4p
Az internetes kereskedelem háromszor olyan gyors tempóban bővül, mint a hagyományos - egyre gyakrabban vásárolunk hazai és külföldi weboldalakról, online áruházakból. De honnan tudhatjuk, hogy nem vernek át? Miről ismerszik meg a csaló webshop, mobilapp, hamis reklám? Ha mégis horogra akadtunk, mi a teendőnk?

Miközben a kiskereskedelem egésze 2017-ben is „csak” hozzávetőleg 6 százalékkal bővült, addig az online piac csaknem 18 százalékkal tudta növelni bevételeit és ezzel már a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből - közölte a napokban a GKI Gazdaságkutató. Az e-kereskedelem, az online vásárlás egyre inkább az életünk része, és ebben a körben már nem csak hazai, hanem külföldi webshopok kínálatából is egyre gyakrabban és bátrabban válogatunk.

Az online kereskedelem népszerűségének robbanásszerű növekedésére természetesen a csalók is rárepültek - a Shopalike nemzetközi csapata friss összeállításában abban segít, hogyan ismerhetjük fel a hamis weboldalakat, webshopokat, online reklámokat,  hogy ne csaljanak ki tőlünk felesleges pénzeket - és mit tegyünk a legrosszabb esetben, ha csalás áldozataivá válunk.

Hamis e-kereskedelmi oldalak

Ha van egy dolog amiben a kiberbűnözők ügyesek, az a hamis biztonságérzet és bizalom keltése. A hamis e-kereskedelmi oldalak már ellepték az egész internett. Miután hasonlóak az igazi e-kereskedelmi oldalakhoz, fontos, hogy időben észrevegyük a fenyegető jeleket. Egy hamis weboldal soha nem fogja kiküldeni a rendelt terméket, csak az adataidat lopja el.

Miről ismerjük fel a hamis weboldalakat?- az URL helytelen vagy hiányos
- a képek és szövegek minősége gyenge
- az URL nem https:// -sel, csak sima // -vel kezdődik
- nincsenek jogi információk az üzletről
- nincsenek felhasználási feltételek és adatvédelmi tájékoztató
- csak egyféle fizetési mód létezik

Hamis reklámok - hamis termékek

Számos módja van annak, hogy ezek a webhelyek hogyan próbálják felkelteni a vásárlók figyelmét, beleértve a közösségi médián megjelenő hirdetéseket. Híres márkák kollekcióit kínálják hihetetlenül alacsony áron (és ez jórészt tényleg nagyon olcsó szokott lenni) a legnépszerűbb közösségi médián keresztül, viszont a termék maga még közel sem néz úgy ki, mint amit a reklámokban lehet látni.

Hogyan ismerjük fel a hamis reklámot? - olyan közösségimédia-oldalra kerül ki, ami túl gyakran frissül, és nincs túl sok interakció (like, komment)
- nincs túl sok visszajelzés
- az árak túl alacsonyak
- zavaró a hirdetési technika, ugyanaz a hivatkozás több alkalommal is megjelenik

A Shopalike összefoglalója szerint az online csalások leggyakrabban a közösségi média felületein történnek, ezek 70%-a arra kéri a felhasználókat, hogy osszák meg a bejegyzést, mely utána egy hamis oldalhoz vezet, ahol személyes adatokat kérnek majd a vásárlóktól.

Hamis mobilapplikációk

Figyelj arra, mit töltesz le a mobilodra vagy tabletedre. Az Android és az Iphone alkalmazásboltjaiban a szűrések ellenére számtalan illegális applikáció is található. A lehető legjobban hasonlítanak az eredetire, hasonló a felület, a dizájn és még védjeggyel is el vannak látva. Igazából ezek az appok hamis weboldalakra csalogatják a vásárlókat, ahol később személyes és pénzügyi információkat csalnak ki tőlük.

Hogyan ismerjük fel a hamis alkalmazásokat?- Ellenőrizzük a kiadó hitelességét!
- Ellenőrizzük, hányan töltötték le eddig az alkalmazást, milyen értékeléseket adtak rá!
- Ha kétségünk támad, ellenőrizzük a kiadó honlapját!

Mit tegyünk, ha átvertek?

Néha még a legnagyobb erőfeszítések ellenére is lehetünk átverés áldozatai. Az online csalások bárkit érinthetnek, életkortól és társadalmi háttértől függetlenül. Egy brit bűnügyi felmérés szerint minden 10. ember legalább egyszer már átverés áldozata lett. Minden országnak megvan a maga külön biztonsági hatósága, amely felügyeli a piacot és aki a csalásokkal foglalkozik, természetesen a helyi rendőrségen kívül. Különösen fontos, hogy a lehető leggyorsabban cselekedjen, ha személyazonosság-lopás áldozata lett. A Shopalike összeszedte, mi is a teendő ilyen helyzetben:

- azonnal tegyünk feljelentést a rendőrségen!
- jelentsük bankunknak is, ellenőrizzük bankszámlánkat. Hitelkártyás fizetés esetén van lehetőség a fizetés visszavonására is.
- ha személyes adatainkat, jelszavainkat eltulajdonították, azonnal változtassuk meg jelszavainkat kritikus fontosságú fiókjainkhoz, szükség esetén függesszük fel a fiókokat!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG