A NAV-hoz több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt.
Semmi szúrópróba, célirányosan
Első körben értesíti azokat, akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs - közölte a NAV.
Így néz ki az új pénztárgép |
A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel.
Kemény büntetés, nincs apelláta
A NAV felhívja a figyelmet, hogy aki megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírságot szabnak meg, amelynek mértéke magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet. Az adóhivatal emellett jövőre 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelységét.
Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól. Ha a forgalmazó megkísérelte az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírságot rónak rá.
November 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat, és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.
Az értesítések
Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.
Második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.
Harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól, illetve nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.