5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Nyáron már hatályos lehet a magyar drónrendelet, amely alapján kategóriákba sorolják a vezető nélküli légi járműveket. Attól függően, hogy mekkora gépet reptetünk, el kell végeznünk képzéseket, kell kötnünk felelősségbiztosítást, vagy éppen meg kell szereznünk a szakszolgálati engedélyt. Továbbra sincs hír arról, hogy mi lesz a felszerelt kamerákkal.

Elkészült a magyar dróntörvény, amely idén nyáron léphet hatályba és előírhatja a vezető nélküli légi járművek felelősségbiztosítását - írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kapott információkra hivatkozva a Népszava. A lap úgy tudja, hogy a közigazgatási egyeztetésen is túl van a tervezet, jelenleg az egyeztetés során beérkezett vélemények feldolgozása zajlik.

A tárca három évig dolgozott a törvényen a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalával, amit a szabályozás komplikáltsága okozott, hiszen rengeteg területi szabályozást (például NMHH, vagy NAIH) is figyelembe kell venni, illetve hiányzott az egységes uniós szabályozás, amely leghamarabb 2018-ban érkezhet. Az NFM tájékoztatása szerint a szabályozási javaslat hazai elfogadását legalább három hónapig tartó uniós notifikáció követi majd, vagyis az új előírások várhatóan 2017 nyarától, a tervek szerint július elsejétől léphetnek hatályba.

Hiába slágertermék, vadnyugati a hangulat

Pedig már jó ideje a legfelkapottabb termékek közé tartoznak a drónok, az Egyesült Államokban például már az Amazon is szállított ki így csomagot. Ugyan pontos adat nincs arról, hogy mennyi van forgalomban, mivel a kizárólag magáncélú felhasználásnál nem szükséges a hatósági engedélyt beszerezni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábban úgy vélte, hogy a becsült adatok és az árcsökkenés alapján folyamatosan nő a számuk.

Ehhez képest eddig nem igazán volt olyan szerv, amely kezdhetett volna valamit a szomszéd feleségét kukkoló, vagy éppen az utasszállítók közlekedését zavaró kis járművekkel. A jogszabályok értelmében eddig elég volt egy légtérhasználati engedély a reptetőknek, viszont nem tudott mit tenni az, aki a magánszféráját féltette tőlük, de azok is hoppon maradtak, akiknek hatósági felszólítás miatt kellett levenniük a gépet. Erről korábban lapunk is beszélgetett egy drónszakértővel. Mester Máté, az Explico vezető tanácsadója szerint kérdéses még, hogy mi lesz a drónra szerelt kamerák sorsa.

Az Egyesült Államok viszont már lépett az ügyben: tavaly elkészült a kereskedelmi célú drónok forgalmát szabályozó törvény. A bejelentéssel az amerikai kormány gyakorlatilag szabad utat nyitott a vezető nélküli repülők kisebb méretű típusainak kutatási, oktatási és szállítási célból történő alkalmazásához. A szabályozás szerint a kis repülőknek 25 kilogrammnál könnyebbnek kell lenniük és 122 méteres magasságban, maximum 161 kilométeres óránkénti sebességgel repülhetnek majd. Emberek fölött és éjjelente nem repülhetnek, hacsak nincsenek felszerelve speciális világító berendezéssel. Egyetlen gép működtetéséhez legalább tizenhat, oklevéllel rendelkező  légiirányítónak kell rendelkezésre állnia, és bármilyen balesetet vagy rendellenességet azonnal jelenteni kell a szövetségi légügyi hatóságnak.

Tegnap írtuk: Dubajban már az autókat is drónokra cserélnék, menő videó a közlekedés következő forradalmáról.

Kategorizálják a drónokat

Magyarországon a német példa volt a követendő, ahol idén januárban döntött a kormány például a drónvezető jogosítvány bevezetésén, amelyet az 5 kg-nál nagyobb eszközökhöz esetén kell megszerezni, de szükséges egy "drónrendszám" is, amellyel azonosítani lehet a járművet. A hazai szabályozás tervezete egyelőre a súlyuk, méretük alapján osztja különböző csoportokba a drónokat, és a kategóriákhoz képest kell megfelelni különböző szabályoknak:

  • 250 gramm alatt: játéknak minősülnek és szabadon üzemeltethetőek,
  • 2 kilogramm alatt: online képzést kell elvégezni,
  • 2 és 25 kilogramm közöttiek: elektronikus nyilvántartásba veszik a járművet, a vezetőnek engedéllyel kell rendelkeznie, amelyhez képzést kell elvégezni.
  • 25 kilogramm felett: szakszolgálati engedély kell, valamint az eszköz légialkalmassági vizsgálatához üzemi és repülési naplót kell vezetni.

App is felelősségbiztosítás is kell hozzá

A tervek szerint lesz egy mobilalkalmazás is, amely a drónt használóknak naprakész információt ad arról, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e.

Az üzemeltetők számára kötelezővé tennék a felelősségbiztosítást is, arra az esetre, ha a drón valamilyen balesetet okoz. Szabályozzák azt is, hogy a hobbicélú reptetés hol, mikor engedélyezett, illetve arra vonatkozóan is meghatároztak korlátokat, hogy a különböző kategóriákba tartozó drónokkal milyen magasra lehet repülni.

Kiegészítés: A Népszava alapján a cikk korábbi verziójában mi is törvényről írtunk, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felhívta a figyelmet, hogy a tervezet miniszteri rendeletről szól.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG