4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Régóta vitatott kérdés, hogy a borászat most a mezőgazdasághoz tartozik, vagy önálló iparág. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának felmérése szerint inkább az utóbbi lehet a helyzet, ugyanis elképesztő mennyiségű magyar bor fogy – nem csak a belföldi lakosság körében. Amellett, hogy a hazai fogyasztók alapvetően magyar bort fogyasztanak, a fröccs hungarikum jellegét is megerősítette a tanulmány – de lássuk, mit szeretnek igazán a magyarok.

Szinte nincs olyan magyar turista, akinek ne szerepelne a bakancslistáján legalább valamelyik magyar borvidék, ehhez azonban szükség van a borturizmus fejlesztésére, ezt közölte a HNT a Privátbankár.hu-val. Az 1500 fős, személyes megkérdezésen alapuló reprezentatív felmérésből számos információ kiderült a lakosságról, a kedvenc italaink mellett az is, hogy melyek a legnépszerűbb borvidékek, és hogy mennyi bort iszik általában a magyar lakosság.

Pörög a borturizmus

A HNT elnöke, Légli Ottó szerint a spontán válaszok alapján megnevezett legismertebb borvidékeknek Tokaj, Eger, Badacsony, Villány, Sopron, Balaton és Szekszárd számít. A fogyasztók leginkább a Tokaji (58%) és Egri (53%) borvidéket látogatnák meg, míg a Badacsonyi (26%) és a vörösborairól méltán ismert Villány (21%) a harmadik, illetve negyedik helyen áll. A magyarok egyébként alapvetően a hazai borokat isszák szívesebben a külföldiekkel szemben, a válaszadók háromnegyede egyáltalán nem is fogyaszt határon túli nedűt, a külföldi borok mennyiségi aránya az összfogyasztás tizedét sem teszi ki.

Tisztán vagy fröccsként – máshogy semmiképp?

Általánosságban elmondható, hogy a magyar felnőtt lakosság kétharmada fogyaszt bort, ami így túlnyomó többséget képvisel az alkoholfogyasztásban, felük havi, egyötödük pedig heti rendszerességgel vesz magához. Érdekesség, hogy ezek a fogyasztók küldik le az éves országos átlag háromnegyedét. Azok, akik elutasítják a borfogyasztást, döntő részben a bor ízét nem kedvelik, vagy egész egyszerűen minden alkoholtól tartózkodnak. Pezsgőt kevesebben isznak, ez jellemzően az újévi ünneplés eszköze, azon kívül azonban még a havi rendszerességnél is ritkábban isszák a magyarok.

Egy átlagos fogyasztó évente 36,4 litert iszik meg évente, ráadásul a bormennyiség 60 százaléka tisztán fogy el, a fröccs mennyiségi aránya magas, közel 30 százalék körül van. Forralt borként fogyasztók a mennyiség 3 százalékát kortyolják el. Egyedül a fiatalok törik meg a sort – a fiatalok harmada a jól ismert kóla-bor kombinációban kerül először kapcsolatba a borfogyasztással. Az édes és a száraz borok egyébként nagyjából egyező arányban vannak jelen a piacon, általánosságban elmondható, hogy az alkalmi borozók az előbbit, míg a rendszeres fogyasztók az utóbbit részesítik előnyben.

De mennyi az annyi?

A magyar borpiac modellje szakértői interjúkon, szekunder adatokon (Euromonitor) és a reprezentatív felmérés eredményein alapszik a HNT közlése szerint. A számítások alapján 1,64 millió hektoliter és 195 milliárd forint értékű csendes bort értékesítenek a kereskedelemben Magyarországon. Ebből a hipermarketek félmillió hektoliter csendes bort értékesítenek, amelyből 52,3 milliárd forint árbevételre tesznek szert. Fogyasztás szempontjából egyébként társaságban isznak a magyarok, leginkább otthon vagy baráti körben. Vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13 százalékát fogyasztjuk, míg rendezvényeken, borászati eseményeken csupán a mennyiség 6, illetve 3 százaléka fogy.

Hogyan választunk bort?

A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe (vörös, fehér), és az ára. A fogyasztó csak ezután veszi figyelembe a borral kapcsolatos egyéb tulajdonságokat, mint például a borvidéket, szőlőfajtát, földrajzi eredetet. Ezt követi a szakértők ajánlása, a palack formája, valamint a versenyeredmény és a reklám dönti el végül, bekerül-e az adott palack a kosárba vagy sem.

A borvásárlók elismerik az érmek pozitív jelentőségét is. A válaszok alapján a legismertebb magyarországi borászati megmérettetés a Országos Borverseny (korábbi nevén: Magyar Bormustra), amelyet a fogyasztók 22 százaléka ismer.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG