5p
Nyáron már hatályos lehet a magyar drónrendelet, amely alapján kategóriákba sorolják a vezető nélküli légi járműveket. Attól függően, hogy mekkora gépet reptetünk, el kell végeznünk képzéseket, kell kötnünk felelősségbiztosítást, vagy éppen meg kell szereznünk a szakszolgálati engedélyt. Továbbra sincs hír arról, hogy mi lesz a felszerelt kamerákkal.

Elkészült a magyar dróntörvény, amely idén nyáron léphet hatályba és előírhatja a vezető nélküli légi járművek felelősségbiztosítását - írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kapott információkra hivatkozva a Népszava. A lap úgy tudja, hogy a közigazgatási egyeztetésen is túl van a tervezet, jelenleg az egyeztetés során beérkezett vélemények feldolgozása zajlik.

A tárca három évig dolgozott a törvényen a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalával, amit a szabályozás komplikáltsága okozott, hiszen rengeteg területi szabályozást (például NMHH, vagy NAIH) is figyelembe kell venni, illetve hiányzott az egységes uniós szabályozás, amely leghamarabb 2018-ban érkezhet. Az NFM tájékoztatása szerint a szabályozási javaslat hazai elfogadását legalább három hónapig tartó uniós notifikáció követi majd, vagyis az új előírások várhatóan 2017 nyarától, a tervek szerint július elsejétől léphetnek hatályba.

Hiába slágertermék, vadnyugati a hangulat

Pedig már jó ideje a legfelkapottabb termékek közé tartoznak a drónok, az Egyesült Államokban például már az Amazon is szállított ki így csomagot. Ugyan pontos adat nincs arról, hogy mennyi van forgalomban, mivel a kizárólag magáncélú felhasználásnál nem szükséges a hatósági engedélyt beszerezni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábban úgy vélte, hogy a becsült adatok és az árcsökkenés alapján folyamatosan nő a számuk.

Ehhez képest eddig nem igazán volt olyan szerv, amely kezdhetett volna valamit a szomszéd feleségét kukkoló, vagy éppen az utasszállítók közlekedését zavaró kis járművekkel. A jogszabályok értelmében eddig elég volt egy légtérhasználati engedély a reptetőknek, viszont nem tudott mit tenni az, aki a magánszféráját féltette tőlük, de azok is hoppon maradtak, akiknek hatósági felszólítás miatt kellett levenniük a gépet. Erről korábban lapunk is beszélgetett egy drónszakértővel. Mester Máté, az Explico vezető tanácsadója szerint kérdéses még, hogy mi lesz a drónra szerelt kamerák sorsa.

Az Egyesült Államok viszont már lépett az ügyben: tavaly elkészült a kereskedelmi célú drónok forgalmát szabályozó törvény. A bejelentéssel az amerikai kormány gyakorlatilag szabad utat nyitott a vezető nélküli repülők kisebb méretű típusainak kutatási, oktatási és szállítási célból történő alkalmazásához. A szabályozás szerint a kis repülőknek 25 kilogrammnál könnyebbnek kell lenniük és 122 méteres magasságban, maximum 161 kilométeres óránkénti sebességgel repülhetnek majd. Emberek fölött és éjjelente nem repülhetnek, hacsak nincsenek felszerelve speciális világító berendezéssel. Egyetlen gép működtetéséhez legalább tizenhat, oklevéllel rendelkező  légiirányítónak kell rendelkezésre állnia, és bármilyen balesetet vagy rendellenességet azonnal jelenteni kell a szövetségi légügyi hatóságnak.

Tegnap írtuk: Dubajban már az autókat is drónokra cserélnék, menő videó a közlekedés következő forradalmáról.

Kategorizálják a drónokat

Magyarországon a német példa volt a követendő, ahol idén januárban döntött a kormány például a drónvezető jogosítvány bevezetésén, amelyet az 5 kg-nál nagyobb eszközökhöz esetén kell megszerezni, de szükséges egy "drónrendszám" is, amellyel azonosítani lehet a járművet. A hazai szabályozás tervezete egyelőre a súlyuk, méretük alapján osztja különböző csoportokba a drónokat, és a kategóriákhoz képest kell megfelelni különböző szabályoknak:

  • 250 gramm alatt: játéknak minősülnek és szabadon üzemeltethetőek,
  • 2 kilogramm alatt: online képzést kell elvégezni,
  • 2 és 25 kilogramm közöttiek: elektronikus nyilvántartásba veszik a járművet, a vezetőnek engedéllyel kell rendelkeznie, amelyhez képzést kell elvégezni.
  • 25 kilogramm felett: szakszolgálati engedély kell, valamint az eszköz légialkalmassági vizsgálatához üzemi és repülési naplót kell vezetni.

App is felelősségbiztosítás is kell hozzá

A tervek szerint lesz egy mobilalkalmazás is, amely a drónt használóknak naprakész információt ad arról, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e.

Az üzemeltetők számára kötelezővé tennék a felelősségbiztosítást is, arra az esetre, ha a drón valamilyen balesetet okoz. Szabályozzák azt is, hogy a hobbicélú reptetés hol, mikor engedélyezett, illetve arra vonatkozóan is meghatároztak korlátokat, hogy a különböző kategóriákba tartozó drónokkal milyen magasra lehet repülni.

Kiegészítés: A Népszava alapján a cikk korábbi verziójában mi is törvényről írtunk, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felhívta a figyelmet, hogy a tervezet miniszteri rendeletről szól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG