4p
A vásárlók megnyerésének egyik kulcsa a logisztika, ugyanakkor ennek piaca tavaly jelentős átalakuláson ment keresztül.

A 2014 elejéig többségében kétpólusú – bolti átvétel, házhozszállítás – paletta mára kibővült, és a köztes átadópontok is elterjedté váltak. Az átadópontos átvételi lehetőségek területe a 2013-as, lényegében egyszereplős állapotból 2014-re egy négyszereplős, aktívan versenyző piac lett. Ennek eredményeként tavaly az előző évi 34 százalékról 64 százalékra bővült az átadópontot kínáló webáruházak aránya – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második felméréséből.

A legrégebben működő Pick Pack Pont-hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbbek. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.

Lassult a futárszolgálatok térnyerése

Bár elérés terén már 2014-ben is duplázott az átadópont piac, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés, a legnagyobb szereplők közül sokan ugyanis, egyelőre nem kínálnak még ilyen átvételi lehetőséget vásárlóiknak.

2015-ben ez az állapot minden bizonnyal változni fog, azonban addig is, csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál a hazai online kiskereskedelemben.

2014-ben az átadópont hálózatok kiépítésével, bővítésével párhuzamosan, a futárszolgálatok térnyerése lelassult, aminek hátterében a három legnagyobb szereplő – GLS, MPL, Sprinter – átadópontos érdekeltsége áll. Ugyanis ebben a tekintetben – látva a változó fogyasztói igényeket – mind a három szolgáltató komoly fejlesztéseket vitt végbe az előző évben: a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont-hálózat több mint 100 új átvevőponttal bővült, a Magyar Posta elindította csomagautomatáit, a GLS pedig saját ügyfélbázisát kihasználva sikeresen vezette be csomagpont-hálózatát.

A három nagy szereplőhöz ráadásul az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.

Belföldre, ábránd a külföld

A csomagok irányát vizsgálva nem hozott áttörést 2014 sem. A hazai webáruházaknak továbbra is a belföldi piac jelenti a legfőbb vásárlóerőt, a külföldre irányuló csomagok aránya még tavaly sem érte el az 5 százalékos küszöböt. Ma még a külföldi szállítás jellemzően csak kevés webáruház esetében jelenik meg, a kisebb szereplők számára a legnagyobb akadályt a versenyhelyzetünket jelentősen rontó, EU szintjén rekord mértékű áfa kulcs jelenti.

Fontos az online értékesítés szerepe

A karácsonyi szezont követően, az év első negyedévében jelentősen visszaesett a forgalom, ugyanakkor éves összehasonlításban mintegy 16 százalékos bővülés figyelhető meg az online kiskereskedelem 6 legnagyobb szektorában. Ez a bővülés kismértékben meghaladja a teljes online kiskereskedelem 2014-es növekedési mértékét.

A január és március közötti időszakban a 6 szektor, együttesen több mint 30 milliárd forint forgalmat ért el, mely a magas növekedési ütemet, a pozitív várakozásokat és a vasárnapi boltbezárás hatásait figyelembe véve a második negyedévben várhatóan már 40 milliárd forint fölé is emelkedhet.

A piac optimista, de a gazdaság helyzetét negatívan látják

Az online kereskedelem szereplői 2015 első negyedévére vonatkozóan az erős karácsonyi szezont követően kissé visszafogottabb értékelést adtak, igaz továbbra is jellemzően pozitívan ítélték meg az első negyedév forgalmát.

2015 második negyedévét illetően, jellemzően a korábbinál optimistább álláspontok fogalmazódtak meg, ami alapvetően csak az online szektor kilátásaira vonatkozik, hiszen a magyar gazdaság helyzetét a kereskedők többsége továbbra is negatívan látja.

A jövőre vonatkozó várakozások javulásában vélhetően nagy szerepe van a vasárnapi boltzárhoz kötődő, online forgalomnövekedést váró álláspontoknak. A lakossági kutatások ugyanakkor azt jelzik, hogy az intézkedés miatt egyelőre csak csekély mértékű tényleges bővülés várható az online kiskereskedelemben, az érdemi hatások kialakulásához még több hónapra van szükség.

Összességében az online kereskedők a korábbi negyedévhez képest kismértékben jobbnak látták a piac helyzetét. Az online és offline szektor szereplői közti véleménykülönbség állandósulása figyelhető meg, előbbiek derűlátóbbak, illetve pozitívabbak a piac egészének megítélésében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG