Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Más rozsdaövezetekkel ellentétben Buda déli részén többen sokkal kisebb tempót és mennyiségi növekedést látnának szívesen. Óvni akarják a nagy és értékes, Dunához közeli területeket – derül ki sorozatunk következő részéből.

Sorozatunk eddig részeiben igyekeztünk két igen vonzó területet bemutatni. Rákosrendezőn nagy egybefüggő területek állnak rendelkezésre, Kőbányán pedig többnyire felszabdalt körzetek vannak néhány nagyobb telepen kívül. Mindkét körzetben sokféle funkció lenne ideális, növelhető lenne a lakások száma, de elférne még kiskereskedelmi és city logisztikai egység is, amellett, hogy természetesen a sport és rekreációs, valamint kulturális létesítményekből sincs elegendő.

A kormány ugyan késlekedik a rozsdaövezeti akcióterületek pontos kijelölésével, de vannak, akik ennek örülnek. Például azok, akik Dél-Budán, azon belül is Újbudán laknak vagy gyakran megfordulnak ott különféle okokból. Nagyon nem szeretnék, ha túlépített lenne a fővárosnak ez a része. Kevéssé valószínű, hogy a helyiek támogatják például a Rákóczi híd lábánál, valamint a Szerémi út városközponthoz közelebbi részén kialakuló hatalmas építkezéseket. Nem általában baj ez a sűrű beépítés, hanem a mértékkel lehet probléma, hiába vannak a házak között zöld felületek. Ilyen ellenérzésektől elég hangos a közösségi média és az építész szakma is megosztott ebben a kérdésben.

Az a legnehezebb, hogy összehangolják a lakosság és az ingatlanfejlesztők érdekeit. Elvileg az önkormányzat a szabályozással beavatkozhat a nem kívánatosnak ítélt folyamatokba. Íme a fejlesztők ellenérvei: egyrészt átgondoltak a fejlesztések, másrészt a beruházások nyomán nem hasznosított vagy csak alig használt területeket vonnak bele a kerület vérkeringésébe, munkahelyeket teremtenek, az odatelepülő cégek adóznak is és a velük megköthető, egyébként szokásos, településfejlesztési szerződésben kérhető tőlük hozzájárulás a szociális vagy más infrastruktúra fejlesztéshez.

Sorozatunk előző részei:

Segítünk a kormánynak, itt van például Rákosrendező

Kanyarban előzhet Kőbánya

Újbudán leginkább a lágymányosi ipari területek tartoznak a barna és rozsdaövezetek kategóriájába, ezen felül csak elszórtan vannak kisebb, ide sorolható telephelyek, telkek. A zömmel ipari ingatlanoknak helyet adó partközeli telkek egy része szennyezett, egyes esetekben feltáratlanok, főleg a tárgyalt dél-budai terület albertfalvai szakaszán. Maguk a partok ugyanakkor könnyen megközelíthetők, kisebb keresztirányú útfejlesztések komfortosabbá tehetik a két gerincútról (Szerémi út, Budafoki út) való elérést.

A két gerincút további szakaszán, a Galvani utca vonaláig túlnyomó részt barnaövezet vár megújulásra, vélhetően eltűnik sok raktár-és üzemépület, üres telephely. Mindkét út mentén újabb irodaházak lehetnek, ám beljebb a lakófunkció kerekedik felül jelentősebb, fejlesztett zöld területekkel, a folyópart teljes gyalogos és kerékpáros birtokbavételével. Már zajlik a budai fonódó villamos újabb vonalának a tervezése, ami épp ezen vidéken megy majd tovább. Ezen kívül szükség lesz az 1-es villamos leágazására és az új ág déli irányba történő továbbépítésére. Szintén jól jönne a közúti forgalom csillapítására a terület albertfalvai határán P+R parkolókat létesíteni, hogy megfékezzék az agglomerációból és Budafokról érkező gépkocsi áradatot.

Schreffel János, a XI. kerület főépítész-igazgatója lapunknak ugyan azt mondta, hogy a lágymányosi övezet egy részén magas színvonalú ingatlanfejlesztések történtek (társasházak, irodaparkok, kereskedelmi és szolgáltató központok létesültek), de szerinte

ez a folyamat inkább fékezést, mint bátorítást érdemel.”

Az önkormányzat nem akarja kedvezményekkel odacsalogatni az ingatlanfejlesztőket, mert lassabb tempót szeretne, nyilván azért, hogy a szükséges szociális infrastruktúra kiépítése ne maradjon le nagyon. A főépítész azt közölte, hogy ezekben a hetekben-hónapokban zajlik a helyi építési szabályzat felülvizsgálata. A kerület egészére vonatkoztatva azt is mondta, hogy előzőleg egyes ingatlanok esetében változtatási tilalmat rendeltek el.

