4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közeleg a karácsony, felpörög az áruházak forgalma, már itthon is van fekete péntek, indul a vásárlási szezon. Érdemes végiggondolni, hogy szabjunk limitet az elköltött pénzek, és arra is, hogy az áruházak hogy próbálnak meg velünk nem tervezett dolgokat megvetetni, anélkül, hogy tudatosulna bennünk.

 

A gondolatmenet nem légből kapott: Martin Lindstrom, egy marketing tanácsadó írt könyvet a témában, vagyis olyan valaki, aki nagyon otthon van a témában, hisz sokáig maga adott tanácsokat az üzleteknek. így hát meglehetősen autentikus a forrás.

 

Aranyszabályok

Lindstrom szerint van néhány aranyszabály, aminek nincs köze magukhoz az üzletekhez, hanem vásárlásra indulva általánosan célszerű megfogadni őket. Ezek közül az első: ne vigyük a gyereket magunkkal, mert jelenléte átlagosan 29 százalékkal növeli meg az általunk elköltött összeget. Második szabály: ne vigyük a partnerünket, mert ha így teszünk, 19 százalékkal költünk többet.

Harmadik szabály: ha nem muszáj, az üzletben ne vegyünk kosarat vagy bevásárlókocsit, mert azt sokkal könnyebben megtöltjük, mintha csak kezünkbe vesszük azt az egy-két darabot, amiért mentünk, ez átlagosan 8 százalékkal dobja meg a költésünk. Negyedik szabály: ha készpénzzel fizetünk, legyen nálunk nagy címletű bankjegy (forintban 20 ezres), mert a megfigyelések szerint nehezebben szánjuk rá magunkat annak felváltására. Ez utóbbi jelentősége persze csökken, mert egyre inkább kártyával vásárlunk.

Trükkök

Jóbarátként, közeli ismerősként kezelnek

Az eladó egy-egy terméknél biztat, hogy az ő rokona, barátja, akárkije is ilyet vett, és nagyon szereti, vegyük csak meg. Ha például egy ruhadarabról van szó, és attól tartunk, mosáskor összemegy, megnyugtatnak: az ő ismerősének sem ment össze.

Adnak egy hatalmas szatyrot, táskát

Ez jellegzetesen pl. az Ikeánál észlelhető, persze az a hatalmas kék zsák hasznos is lehet, amikor tényleg kell nekünk egy-két nehezebb vagy nagyobb darab, de egyébként arra ingerel, hogy megtöltsük.

A sok 9-es

Nálunk ez régen nem volt divat, de Amerikában a 40 az mindig is 39,99, esetleg 39,95 volt. Most már itthon is 9-es erdőbe akadunk, sőt a mi nominálisan túl nagy számokat használó valutánkkal ezt még jobban lehet alkalmazni, mert gyakoriak az 5 vagy akár 6 számjegyű árak is: 39 990 forint 40 ezer helyett, esetleg 119,990 forint 120 ezer helyett. A pszichológiai hatása óriási, ha direkt nem tudatosítjuk magunkban, hogy az bizony 40 vagy 120 ezer, tudat alatt úgy vesszük meg, mintha 30 vagy 110 volna.

Ingyenes szállítás

Ingyenes kiszállítást ígérnek egy bizonyos összegű vásárlás fölött. Ez értelemszerűen a webáruházakra jellemző, és elvileg lehetne is jogosultsága, miszerint kis értékkel nem szívesen bajlódnak. A lényeg azonban az, és így is számolják ki  a limitet, hogy  a vásárlót rávegyék, vegyen még, noha nem tervezte, hogy elérje az ingyen kiszállítási limitet, és úgy érezze, megspórolta a kiszállítási díjat. Igen, megspórolta, csak közben elszórt egy csomó pénzt, amit egyébként nem tett volna.

Pár cikk olcsón, beetetésnek

Jellegzetes megoldás, hogy az üzletek a bejáratnál, vagy más feltűnő helyen néhány nem nagy értékű árucikket kitesznek féláron, és ettől a vásárlónak az a képzete támad, hogy ez egy olcsó üzlet nagy kedvezményekkel, míg valójában a többi árut a szokásos áron adják.

Külön kell venni a kiegészítőket

Elemmel működő áruknál, például játékoknál kiderül, hogy az elemet külön kell megvenni, de ezt előre nem jelzik. De vannak ennél nagyobb tételek is: okostelefonokhoz kiváló applikációkat és programokat adnak, de azok aztán gyorsan lemerítik az eszközt, és ekkor jön az ajánlat: vegyünk sokért egy jobb akkumulátort vagy hatékonyabb, gyorsabb töltőt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG