Saját teljesítményük és az ország gazdasági kilátásai kapcsán is mérséklődtek a családi vállalatok várakozásai, derült ki a K&H családi vállalatok kutatásából. A családi cégek azonban ebben a nehéz helyzetben is hosszú távra terveznek: nagyobb részük készül beruházásra, mint az előző negyedévben. Ez a hozzáállás segítheti őket, hogy átvészeljék a jelenlegi, kihívásokkal tűzdelt időszakot.
Az infláció és az alapanyaghiány a családi vállalatokat is sújtja, ez magyarázza, hogy az előző negyedévhez képest 4 ponttal csökkentek saját teljesítményükre vonatkozó előrejelzéseik. A gazdaság tekintetében éppen ugyanekkora mérséklődés látható, ezzel mélyen negatív tartományban, -15 ponton állnak a kilátások a K&H családi vállalatok kutatása szerint, amelyben a szektor várakozásait vizsgálja. „A hazai gazdaság számára a termelés és a foglalkoztatás szempontjából is kiemelt fontosságúak a családi cégek. 2016 óta ezért minden évben K&H családi vállalatok kiválósági díjjal ismerjük el azokat, akik példaként szolgálhatnak a szektor számára. Ez most különösen fontos, hiszen a családi vállalatokat is sújtja az infláció és az alapanyaghiány, hosszú távú gondolkodásuk azonban újra átsegíti őket a nehezebb időszakokon, ahogyan a koronavírus-járvány idején is történt” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A pillanatnyi helyzet helyett a hosszú távú sikerekre koncentráló gondolkodás jól tetten érhető volt akkor is, amikor a járvány idején a családi cégek jellemzően nem az alkalmazottak elbocsátásával reagáltak, hanem a beruházások, digitális fejlesztések folytatásával, újabb szintre emelésével. Ez a hozzáállás jelentheti a kiutat a mostani, bizonytalan helyzetben is, a hatékonyság növelésével ugyanis csökkenthetők a költségek vagy növelhető a termelés ugyanazon a költségszinten, így az infláció okozta nehézségek legalább egy része leküzdhető.
A nehézségek ellenére több beruházás jöhet?
A beruházást tervezők aránya a csökkenő optimizmus ellenére jelentősen emelkedett: a családi cégek 66 százaléka készül fejlesztésre, ami számottevően magasabb az előző negyedév 55 százalékos eredményénél. A háttérben a hosszú távú gondolkodás állhat, ugyanis a vállalatok ahelyett, hogy a költségek visszavágásával próbálnák meg átvészelni a nehézségeket, előre terveznek, és bíznak benne, hogy a ma elvégzett fejlesztések holnap versenyelőnyt fognak jelenteni.
A K&H családi vállalatok kiválósági díjra idén is várják a legjobb megoldásokat négy, különösen aktuális kategóriában, ami az innováció, a környezetvédelmi fenntarthatóság, a hosszú távú stratégia és a sikeres generációváltás. A jelentkezéseket július 31-ig itt lehet benyújtani.