4p
A légszennyezettség riasztó adatai miatt két nagy autóipari központ, München és Stuttgart is kitilthatja a korszerűtlen dízelmotorral felszerelt autókat. Ezzel egyre bővül azon nagyvárosok sora, ahol nem használhatják a környezetszennyező autókat a tulajdonosok - ahogy sorra érkeznek a hírek a tiltásokról, úgy lesz egyre nagyobb lutri dízeles autót vásárolni.
Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával. MTI Fotó: Illyés Tibor

Sokkoló légszennyezettségi adatok - München és Stuttgart is tiltást vezet be

A BMW központjának is otthont adó München város vezetése kitiltaná a károsanyag-kibocsátás magas szintje miatt a kevésbé korszerű dízeljárműveket a bajor fővárosból - derül ki a városvezető szerdai, Süddeutsche Zeitung nevű lapnak adott nyilatkozatából. Dieter Reiter, München polgármestere elmondta: szeretnék elkerülni az efféle korlátozások bevezetését, azonban a friss müncheni légszennyezettségi adatok ismeretében úgy tűnik, a lépés mégis elkerülhetetlen lesz a jövőben.

Az MTI szemléje szerint legutóbb mért müncheni nitrogén-oxid-szinteket sokkolónak nevezte a városvezető, elmondása szerint senki nem várt hasonlóan kedvezőtlen szennyezettségi számokat.

Egy másik németországi nagyváros, Stuttgart, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is arra készül, hogy jövőre vezet be a kevésbé korszerű dízelautók használatára vonatkozó tilalmat. Münchenben az esetleges tilalom 133-170 ezer járművet érintene, a szabályozás szigorúságától függően. A legújabb, Euro 6-os kibocsátási szabályozásnak eleget tevő járműveket nem érintené a korlátozás a Süddeutsche Zeitung értesülései szerint.

A teljes tiltásé a jövő?

A német nagyvárosok lépése egyébként nem számít újdonságnak, a világ több nagyvárosa is csatlakozott már a kezdeményezéshez, ilyen-olyan formában. Nemrég arról számoltunk be, hogy Madridban is hasonló lépésre készülnek >>

Párizs például azt tervezi, hogy teljesen kitiltja városából az 1997 előtt gyártott autókat, függetlenül attól, hogy dízel vagy benzin hajtja őket. Ezek egyébként jelenleg a teljes állomány 10 százalékát teszik ki. A Mentalfloss szerint ráadásul ez tízévente megújul, így 2020-ban majd a 2011 előtt gyártott autókat és motorokat zárják ki, és így tovább.

Hollandiában szintén felvették a kesztyűt a dízelautókkal szemben, méghozzá elég keményen, egy új szabályozás szerint 2025 után egész egyszerűen nem lehetne dízelautót eladni az országban. A törvény ugyanakkor előírja, hogy ezek helyett zéró-kibocsátású, tehát elektromos autókat kell biztosítania a piacnak. A hollandok egyébként élen járnak az elektromos autók használatában, 2015-ben 43 ezer darabot vásároltak belőlük. Az emberek egyébként is preferálják a környezetbarát közlekedést, a holland lakosság harmada például biciklivel jár dolgozni, a lakosság fele pedig tömegközlekedést használ.

Aki dízelt vesz, zsákbamacskát vesz?

Németországban az utóbbi időben az új autók vásárlói egyre kisebb arányban döntenek dízel modell mellett a Duisburg-Essen Egyetem CAR autóipari kutató intézetének tanulmánya szerint. Az intézet felmérése szerint az idén áprilisban vásárolt autóknak mindössze 23,8 százaléka volt dízel, ami a legalacsonyabb arány a kis lökettérfogatú benzines autókat támogató 2009-es roncsprémium óta - írja az MTI.

Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, a CAR intézet vezetője szerint elsősorban az Euro 6-os dízelmotorok valós közlekedési körülmények között a megengedettnél magasabb károsanyag kibocsátását kimutató mérések riasztják el a vásárlókat a dízeles modellektől. A bizonytalan jövő egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlói döntésekben - mutatott rá, megjegyezve, hogy "az Euro 6-os dízelek vásárlói zsákbamacskát vesznek" a számos városközpontban kilátásba helyezett behajtási tilalom miatt.

A Volvo nem készít több dízelmotort

A fuelincluded.com cikke szerint a Volvónak is nagy tervei vannak az elektromobilitás terén, a vállalat vezérigazgatója, Håkan Samuelsson elmondása szerint a most piacon lévő dízelmotorok az utolsók, amiket a Volvo gyártott, új generációt ebből az erőforrásból már nem fejlesztenek. Az így felszabaduló forrásokat az elektromos autók fejlesztésére fordítják. A bejelentés azért is nagy szám, mert az európai piacon eladott Volvók többségét dízelmotorral szerelték fel, de az Egyesült Államokban is nagyjából fele-fele arányban forgalmaznak benzines és dízelmeghajtású autókat. Legkésőbb 2019-ben érkezik majd az első tisztán elektromos meghajtású Volvo-modell.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG