Hirdetés
Hirdetés

Fiatalok, szépek, a világ csúcsára értek - és nagyon megérdemlik

2016. november 21., 19:40

Van remény: a világ csúcsára úgy is oda lehet érni, ha az ember tehetséges, rengeteget dolgozik és valódi értéket képvisel - és közben egyébként még boldog is. Két gyerekkori barát uralja a világ legmenőbb színpadait és koncerttermeit, akik ráadásul nem New Yorkból, hanem Grúziából indultak el. December közepén a milánói Scalában adnak koncertet.

Anita Rachvelishviliről beszéltünk már korábban egy kanadai Carmen előadással kapcsolatban. A grúz operaművész lassan 10 éve az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb mezzoszoprán. Színészi és hangi adottságai páratlanok. Ő az operaénekesnő, akit a legnagyobb rajongás övez - és aki sajnálatunkra férjhez ment idén nyáron. Rachvelishvili szárnyal, és nemzetközi karrierje továbbra is az egekben van.

Fel is idézzük a Sámson és Delilából a Csók-áriát Anita előadásában. Ebben az áriában Delila szerelmet hazudik Sámsonnak, hogy megtudhassa tőle az ereje titkát. A zenében a hazugság fantasztikusan van megkomponálva:

Hirdetés

A csodálatos operaművész partneréről (vagy ahogy a gyerekkoruk óta jó barátságban lévő művészek egymást hívják: partners in crime), David Aladashviliről eddig azonban hallgattunk.

David Aladashvili zongoraművész, karmester, 1990-ben született Tbilisziben, de ma már New Yorkban él a legendás Juliard zeneművészeti egyetemnek köszönhetően. Az egyetem fejvadászai felfigyeltek Aladashvili világszinten is kimagasló tehetségére és 2008-tól ösztöndíjat biztosítottak számára. Azóta megnyerte az összes jelentős nemzetközi zongoraversenyt és világszerte koncertezik.

Az alábbi videón éppen Lisztet játszik - a kép borzalmas minőségű, a hang azonban tökéletes, nyugodtan hallgassuk lehunyt szemmel:

Rachvelishvili és Aladashvili gyerekkori jó barátok, és mind a ketten a komolyzenei élet elitjét erősítik, barátságuk törhetetlen. Gyakran koncerteznek együtt, most éppen december 19-én a Scalában.

Fotó: Facebook / Anita Rachvelishvili
Fotó: Facebook / Anita Rachvelishvili

Írtunk már korábban a milánói operaházról és arról, minek köszönheti óriási presztízsét.

A milánói Teatro alla Scala a világ egyik legrangosabb operaháza, s ez nem csupán egy legenda. Attól függetlenül, hogy költségvetésében elmarad a világ „A” kategóriás házaitól - a müncheni Bayerische Statsooper, a londoni Covent Garden és a New York-i Met is jócskán felülmúlja a Scala anyagi kereteit -, a mai napig megkérdőjelezhetetlenül a világ egyik legfontosabb operaházainak egyike.

Mi sem bizonyíthatja ezt jobban, minthogy az operaévad kezdetét, sőt a repertoárokat is az egész világon a Scalához igazítják.

Minden nemzet a saját operáit tudja a legjobban játszani, így Bartókot Magyarországon, Richard Strausst Németországban míg Verdit Olaszországban kell nézni - Olaszországon belül pedig a Scalában. Az olasz kultúra szerves része az opera, így minden sarkon operaházakat építettek hajdan, azonban a milánói régióban a Scala volt az egyetlen, ezért sokkal szigorúbb rosta alapján választottak művészeket. Így az 1778-as nyitása után rögvest topkategóriás házként lett nyilvántartva, melyre az aktuális igazgatók folyamatosan figyeltek, és a lécet évről évre, évszázadról évszázadra emelték.

Napjainkban a Scala a legnagyobb tradíciókkal rendelkező játszóhely az operaszínpadok közt. A karmestereknek szigorúan be kell tartaniuk a kotta utasításait, minimális változtatásokat sem tehetnek, az énekesek semmilyen technikai segítséget (mint pl. rejtett mikrofonok) nem kapnak, és egyetlen félrecsúszott hang után azonnali elbocsájtás jár. Nehéz dolguk van így a rendezőknek is, hiszen több száz éves történeteket kell színre vinniük úgy, hogy a darabot lényegében nem modernizálhatják ugyanakkor izgalmassá kell tenniük a mai szem számára is.

A koncerten felcsendülnek majd Taktakishvili, Rachmaninov, Csajkovszkij, de Falla, Rossini és Tosti áriái, de amennyire a két művészt ismerjük, biztos hogy csavarnak valamit a programon és sok humort visznek bele.

Az előadás honlapja itt található, jegyek még kaphatóak 20-45 euró közötti áron.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Nagy bajban az európai film - miért nem tesz senki semmit?

Elindult a filmes díjszezon Európában, rögtön egy óriási magyar sikerrel. Beszélnünk kell azonban az európai film helyzetéről és fontosságáról, az Európai Unió tétlenségéről és az Európai Filmakadémia szégyenletes teljesítményéről. Miért nyom le minket az amerikai piac, miért értéktelenedik el a vászon és van-e ebből kiút?

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?