4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vannak települések, ahol egyetlen méter aszfaltozott út sincs. Ahol meg van, ott se valami jó a helyzet. Az önkormányzati tulajdonban lévő utak jelentős része kiépítetlen. De a fővárosból sem kell kimenni, hogy szép számban láthassunk földutat. A budapesti önkormányzati utak több mint tizede kiépítetlen.

A mintegy 170 ezer kilométernyi önkormányzati tulajdonú közút 73,5 százaléka kiépítetlen, azaz burkolattal nem rendelkező földút ma Magyarországon, az utak aszfaltozásának finanszírozása jelenti az egyik legnagyobb nehézséget a kistelepülések önkormányzatainak – derül ki az OTP Lakástakaréknak a KSH 2011. évi adatai alapján készített elemzéséből.

A dél-alföldi régióban a legrosszabb a helyzet, itt 10 kilométer önkormányzati útból nyolcnak nincs burkolata, míg a közép-magyarországi régióban a legkisebb a kiépítetlen önkormányzati közutak aránya, bár itt is bőven 50 százalék felett van.

Olyan nincs, hogy mindenhol van

A megyék viszonylatában Komárom-Esztergom megye áll a legjobban, itt „csupán” 60,9 százalék a kiépítetlen utak aránya, míg Bács-Kiskun megyében az önkormányzati tulajdonú utak 83,5 százaléka vár arra, hogy végre leaszfaltozzák.

 

A megyeszékhelyeken a burkolt utak átlagos aránya 49,9 százalék. Budapesten a 4 ezer 9 száz kilométer önkormányzati út és köztér mindössze 13,3 százaléka kiépítetlen, a nagyvárosok közül Székesfehérváron (12,1 százalék) találni hasonló arányt, míg például Győrben (30,7) és Miskolcon (43,3) jóval magasabb a rendes burkolat nélküli utak aránya.

A legnagyobb úthálózattal rendelkező városban, Kecskeméten, 78,8 százalék a kiépítetlen úthálózat aránya a teljes úthálózaton belül. A kistelepüléseken ennél sokkal rosszabb a helyzet, közel 30 olyan falu van ma Magyarországon, ahol egyáltalán nincs aszfaltozott önkormányzati út, és 250 körül van azon kistelepülések száma, ahol a kiépítetlen utak aránya 95 százalékos, vagy annál magasabb. A lista „másik végén” 45 település található, ezeknél 5 százalék alatti a kiépítetlen utak aránya.

Kiépítetlen önkormányzati utak aránya az egyes magyarországi régiókban(Forrás: KSH, OTP Lakástakarék)

Régió

Önkormányzati utak hossza (kilométer)

Ebből a kiépítetlen önkormányzati utak hossza (kilométer)

Az önkormányzati kiépítetlen utak aránya (százalék)

Dél-Alföld

32 500

25 974

79,9

Dél-Dunántúl

26 400

20 932

79,3

Észak-Alföld

27 624

20 591

74,5

Észak-Magyarország

17 622

23 702

74,3

Közép-Dunántúl

17 172

11 587

67,5

Közép-Magyarország

20 534

11 437

55,7

Nyugat-Dunántúl

21 331

16 280

76,3

Magyarország összesen

169 261

124 422

73,5

Sokszor a lakóknak is be kell szállniuk

„Ahogyan a statisztikák is mutatják, a rossz állapotú közutak jelentik manapság az egyik legégetőbb problémát az önkormányzatoknak, ezek ugyanis gátjai lehetnek a települések fejlődésének, a munkahelyteremtésnek, s egyben nehezítik a lakók életminőségének javulását. A szükséges beruházások megvalósítása, a finanszírozás előteremtése azonban nagyon sok esetben komoly kihívást jelent számukra, így egyre gyakrabban vonják be a lakosságot a költségviselésbe” – mondja Köntös Péter, az OTP Lakástakarék vezérigazgató-helyettese.

A cég tapasztalatai szerint ilyen esetekben egy ingatlanra átlagosan körülbelül 250 ezer forint terhet ró egy önkormányzati útépítés, de nagy eltérések lehetnek ebben az út hosszának, műszaki tartalmának, illetve a finanszírozásba bevont lakosok számának tükrében. A vezérigazgató-helyettes szerint előmozdíthatja az önkormányzati útfejlesztéseket az OTP új konstrukciója, amelyet helyi közutak építésére, finanszírozására vehetnek igénybe az önkormányzatok a lakosságra jutó finanszírozási rész biztosításához.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Közel felére esett vissza a lakásépítési kedv a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 13:18
Az első két hónapban, a nyers adatok alapján, 41,2 százalékkal csökkent Romániában a lakásépítés volumene éves összevetésben - közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Kádár-kocka küzd a luxusnyaralóval a Tisza-tónál
Mester Nándor | 2024. április 17. 18:47
Idén várhatóan tovább növekszik a Tisza-tó népszerűsége. Az ok igen prózai: még mindig jóval olcsóbb, mint a Balaton vagy a Velencei-tó környéke, egy-két ottani kistelepülésen használható a Falusi CSOK és ha nyaralót keres valaki, akkor javuló és bővülő szabadidős és kiskereskedelmi szolgáltatásokra számíthat. Az ingatlankínálat egyre színesebb, már a luxus is megjelent – derül ki sorozatunk mostani részéből.
Ingatlan Mi az a hatalmas, ami a Duna Plaza mögött épül?
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 07:49
A Futureal Csoport kezd egy óriásberuházást. 
Ingatlan Nagy biznisz a magánkollégium és a közösségi társasház, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 13:55
Más régiós országokban érdemesebb kiadásra lakóingatlant építeni, mint Magyarországon. Leginkább az adózás miatt.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? A Velencei-tónál lassan beérik az árak a pesti agglomeráció átlagát
Mester Nándor | 2024. április 10. 19:10
Lapunk az elmúlt években többször is írt arról, hogy a főváros agglomerációja gyakorlatilag elért a Velencei-tóig. Azzal a különbséggel, hogy sokáig a Budapestet ölelő településgyűrű árai jóval magasabbak voltak. Mára ez a különbség erősen csökkent, főleg azért, mert annyira megugrott a kereslet a Balaton kis testvére körül, hogy az fölvitte az árakat, bár a használt lakások-házak ára még mindig nem érte el a budapesti agglomeráció legdrágább részein tapassztalható szintet. 
Ingatlan Nagy dobás a budapesti irodapiacon
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 14:01
Szinte egy teljes épületet kibérelt a Wizz Air a pesti Dunaparton.
Ingatlan Digitális? Nem, figitális - új fogalom született
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 18:11
Mutatjuk, mit is jelent.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Az Audi miatt is már egymilliós négyzetméterárak vannak Győrben 
Mester Nándor | 2024. április 3. 18:31
Egyértelműen árfelhajtó hatású, hogy a nyugat-magyarországi nagyvárosban számos autóipari és technológiai cég telepedett meg, élén az Audival. Bár a lakásépítés üteme ott is lassult az elmúlt másfél-két évben, ez vélhetően átmeneti, ugyanis a városba és környékére folyamatosan érkező új munkaerő fenntartja a keresletet és az új lakástámogatási feltételek miatt kicsit növekedhet a belső lakásmobilitás. Nagy kérdés, hogy további külső körzetekben is megjelennek-e lakóparkok és hogy a belvárosban folytatódik-e a nagyon régi épületek lakáscélú felújítása.
Ingatlan Úgy fest, a kormány ráerőlteti a budapestiekre a betonprojektet
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 08:59
A parlament elé kerül a budapesti „mini vagy más néven maxi Dubaj” építése, amely a város egyik rozsdaövezetének helyén egy betonkomplexumot képzel el. A főváros vezetősége próbál ellenállni.
Ingatlan Debrecen mellett épít logisztikai csarnokot a belga WLP
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 17:05
Bérlő még nincs, saját kockázatra indították el a beruházást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG