MTI Fotó: Marjai János |
Az IKEA munkatársai a vállalat rendszeres felmérései mellett, gyakran otthonokba is ellátogatnak. A látogatások célja, hogy átfogó képet kapjanak a magyarok otthoni szokásairól, kihívásairól és vágyairól. Az összegyűjtött tapasztalatok érdekességre vetnek fényt.
Kik az önkifejezők és ezermesterek?
Általánosságban elmondható, hogy míg a legtöbb nő fontosnak tartja a lakberendezést és önkifejezési eszközként tekint rá, addig a férfiak között nincs ekkora egyetértés. A fiatalabb, 30-39 éves korosztály számára inkább a divat követése a fontos, ennek megfelelően alakítják otthonaikat is – jellemzően néhány évente lecserélik a bútorokat.
Ezzel szemben az idősebb, 40 év fölötti férfiak jellemzően inkább saját kezükben bíznak: a készen kapható megoldások helyett a saját kezűleg elkészített, a funkciót előtérbe helyező darabok kapnak helyet. Érdekesség viszont, hogy az ugyanebbe a demográfiai csoportba tartozó hölgyek számára a lakberendezés kifejező jellegének jelentősége kiemelkedő: az önkifejezők gyakrabban böngészik az internetet, magazinokat új kreatív megoldások után kutatva, amit akár önmaguk meg is valósíthatnak.
A cél közös: szebb otthon a szebb hétköznapokért
Természetesen senkit sem dobozolhatunk be csak egy csoportba – az ezermester férfiak részben hasonló motivációval rendelkeznek, mint az önkifejező nők, valamint a hölgyek között is szép számmal akadnak azok, akik inkább saját maguk által barkácsolt dolgokkal rendezik be otthonukat – mondta el az IKEA megfigyelései kapcsán Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus.
Személyiségünktől függetlenül erőfeszítéseink ugyanarról szólnak: otthonunk szépségéért vagy kényelméért szeretnének tenni – ki-ki a maga módján. Az ezermester egy kicsit önmagát is beteszi a saját kezűleg készített alkotásba, az önkifejező pedig a nagyvilág által nyújtott ötletekből és megoldásokból választva behoz valamit a közös térbe. Ezektől nemcsak az otthon lesz szebb vagy jobb, hanem a benne töltött idő és az ott megélt kapcsolatok is – fogalmazott.
A változás az életben és a lakberendezésben is örök
A lakberendezési szokások szempontjából fontos még az élethelyzet állandósága: azok, akik épp új fejezetet nyitnak életükben, vagy nem rendelkeznek saját lakással, inkább átmeneti megoldásokat keresnek, illetve pénzüket is szívesebben költik élményekre. A lakberendezési szokásokban ez annyit jelent, hogy olyan bútordarabokat vásárolnak, amelyek könnyen mozgathatók, egyszerűen szállíthatók, valamint illenek a gyorsan változó környezetbe.
A fenti kategóriákon kívül esők jellemzően olyan nők, akik számára a lakberendezés kiemelten fontos, viszont inkább a boltokban kapható, kész megoldások hívei. A fiatalabbak között jellemzően a költségvetési lehetőségek szabnak határt a képzeletnek, a családos, 40 év fölötti nők esetében pedig ez az akadály is elhárul. Ők szívesen böngészik a lakberendezési kínálatot, hogy mindig naprakészek legyenek, és kialakíthassák álmaik otthonát.