(Kép forrása: MTI Fotó, Szigetváry Zsolt) |
Mint ahogy arról korábban a Privátbankár.hu is beszámolt, a Lánchíd és az alagút eddigi utolsó, teljes körű felújítása 1986-88 között volt, így mostanra újabb felújítás vált szükségessé. A budapest.hu oldalon most közzétett, a Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett javaslat szerint a felújítást a híd nem megfelelő biztonságú teherbírása indokolja.
A Fővárosi Közgyűlés ülésére benyújtott előterjesztés szerint a testület már a jövő szerdán dönthet arról, hogy a rekonstrukciót 22 milliárd 330 millió összköltséggel a BKK Zrt. útján valósítja meg. (Ez az összeg fővárosi saját forrásként rendelkezésre áll.) - írja az MTI.
Még a Duna medréhez is hozzányúlnának
A felújítás tartalmazza a meglevő közúti pályalemez teljes elbontását és újjáépítését, a két oldali hídi gyalogos járdakonzolok teljes elbontását és újjáépítését, a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogos korlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, a köz- és díszvilágítás korszerűsítését, a Duna-meder szükség szerinti rendezését, a hídfőkben lévő gyalogos aluljárók szélesített átépítését, a hídfő lépcsőinek átépítését, továbbá a hídfők helyiségeinek felújítását és lehetőség szerinti hasznosítását.
Az alagút tervrajza. |
A hídfelújítással egy időben célszerű elvégezni a Váralagút felújítását is a teljes gépészeti rendszerének felújításával egyetemben. Továbbá meg kell újítani az alagút szigetelését és belső borítását. Újraosztják a közúti és gyalogos felületet a megváltozott közlekedési igények szerint, lecserélik a légtechnikai rendszereket, korszerűsítik a közvilágítást, valamint díszvilágítást építenek ki.
A javaslat szerint átépítik a Clark Ádám teret is, ahol a körforgalom mérete csökken, a gyalogosterek pedig bővülnek, új díszburkolatot kapnak. A Lánchíd hídfője felőli oldalra új gyalogos átkelőhely létesül, ezzel a teljes Clark Ádám tér mind a négy térnegyede átjárhatóvá válik. Új gyalogos átkelőhely épül a Hunyadi János utcai torkolathoz a gyalogos forgalom biztonságának növelésére.
A tejtermelők demonstrációja 2016 áprilisban. Nyártól se gyalog, se tehénnel nem lehet átmenni a hídon. (Kép forrása: MTI Fotó, Máthé Zoltán) |
Új aluljárót kap a pesti oldal
A pesti hídfő mögött található közúti és villamos aluljáró megtartása nem gazdaságos a szerkezet rossz állapota miatt - derül ki az előterjesztésből. A mintegy 75 éves bauxitbeton aluljárórendszer jelenlegi szerkezetének megtartása nem lehetséges a szerkezet statikai elöregedése miatt, ezért a hosszútávú, gazdaságosabb és árvízvédelmi szempontból a jelenleginél nagyobb biztonságot nyújtó szerkezet kialakítása elbontásával és teljesen új aluljárórendszer építésével valósítható meg.
Az alagút látványtervei itt, a Lánchídét itt érhetők el. |
A pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehet csak elvégezni, ez mintegy másfél évet vesz igénybe. Továbbá a Váralagút és a Lánchíd felújítása idején a Lánchíd-alagút útvonalat teljesen lezárják, ezért az aluljáró felújítását organizációs szempontból célszerű összehangolni a Lánchíd felújításával.
Ami a legénygesebb kérdés és a budapestieket érinti: a munkálatok 2,5 évet fognak igénybe venni. A tervezett kezdési időpont 2017. június elseje, a tervezett befejezési időpont pedig 2019. december 31.