Átmeneti hasznosítás is van

Az újbudai rozsdaterületek kisebb része állami, nagyobb része magántulajdonban van. A főépítész-igazgató tapasztalata szerint a tulajdonoscseréknél vannak akik, egyszerűen csak kivárnak és átmeneti ideig hasznosítják a megszerzett ingatlant. Például egy gyártelep épületeiben – ha az erre alkalmas – kisebb termelő vagy kereskedő cégeknek adnak bérbe csarnokokat, raktárakat. Máskor a puszta telken parkolót üzemeltetnek. Látva a külső fejleményeket, például egy új híd megjelenését vagy annak csak tervét, a tulajdonosok eladják az ingatlant egy fejlesztőnek.

Valójában két hídról van. Az egyik a Galvani híd, aminek a tervezése előrehaladott állapotban van, már a villamosvonalat is tervezik rajta és dél-budai környezetében. Ezt a kormány nem régiben végképp eldöntötte, noha az alap koncepció már a múlt évtized végén megvolt. Ugyancsak szükség lenne - a fővárosi önkormányzat szerint ezt kellene először megépíteni – az Albertfalvai hídra, ami átvezetne a Csepel szigetre. A hosszú távú fővárosi tervekben egyrészt a kelet-nyugati átjárhatóság és a belvárosi, valamint a kapcsolódó újbudai területek tehermentesítése miatt nevezték ezeket kulcsfontosságúnak.

Egy pár évvel ezelőtti elképzelés (Dunamenti Tematikus Fejlesztési Terv) szerint Albertfalva folyóparti része és az M0-híd közötti területen tematikus kerékpárút létesülne, megépítését akkor 500 millió forintra becsülték. Háromszor ennyibe, mintegy 1,5 milliárd forintba kerülne a Budafok és Csepel közti közforgalmú rév kialakítása, ezen kívül Budafok folyóparti szakaszára rekreációs beruházásokat terveztek közel 600 millió forintért. Az albertfalvai híd előkészítésére ugyanez a terv 4 milliárd forintot szánt.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Otthon Start: a szakértők se tudják, mi történik?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 11:24
Normalizálódik a piac vagy éppenséggel még jobban elszállhatnak az árak? A szakértők sem értenek egyet – az árak mindenesetre kilőttek.
Ingatlan Százezrek telefonálnak az ingatlanhirdetések láttán
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 09:36
Utoljára 2021 tavaszán telefonáltak annyian eladó ingatlanok után érdeklődve, mint augusztusban. Több az új hirdetés, mégis kevesebb eladó lakás maradt a hónap végére: a kereslet felszívta a kínálatbővülést.
Ingatlan Nem minden bank fogja ugyanazt kínálni az Otthon Startban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 29. 10:28
Hétfőn indul a program, de nem mindenhol pontosan ugyanúgy.
Ingatlan Máris 3-5 százalékot drágultak a lakások az Otthon Start bejelentése óta
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 08:05
A kereslet miatt emelkednek az árak.
Ingatlan Ezt jelenti a CSOK és az Otthon Start összefonódása
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 07:46
Emelkedik az értékhatár, illetve a CSOK-os kedvezmények is érvényesíthetők az Otthon Startnál házasság és gyerekvállalás esetén.
Ingatlan Azt állítja, drágulni fognak a lakások? Ön egy rémhírkeltő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 17. 15:36
Sokan úgy számolnak, hogy a hirtelen megugró kereslet felhajtja majd az ingatlanárakat az Otthon Start szeptemberi indulását követően. Az államtitkár szerint ők mind rémhírkeltők.
Ingatlan Jön a feltámadás a magyar építőiparban – de milyen áron?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:30
Az egy évvel ezelőttihez képest nőtt az építőipari termelés, az előző hónaphoz képest csökkent – de a megkötött új szerződések volumene nagyot emelkedett.  Az építőipar termelői árai emelkednek.
Ingatlan Még nem érződik a kormány új csodafegyvere az ingatlanárakban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:01
Júliusban megtorpant a lakásdrágulás az országos lakáspiacon havi és éves összevetésben, miközben Budapesten csak enyhén gyorsult az árak növekedési üteme. A 0,1 százalékos országos és 0,9 százalékos budapesti havi árváltozás tempója utoljára 2014 novemberében volt ilyen lassú. Az Otthon Start program bejelentése felpörgette a lakáspiaci keresletet, de a júliusi lakásárakban ez még nem tükröződött. A budapesti eladó használt lakások és házak átlagos négyzetméterára jelenleg 1,3 millió forint. A fővárosi kerületekben 804 ezer és 2 millió forint között szóródik a négyzetméterárak középértéke.
Ingatlan Új korszak a lakásépítésben: a 3 százalékos hitel lehetősége az otthonteremtés fordulópontja
PR | 2025. augusztus 4. 11:09
Az elmúlt évek drasztikus áremelkedései, a hitelkamatok bizonytalansága, a forint gyengülése, valamint az építőipar munkaerőhiánya sok család számára halasztott álommá változtatta az otthonteremtést. Most viszont valódi fordulat jött el – az Imperial Holding készen áll! 
Ingatlan Fordulópont a magyar befektetési piacon, túl a mélyponton
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 4. 08:47
Így értékelték a Colliers szakértői a kereskedelmi ingatlanpiac első féléves teljesítményét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG