4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Azért ugorhatott meg ennyire a kiskerforgalom, mert most végre megejtették a halogatott vásárlásokat.

 

 

Az elmúlt években elhalasztott vásárlások növelték a kiskereskedelmi forgalmat az elemzők szerint, akik a Központi Statisztikai Hivatal adataira reagáltak. A kiskereskedelmi forgalom volumene 2015 májusában a nyers adat szerint 4,4, naptárhatástól megtisztítva 5,4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest a KSH szerint.

Marad a jó tendencia

Ürmössy Gergely, az Erste Bank elemzője szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom csaknem 10 százalékos bővülése jelzi, hogy a háztartások most pótolják az elmúlt években elhalasztott vásárlásokat. Hozzátette ugyanakkor, hogy a májusban is gyengélkedő élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem részben a vasárnapi boltbezárás eredménye.

Ez az a termékcsoport, amelyben nem lehet a végtelenségig növelni a fogyasztást, hanem a minőség kerül előtérbe. Elmondta: az üzemagyagok drágulása miatt érthető, hogy az üzemanyag-kiskereskedelem forgalma még áprilisban 9,3 százalékkal, májusban pedig csak 5,6 százalékkal nőtt.

Az elemző szerint a szektorban pozitívak a kilátások, ezért arra számít, hogy a kiskereskedelmi forgalom 5-6 százalékos növekedése az év végéig kitart.

Bizakodó a lakosság is

Balatoni András, az ING Bank vezető elemzője szintén úgy véli, hogy a bővülés fő összetevője a sok elhalasztott vásárlás miatt a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem növekedése. A válságot és a lassú kilábalást leginkább a nem élelmiszer jellegű termékek értékesítései sínylették meg, így a fellendüléssel ezek eladásai megugorhattak. Az élelmiszer jellegű kiskereskedelem növekedése ugyanakkor lassult májusban, ezért a főindex is mérséklődött - tette hozzá.

Balatoni András elmondta: a lakossági bizalom szintje - ami az elmúlt időszakban kissé csökkent - továbbra is historikusan magas szinten van. Ez azt jelenti, hogy az emberek bíznak a jövőben, azaz rendelkezésre álló jövedelmük nagyobb részét költik el és kevesebbet fordítanak megtakarításra, illetve hitelek visszafizetésére - fejtette ki. Ennek köszönhetően a vásárlóerő bővülése egyre jobban átgyűrűzik a kiskereskedelmi forgalomba és a fogyasztásba - tette hozzá.

Az ING vezető elemzője kiemelte: az online pénztárgépek bevezetése miatt a kiskereskedelmi forgalomban százmilliárd forintos nagyságrendű fehéredés is folyik az áfa-bevételek növekedése által. Mindez a szakértő szerint "fűti" a kiskereskedelmi adatot, a fogyasztási adatokra azonban nincs hatással, mivel a statisztikai hivatal a hazai össztermék (GDP) számításakor figyelembe veszi az "informális fogyasztást" is, azaz számol egy kicsit a szürke- és feketegazdasággal is.

Interneten is nagyon megy

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint kedvező a májusi 4,4 százalékos éves növekedési ütem, a 3-4 százalékos bővülés nemzetközi viszonylatban is jó eredménynek számít.

Kiemelte, hogy a webáruházak eladásai 130 százalékot meghaladóan növekedtek, amellyel Magyarország a nemzetközi trendet követi. Bár az ágazat súlya 3 százalék körüli, azonban a ruházati piac is "csak" 5 százalékos arányt képvisel a teljes kiskereskedelmi forgalomban.

Átlag alatti a növekedés az élelmiszereknél és a bútoroknál, tartós műszaki cikkeknél - ismertette az OKSZ főtitkára, hozzátéve: fontos látni, hogy az élelmiszerek kisebb kilengéssel követik a kereskedelmi folyamatokat, mivel "enni kell", egy válságos időszakban az élelmiszer az utolsó, amiből kevesebbet vesznek a családok.

Vámos György elmondta: a kiskereskedelmi forgalom bővülése hátterében egyrészt a 2-3 százalékos reálkereset növekedés áll, másrészt érzékelhető az online pénztárgépek bevezetésének piactisztító hatása is.

A főtitkár várakozásai szerint a második félévben mérséklődik a növekedési ütem az online pénztárgép rendszer hatásának kifutása miatt, azonban így is 3-4 százalék körüli bővülés várható, és az éves kiskereskedelmi mérleg is mindenképp pozitív lesz - tette hozzá.

Hozzátette: a hőség kissé visszafogja a vásárlásokat, az emberek nyaralnak, vagy kevésbé mozdulnak ki, azonban nem biztos, hogy ez meglátszódik a statisztikában.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG