Le kell adni a jövedelemigazolást az új munkahelyen
Az új szabályok szerint annak, aki 2012. szeptember 1-jétől helyezkedik el (pl.: munkaszerződést köt) a biztosítási jogviszony létesítésekor, az új munkáltató részére köteles átadni az előző foglalkoztatójától kapott jövedelemigazolását.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a hatályos jogszabályok szerint a munkavállalók a munkaviszony megszűnésekor a többi igazolással együtt megkapják a jövedelemigazolást, ezért az ügyfél szempontjából egyszerűbb, hogy az új munkáltatónál történő belépéskor az összes igazolással együtt a jövedelemigazolást is átadja az új munkáltatója részére.
A munkáltató intézi a papírmunkát
Ezzel az ügyfél részére egyszerűsödik az eljárás, mert pénzbeli ellátás iránti kérelem esetében az új szabályok értelmében nem neki kell gondoskodnia a jövedelemigazolás egészségbiztosítási szerv vagy a kifizetőhely felé történő beküldéséről. Ha az ügyfél pénzbeli ellátást igényel, akkor a jövedelemigazolást nem az ügyfél, hanem a foglalkoztató köteles majd továbbítani - a többi igazolással együtt - az illetékes egészségbiztosítási szervhez vagy a kifizetőhelyhez.
Amennyiben az ügyfél nem adja át a jövedelemigazolását, akkor erről nyilatkoznia kell a munkáltatója felé. Ebben az esetben azonban, amikor az ügyfél egészségbiztosítási pénzbeli ellátást kér, akkor a foglalkoztató közli az egészségbiztosítóval, hogy a jövedelemigazolást az ügyfél nem adta át részére. Ilyen esetben az ügyfélnek a jövedelemigazolást külön kell majd megküldenie az ellátási kérelmét elbíráló egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek vagy a kifizetőhelynek.
Kevesebb lehet a papír
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások összegének megállapításához szükséges jövedelemigazolás kiállítása is egyszerűsödött, ezzel segítve a foglalkoztatók munkáját. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által készített és térítésmentesen hozzáférhető OEP-B/2. számú „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához” elnevezésű nyomtatványon kell a nem rendszeres jövedelmeket is közölni. Az előző OEP-B/1. számú nyomtatvány nem volt alkalmas a nem rendszeres jövedelmek közlésére, ezért ezeket a jövedelmeket külön pótlapon kellett közölnie a foglalkoztatónak. Az új nyomtatvány használata következtében az ügyfél részére kiadott igazolások száma, valamint a foglalkoztatók adminisztrációs terhe is csökken, mert az ügyfél részére elegendő egy nyomtatvány kiadása - közölte az NGM.