3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A NAK azt akarja, hogy az áruházlánc vonja vissza a magyar termelőket "megalázó és etikátlan" akcióját.

Felháborítónak tartja a Tesco akcióját a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), mert a néhány napja még 249 forintért kínált dinnyét július 6-9. közötti három napban 99 forintért árulják - közölte a NAK a Privátbankár.hu-val.

A kamara szerint a Tesco tavalyi botrányos dinnyeakciózása után idén újra irreális áron árulja a dinnyét, ezzel veszélyeztetve a gazdálkodók megélhetését. A NAK a Tesco ellen a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartása, diszkriminatív árképzése, erőfölényével való visszaélése miatt hatósági vizsgálatot kezdeményez a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál. A Kamara egyben azt is vizsgálja, hogy a Tesco ezen piaci magatartása mennyiben ellentétes a Kamara Üzleti Etikai Szabályzatában foglaltakkal.

Dinnyetermelők tiltakoztak a Tesco árpolitikája ellen 2016-ban. MTI Fotó: Soós Lajos

A NAK határozottan kiáll a termelők mellett akkor is, ha azok – akár a bérfejlesztésükért tüntető Tesco-dolgozókkal közösen – újra az áruházlánc üzletei elé vonulnak demonstrálni.

A kamara még a dinnyeszezon előtt Dunaharasztiban egyeztető fórumot szervezett azért, hogy mind az áruházláncok, mind a termelők megismerjék a bel- és külpiaci keresleti és kínálati környezetet. A termelők képviselői már ott jelezték, hogy pozitívan várják a szezont, és határozottan kifejezték azt, hogy a legtöbb üzletlánc tavaly is korrekten értékesítette a magyar dinnyét, kivéve a Tescót. Tavaly nyáron dinnyetermelők a Tesco radikális árleverő akciója miatt teherautóval vonultak a multicég budaörsi központi üzlete elé és tiltakozásul dinnyéket dobáltak oda (lásd fenti képünket). A 2017-es szezont megelőző egyeztetésen elhangzott: az irreálisan alacsony fogyasztói ár a szezon elején elfogadhatatlan a termelők számára, hiszen jóval magasabb a dinnye bekerülési költsége. A fogyasztói árakat látva ezt minden áruházlánc tiszteletben tartja, kivéve a Tescót.

Közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, termelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra; és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk. Könnyen belátható: ha a vásárlók túl alacsony áron kapják a dinnyét, akkor annak a minősége is rosszabb. Ezzel az irreális árral a forgalmazó nem csak a vásárlókat csapja be, hanem tönkreteszi a hazai termelőket, azt kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.

Miért ennyire olcsó?

A NAK a tavalyi hasonló akció után értetlenül látja és indokolatlannak tartja a Tescóban a héten megjelent magyar görögdinnye esetében alkalmazott árképzési gyakorlatot. A Tesco a hét elején még 249 Ft/kg-ért kínált görögdinnyét, majd a július 6-9. közti időszakra 99 Ft/kg-ért „promóciózza” a dinnyét. A közel 60 százalékos árleszállítás ellen a dinnyetermelők jogosan tiltakoznak, hiszen a piacon nincs túltermelés – sőt, inkább keresleti piac alakult ki –, amely ezt az árat indokolná. Ez a gyakorlat nemcsak tönkreteszi az idei dinnyeszezont, hanem a jövő évi termelés feltételeit és a még minőségibb dinnyetermesztésre irányuló fejlesztéseket is rontja.

A Kamara szerint a Tesco ezen akciója kizárólag saját marketing céljait szolgálja. Nem hagyhatjuk, hogy ennek költségeit a hazai dinnyetermelőkre hárítsa át.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG