az Egyesült Államokban is nagyjából fele-fele arányban forgalmaznak benzines és dízelmeghajtású autókat. Legkésőbb 2019-ben érkezik majd az első tisztán elektromos meghajtású Volvo-modell.
Címlapon
Kikutatták: itt vannak a legélhetőbb magyar városok

Tavalyhoz képest szinte nincs változás a listán, továbbra is az I. és V. kerületetekben a legjobb lakni Budapesten. A vidéki nagyvárosoknál 2018-ban is Egerben, Veszprémben és Tatán a legkellemesebb lakni - derült ki az Otthon Centrum harmadik alkalommal publikált „életminőség-indikátora” elemzésből. Ha ezt a mutatót összevetjük a lakásárakkal, akkor nem meglepő módon hasonló rangsort kapunk.
- Miért van 500 ezer üres lakás, miközben alig lehet albérletet találni?
- Kikutatták: itt vannak a legélhetőbb magyar városok
- Magyarország elbukott egy pert Brüsszellel szemben
- Zuhan Trump kedvence, 313 forint felett jár az euró
- Egyre biztosabb, ki ülhet Lázár János miniszteri székébe
- Megvan Balog Zoltán utódja? Orvos válthatja a lelkészt az EMMI élén
- Egy tábornok lehet az új honvédelmi miniszter – Simicskó távozik
- A francia elnök farzsebébe került Trump – Macron diktál Amerikának?
- Több millió videót törölt a YouTube - lehet a tiéd is köztük van?
További cikkek
-
Kapnak egy pofont az autósok a Moltól
Mindkét üzemanyag árán emelnek szerdán. Tovább
-
Van 6,5 millió magyar, aki enélkül nem tud élni
Ennyien hallgattak rádiót az első negyedévben. Tovább
-
Új világ jön jövőre – többé nem vernek át a gyógyszerekkel?
Biztonsági elemekkel látják el a gyógyszereket, 290 nap múlva élesedik az új rendszer. Tovább
-
Megteltek a hotelek – mi már tudjuk, hová mész a hosszú hétvégén
Az év negyedik hosszú hétvégéje 4,5-szeres forgalomnövekedést hozhat. Tovább
-
Abszurd ötlet: autókba csempészné a csomagokat az Amazon
Korábban a házakba volt bejárása a futároknak, most újítanának a kézbesítésen. Tovább
-
Veszélyben a világ borkészlete
Hatvan éve nem volt ilyen kevés bor a világon, mint most. Tovább
-
Évekig hordták a romlott húst a határba – most lefülelték őket
Havonta vitték a tonnányi húst Rákospalota külterületére. Tovább
-
Nyakunkon a nyár, nyitnak a strandok – mennyibe kerül a jegy?
Április utolsó hétvégéjén elindul a strandszezon. Tovább
-
Baj van az IKEA egyik termékével – semmiképp se használd, míg nem javítják!
HA ilyen főzőlapotok van otthon, mindenképpen jelezzétek a cégnek. Tovább
-
Te tudod, hogyan reklamálhatsz a boltban? Simán átverhetnek minket
Nőtt az első negyedévben a szolgáltatásokkal szemben a kifogások száma, miközben gyengült a kereskedők iránti bizalom. Tovább
-
Németországba készülsz? Ezt nagyon jó lenne tudnod
Valóságos tüntetéssorozat újabb részét tartották a múlt héten Berlinben a magas lakásárak és bérleti díjak miatt. Tovább
-
Ma vagy holnap repülnél? Lehet, törölték a járatod
A dolgozók sztrájkja miatt több budapesti járatát törölte az Air France. Tovább
-
Rossz hír a budapesti autósoknak: rengeteg utca lesz fizetős
Új parkolási fizetőövezetek jönnek Újbudán, az Állatkerti körúton olcsóbbak lesznek a várakozási díjak. Tovább
-
Óriási csokiboltot nyitnak Budapesten
Nem más, mint a svájci Lindt terjeszkedik be hozzánk. Tovább
-
Fekete almával volt megpakolva a teherautó
Nem tudták igazolni a 2 tonna gyümölcs eredetét. Jól jártak az állatok. Tovább
-
Rengeteg szúnyog lesz idén – már most irtani kezdik őket
Korán kezdik a szúnyogirtást. Tovább
-
Már nem a Suzuki a mi autónk? Új kedvence van a magyaroknak
A JóAutók.hu előrejelzése szerint a kedvező piaci környezetben éves szinten akár 750 ezerre is emelkedhet a belföldi átírások száma a tavalyi 687 ezerről. Tovább
-
Eljött több millió magyar rémálma – te hogyan éled túl?
Itt a tavasz, és kezdődik az allergiaszezon is. Tovább
-
Furcsa ügy – óriási a felfordulás egy Barbie baba miatt
A mexikói bíróságon elvesztette a Frida Kahlo babákat gyártó Mattel a pert. Tovább
-
Túlélni a tavaszt: biztos tippek a fáradtság ellen
A vitaminok pótlása rendkívül fontos ebben az időszakban, hogy elkerüljük a megbetegedéseket és hogy könnyebben leküzdjük a tavaszi fáradtságot. Tovább
Utánajártunk
Privátbankár Árkosár
Hírlevél
Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:
Exkluzív interjúk
-
Az önmegsemmisítő olajrali ellenére 37 százalék hozam egy év alatt – Hosszú Ferenc
-
Mindig feltűnnek különlegesen tehetséges alapkezelők – Boér Levente
-
Már ne a kötvények körében keressük a jó hozamokat – Kovács Mátyás
-
Megújuló energia: több százmilliárdos boom jöhet Magyarországon - Kovács Domonkos
-
Ne csak a hozamokat figyeljék, a kockázatokat is! - Schuszter Péter
-
Ázsiáig viszik a magyar kacsát, a céget talán a tőzsdéig – Szabó, Mihaletzky
-
Nem csak a bankok érdeke: rajtunk is múlik a felelős hitelezés - Szirmák Botond