4p
Bár már ez is egy kihalófélben lévő hagyomány, még mindig sok – elsősorban fiatal – fiú kel útra húsvéthétfő reggel kölnivel vagy szódásszifonnal a kezében, hogy meglocsolja a hölgyismerőseit. De honnan ered a locsolkodás, és miért követelnek piros tojást a locsolók a lányoktól? Összegyűjtöttük, honnan ered ez a szép népi hagyomány.

Mint minden, a húsvéthoz köthető népszokásunknak, ennek is van egy ősi és egy egyházi magyarázata. A locsolkodás ősibb szokás a kereszténységnél, régen ugyanis erősen hittek a víz tisztító és megújító erejében, konkrét szokással azonban az egyház ruházta fel. A locsolás ugyanis nem csak a keresztelésre utal, hanem arra a legendára is, amely szerint a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat vízzel öntötték le, hogy elhallgattassák őket, írja a Körkép. Különös, hogy bár a keresztény vallás az egész világon elterjedt, a húsvéti locsolkodásnak leginkább csak Közép-Európában jutott kiemelkedő szerep.

Zöld erdőben jártam…

A hagyomány szerint a vízbevető vagy vízbehányó hétfőn, vagyis a mai napon a falvak, városok fiatal férfijai és fiúi kölnivel vagy valamilyen jó nagy, vízhordásra alkalmas eszközzel (vödörrel, szódásszifonnal vagy az extrémebbek tűzoltóautóval…) felfegyverkezve keltek útra, hogy meglocsolják a lányokat. Ez a hagyomány él ma is, régen azonban a fiúk bandákba verődve járták végig a környéket, és ahol lányt találtak, azt elrángatták a kútig, ahol aztán vödörszám hordták a szerencsétlenre a vizet, hogy „nehogy keléses legyen”.

A locsolkodást először minden fiú a keresztanyjánál kezdte, majd innen folytatták a sort. Egyes helyeken élt a tradíció, hogy csak az eladósorban lévő lányokat lehetett meglocsolni – innen eredhet a versikékből ismert „hogy ne hervadozzál”, az a lány ugyanis, akit senki sem locsolt meg, az nem számíthatott kérőre, vagyis „elhervadt”, míg a bőrig ázott lányok voltak a legkapósabbak az adott környéken. Egyes falvakban a locsolás mellett fűzfakorbácsot hordtak magukkal a fiúk, amivel megcsapkodták a lányokat, hogy ne legyenek betegek a következő esztendőben – a korbácsot mindig a család idősebb férfitagja, az apa vagy a nagyapa fonta. Minél több csomó volt rajta, annál erősebb rontásűző hatást tulajdonítottak neki.

Kék ibolyát láttam…

Amellett, hogy ilyen módon lehetett udvarolni a kiszemelt lánynak, a fiúk sosem távoztak üres kézzel a háztól, ahová locsolni mentek. A locsolásért a keresztanyjuktól 8-10, a többi lánytól háztartásonként egy – jellemzően pirosra festett – tojást kaptak. Ezeket akár már előző vasárnap este megkezdték gyűjteni, majd miután megették őket, a tojáshéjakat annak a lánynak az ablaka alá szórták, akit valamiért nem szerettek. A házaknál emellett borral, rántottával és szalonnával várták a locsolókat. A mai hagyomány szerint már inkább csokoládétojást és egy kis költőpénzt adnak a locsolóknak – sok fiatal fiú így keresi meg az éves zsebpénzét.

Húsvétkor egyébként nem csak a legkelendőbb lány kilétére derült fény, de a legsármosabb fiúéra is: a lányok ugyanis minden locsolónak virágot tűztek a gomblyukába. Akinek a legszínesebb, legnagyobb bokréta díszelgett a mellényén, az volt a legkelendőbb a legények közül. Bár a második világháború alatt sajnos megszűnt, a húsvéthétfőt követő kedden a lányok is viszonozhatták a fiúk kedvességét: ekkor ők locsolták meg őket, jellemzően hasonló módon vödörrel.

De miért éppen piros a tojás?

Ahogy arról már korábban is írtunk, a tojás elsősorban az élet, az újjászületés és a termékenység legősibb szimbóluma – nem véletlenül, hogy része a húsvéti menünek is. A keresztény hagyomány szerint a tojás mindemellett Krisztus feltámadására is utal, a piros színe pedig a Megváltó kiontott vérét jelképezi, amit az emberiségért ejtett. A tojásfogyasztás szintén egyházi okokra vezethető vissza, régen ugyanis ez is böjti tilalom alá esett, így a negyven napos böjt alatt elég sok tojás gyűlt össze a házaknál, amit meg kellett enni.

A tojások színezése azonban még ennél is ősibb szokás, a különböző színű festéseknek ugyanis mágikus erőt tulajdonítottak – a vér, az élet szimbólumának pedig épp a piros bizonyult, ezáltal ez volt a legerősebb szín is. A színt hagymahéjjal, börzsönnyel vagy bíbortetűvel érték el. Sok háznál nevesített tojást készítettek, itt a héjra először viasszal felírták a kiválasztott nevét, majd a festés után lekaparták a viaszt, így ott világosabb maradt a héj.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG