Mit vizsgáltak?
A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett, az országban egyedülálló eseményen tavalyhoz hasonlóan 19 szettet vizsgáltak meg.
Az idei tesztek, amelyeket a szakemberek télies hidegben, 1 és 3 fok közötti hőmérséklet-értékeken végeztek, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a kopás, illetve a menetzaj mérésére is. A teszten az itthon legelterjedtebb méretű (195/65 R15) abroncsok szerepeltek.
„A mérések idén is igazolták azt a fontos tanulságot, hogy míg száraz és nedves aszfalton még hidegben is elviselhető teljesítményt nyújtanak a nyári abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett a téli gumit semmi sem képes helyettesíteni. Míg a legjobb téli gumikkal felszerelt autó féktávolsága jeges úton 40 km/óráról lefékezve 21 méter alatt marad, ugyanaz a járműnyári gumival 37 métert tesz meg a megállásig. Tanulságos, hogy ebben a tekintetben nincs jelentősége, hogy használt nyári gumit, vagy a fél éve kategóriagyőztes új nyári abroncsot használjuk – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.
Kompromisszumok
Az ötfajta négyévszakos gumi közül négy esetében is sikerült a jeges útviszonyoknak megfelelő változatot kihozniuk a gyártóknak, de a különböző szempontok összesítése során világosan látható, hogy ez az abroncsfajta a téli időszakokban komoly teljesítménybeli kompromisszumok vállalását jelentheti. „Egy szett jó minőségű abroncs ára jellemzően szerényebb, mint a casco önrész. Nem lehet kérdés, hogy melyikre érdemesebb költeni" – hangsúlyozza Katona Mátyás, a Használtautó.huszakértője.
A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz úton – fagypont felett – a Michelin négyévszakosa, míg vizes úton a Vredestein téli abroncsa volt a legjobb, mindkét teszt második helyezettje a Continentaltéli gumija volt. Jeges úton fékezhetőségben a Bridgestone, míg kapaszkodási képességben aContinental volt a legjobb. A legcsöndesebbnek szintén a Bridgestone bizonyult, ugyanakkor a gördülési ellenállás szempontjából a Hankook bizonyult a legjobbnak. Kopási kép tekintetében 7 abroncs is a maximális pontszámot kapta, valamennyien téli abroncsok.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2017 az alábbi sorrendet eredményezte:
|
Abroncs |
százalék* |
értékelés |
|
|
Continental Winter Contact TS 860 |
96% |
nagyon jó |
|
|
Hankook W452 Winter iCept RS2 |
92% |
nagyon jó |
|
|
Bridgestone Blizzak LM001 |
91% |
nagyon jó |
|
|
Nexen Win Guard SnowG WH2 |
88% |
jó |
|
|
Michelin Alpin5 |
88% |
jó |
|
|
Goodride SW602 AllSeason (négyévszakos) |
87% |
kielégítő |
|
|
Laufenn LW31 I Fit |
87% |
kielégítő |
|
|
Vredestein Quatrak 5 (négyévszakos) |
87% |
kielégítő |
|
|
Goodyear Ultra Grip 9 |
86% |
kielégítő |
|
|
BarumPolaris 3 |
85% |
kielégítő |
|
|
Toyo Snowprox S943 |
85% |
kielégítő |
|
|
Firestone Winterhawk 3 |
84% |
feltételesen ajánlott |
|
|
Nexen N’Blue 4Season (négyévszakos) |
84% |
feltételesen ajánlott |
|
|
Infinity Winter Hero INF-049 |
84% |
feltételesen ajánlott |
|
|
Goodyear Vector 4 Seasons (négyévszakos) |
82% |
feltételesen ajánlott |
|
|
Használt téli gumi |
79% |
nem ajánlott |
|
|
Michelin Cross Climate (négyévszakos) |
78% |
nem ajánlott |
|
|
Új tesztgyőztes nyári gumi |
77% |
nem ajánlott |
|
|
Használt prémium nyári gumi |
69% |
nem ajánlott |
|
Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében elmondható, hogy a lista első negyedében szereplő gumimodellek bármelyike jó szívvel ajánlható az idei téli gumijukat még csak most kereső autósoknak.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfőn levelet küldött az Európai Unió tagállamainak.




