Hirdetés
Hirdetés

Egy motorosfutár lett az egyik leggazdagabb kínai

Fellegi Tamás, 2017. március 01., 16:30

Tőzsdére ment az S.F. Express szállítócég Kínában, és fő tulajdonosa, Wang Wei ezzel a harmadik leggazdagabb kínai lett. Ez még nem is lenne olyan nagy különlegesség (bár itthon a Waberersnek nem jött össze), de a különlegesség az, hogy a szerencsés cégtulajdonos feketefuvarokkal indította karrierjét.

A kapitalizmusba való átmenet Kínában is nagy lehetőségeket tartogatott, ahogy egykor nálunk is. Kína azonban közel 1,4 milliárdos népességével az emberiség közel ötöde, ott egy jó időben és módon kivitelezett vállalkozás valóban a korlátlan lehetőségeket jelenti. Ráadásul a folyamat némileg eltért: nem volt egy pillanat, amikor hirtelen beköszöntött a vadkapitalizmus, mely később szelídült, hanem fokozatosan, a kommunista párt vezényletével jött létre a piacgazdaság.

Feketepiaci kezdés

Wang a 90-es években kezdte meg a feketefuvarozást, hisz akkor csak a kínai posta végezhetett szállítást. A legjobban Hongkong környékén ment az üzlet, és jó sokáig, 2009-ig kellett várni a legalizálásra, amikor Kína megnyitotta a szállítási piacot a vállalkozók számára. Wang addig felgyűlt tapasztalatával és tőkéjével persze könnyen indult az immár legális vállalat, és a hirtelen megnyílt, átmenetileg keresleti piacon óriási lehetőségek adódtak, min nálunk a 80-as években, amikor hirtelen elindulhattak a magántaxik, és az első lelkes maszekok gyorsan meggazdagodtak.

Hirdetés

Tőzsdei hátsó ajtó

A piac azóta konszolidálódott, a szolgáltatások ára a felére esett, egészséges verseny alakult ki. A kereslet ugyanakkor összességében tovább növekszik és még évekig fog is, miután az internetes kereskedelem erősen felfutóban van az országban. A gyors bővüléshez a cégeknek tőkére van szüksége, és a kormány bátorítani kezdte őket, hogy forduljanak a tőzsde felé. A tőzsdére lépés többnyire nem elsődleges kibocsátással zajlik, mivel ez a Bloomberg szerint Kínában rendkívül időigényes, hanem a cégek úgy jutnak be, hogy kisebb, már a tőzsdén szereplő cégeket felvásárolnak.

Nagyra nőtt

Ilyen módon az utóbbi időben négy csomagszállító cég jutott tőzsdére. Közülük több tulajdonosi szerkezetében is összefonódás van az Alibabával, ami végül is érthető, hisz az Alibaba messze a legnagyobb megbízó. Tavaly Kínában 31 milliárd csomagot szállítottak ki, és ennek 60 százaléka az Alibabához köthető. Az S.F. Express ugyanakkor más modellt követ: csak 20 százalékban függ az e-kereskedelemtől, a többi a hagyományos áruszállításból adódik. A cég 36 áruszállító repülőgépet és 15 ezer teherjárművet üzemeltet, tavaly 57 milliárd jüan volt a forgalma, és 2,6 milliárd a nettó nyeresége.

Szputnyik

Az adatok a vártnál jobbak lettek, a frissen tőzsdére került részvények az első napokban a 10 százalékos limittel emelkedtek, így Wang elégedetten nézhette, amint vagyona napi 2 milliárd dollárral növekszik (igen, irigyeljük). Persze kezdetben volt egy kis Twitter-effektus is (kevés részvénnyel lehetett kereskedni az első napokban), és egyúttal bónuszt is adott a cég a dolgozóinak, akik rohantak részvényt vásárolni belőle az első napokban (20 ezer számlát nyitottak). Hogy tartós-e a tőzsdei siker, az a következő hónapokban fog kiderülni.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Hitted volna, hány ember nem ült még repülőn?

Hitted volna, hány ember nem ült még repülőn?

Van egy iparág, ami stabilan, egyenletesen növekszik, és vélhetően még igen sokáig ezt is fogj tenni. Ez nem más, mint a repülés, pontosabban légi személyszállítás, és ennek a repülőgépgyártók roppant mód örvendenek. A Boeing vezére szerint az emberiség 20 százaléka repült csak eddig, de jönnek majd a többiek is.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Videók

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Idén is 10 ezer forint értékű Erzsébet-utalványt kapnak karácsonyra a nyugdíjasok a kormánytól. Ön szerint kiknek járna még az utalvány?