5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A nyolcvanadik Árkosár-felmérésben először mérhettünk éves adatot az Intersparban, a holland lánc rögtön előzött is egyet. Tovább folytatódott az árcsökkenés, a júliusi csúcs óta ereszkedik az élelmiszerkosarunk ára - hova lett az e-útdíj az árakból?
A KSH szerdán közli az infláció augusztusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Szeptember 6-án immár 80. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. A KSH júliusban ismét alacsony, 2 százalék alatti inflációt mért, amelynek fő oka továbbra is a rezsicsökkentés lehet, de a Privátbankár Árkosár felméréséből úgy tűnik, az élelmiszerárak is hajszálnyit mérséklődtek, a vizsgált három áruházból kettőben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz képest.

Újabb meglepetés: tovább csökkentek az árak

Már az előző felmérés során is azt találtuk: csökkentek az árak hónap/hónap alapon, ez a júliusi rég nem látott emelkedés utáni korrekcióval volt magyarázható, amely ebben a hónapban az adatok szerint tovább folytatódott, a vizsgált áruházakban ugyanis átlagosan 0,3 százalékkal csökkentek az árak augusztusi felmérésünkhöz képest.

Meglepő, hogy továbbra sem látszanak az árakban az e-útdíj rendszer bevezetése miatt megnövekedett beszállítói költségek, pedig a szakemberek arra számítottak, hogy emiatt megugranak majd az árak. Ez a hatás azonban az élelmiszereknél egyelőre nem látszik.

Május óta nem volt ilyen olcsó a bevásárlás

A három hipermarketben tett látogatásunk során két egységben is árcsökkenést mértünk havi összehasonlításban. Augusztushoz képest csak a Tesco drágult, 5,5 százalékkal, míg az Auchanban 4,4 százalékkal, az Interspar 2,3 százalékkal lett olcsóbb. Az átlagos havi árcsökkenés 0,3 százalékos volt szeptemberre.

 

Egy év alatt azonban egyértelműen emelkedtek az árak, bár nem olyan drasztikusan, mint júliusban. Az Auchan 3,1, a Tesco pedig 4,9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Ebben a hónapban már az Interspar éves eredményéről is van adatunk: a fenyőfás lánc 2,1 százalékkal emelte árait egy év alatt. (Az Interspar akkor került be a Privátbankár árindexébe, amikor a Cora kivonult Magyarországról - első sparos adataink 13 hónappal ezelőtt születtek.)

 

 

Az átlagos kosárérték 17 540 forint lett, ami körülbelül a 2013 májusi értéknek felel meg. Az Auchanban 16 261, a Tescóban 18 830, az Intersparban 17 528 forintért telt meg a kosár. A dobogó tetején tehát maradt a francia lánc, a második-harmadik helyen viszont helycsere történt.

 

 



A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ez esetben 15 479 forint lenne a számla végösszege - ez több, mint kétezer forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell járnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny azonban megint kezd szétszakadni: ha a legolcsóbb áruházba megyünk vásárolni, 2570 forintot spórolhatunk a legdrágábbnál, ami 13,6 százalékos különbség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 35 százalékot meghaladó áremelkedést a banánnál mértünk. Bő 10 százalékot drágult a sajt és 17-et a krumpli. Több mint 35 százalékot csökkent viszont az alma ára, 15 százalékkal olcsóbb lett a chips, 13-mal a liszt. 10 százalékot meghaladó csökkenést mértünk a tej és májas árában augusztushoz képest.

Tavalyhoz képest duplájára ugrott a krumpli ára. Sorban a második a tej, amelynek 32 százalékkal nőtt az ára egy év alatt, de a száraztészta is 21 százalékkal drágább. 10 százalék felett drágult a tejföl és a margarin is. Komolyabb árcsökkenést is mértünk több terméknél: a májas, az alma és a kávé 15 százalékkal olcsóbb mint tavaly, de 10 százalékkal olcsóbb lett a cukor és a tojás is.

Havi legolcsóbbak: szeptemberi szilva, szőlő, szalonna

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

 

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Itt a szilva-szezon: idén kedvezett a gyümölcsnek az időjárás, ezért szép termés volt, megnéztük, ez a árakon is látszik-e. Az Auchanban és az Intersparban már 149 forintért lehet szilvát kapni, a Tescóban valamivel drágábban, 199 forintért adják kilóját.

Lassan indul a szőlő-szezon is, a korai szüretelésűt már szedik, de az Árkosár felmérés eredménye azt mutatja, hogy a termés még nem ért el a boltokig, egyelőre csak olasz szőlőt árulnak a hipermarketek. Az Intersparban 329, az Auchanban 379, a Tescóban 399 forintot kérnek az itáliai szőlőért.

És végül a szalonna, aminek mindig szezonja van a magyar konyhában: ezúttal kizárólag a kenyér- illetve a csemegeszalonna árait vettünk figyelembe. Ez a Tescóban volt a legolcsóbb, ahol 1170 forintért adták, de az Auchan is csak egy hajszállal maradt le, ott 1173 forint volt. Az Interspar valamivel drágábban, 1490 forintért adja a legolcsóbb szalonnát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG