1p
KKV
A kivitelező cég szerint nem a budapesti épül a legdrágábban Európában. Nemzetközi viszonylatban az átlagár szempontjából a 4-es metró metró a középmezőnyhöz tartozik
A kivitelező cég szerint nem a budapesti 4-es metró épül a legdrágábban Európában. Nemzetközi viszonylatban az átlagár szempontjából, a szinte teljesen beépített felszín alatt haladó, mélyvezetésű, kedvezőtlen talajviszonyok között épülő metró a középmezőnyhöz tartozik - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

Mint írták: lehetetlen a metróberuházásokat műszakilag teljes körűen összehasonlítani, mert nincs két egyforma metróépítés. Minél változatosabb a talajszerkezet, vagy fejthetőbb a kőzet, minél nagyobb a felszíni beépítettség, minél öregebbek az épületek, minél több felszíni beruházás kerül bele a projektbe, minél nehezebb megtervezni és kialakítani az állomásokat az épített környezetben, annál drágább egy beruházás - olvasható a közleményben.

Ugyanígy árfelhajtó hatása van annak is, ha a korábbiaktól eltérő szerelvényeket kell tervezni, vagy ha nincs egy összeszokott szakembergárda. A 4-es metró esetében ezek a problémák mind felmerültek - hangsúlyozták.

Az igazgatóság megvizsgált számos európai metróberuházást, és a vizsgálatból kiderült: a legdrágábban jelenleg az amszterdami 52-es vonal épül. A 10 kilométer hosszú metróhoz nem szereznek be új szerelvényeket és nincsenek kapcsolódó felszíni beruházások sem, a kilométerre vetített átlagár így 316 millió euró. A 4-es metró, amelynek első szakasza 7,4 kilométer, új járműveket és számos felszíni beruházást is végre kell hajtani, a jelenlegi adatok szerint 184 millió euróba kerül kilométerenként.

Több téves állítást tett Karsai Péter független országgyűlési képviselő a Margit híd felújításával kapcsolatosan, a felújítási költségek szerinte eltúlzott voltát egy nem megfelelő példával próbálja igazolni - írta a Margít híd felújítást végző Mh 2009 Konzorcium az MTI-hez eljuttatott közleményben.
A budapesti metróéhoz hasonló műszaki tartalmú metrókat összehasonlítva a DBR szerint ennél is kedvezőbb a helyzet. Mint írták, számos olyan költség van, amely városonként változó. Ha ezeket a változó költségeket kiveszik az árból, akkor a magyar metró kilométerenként átlagára 123 millió euróra csökken, az amszterdamié pedig marad 316 millió euró. Ezzel az eredménnyel a DBR szerint a 4-es metró tizenöt beruházás közül a tizedik legdrágább.

Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a nagyberuházások összehasonlítása minden esetben csak nagyságrendi tájékoztatás lehet, mert az elszámolt költségek köre és a mögöttük lévő műszaki tartalom és minőség mindenhol különböző. Kitértek a sajtó által többször emlegetett madridi és mallorcai metróépítésre, amelyek jóval olcsóbban épülnek, mint a 4-es metró. Madridban csak az alagútépítés és az állomásépítések szűken vett bekerülési költségeit kommunikálják a kivitelezők, Budapesten viszont minden felmerülő költséget beszámítanak - írta a DBR. Hozzátették, hogy a spanyol cégek olcsó ajánlatot adnak, és nem is próbálják ezt meg többletköltségekkel kompenzálni, mert a meghosszabbításokkal együtt évtizedekre előre tudnak tervezni.

A mallorcai metróról a DBR azt írta: a hírekkel ellentétben nem metró, hanem egy, a 4-es metrónál jóval kisebb teljesítményű, felszín közeli, ritkán közlekedő, döntő többségében közvetlenül beépítetlen felszín alatt, kedvező talajban haladó, alacsony költségvetésű kéregvasút épült a közelmúltban.

A költségvetéssel kapcsolatban a DBR közölte: nem háromszorozódott meg a metró költségvetése, jelenlegi adatok szerint a metró 365,5 milliárd forintba kerül. Hangsúlyozták: a tíz évvel ezelőtti költségbecslés (amely 178 milliárd forintról szóltak) nem ismeretlen és átláthatatlan okok miatt kétszereződött meg az elmúlt évtizedben. A projekt számos műszaki pluszelemmel bővült, belekerültek a költségvetésbe a kapcsolódó beruházások, a szerelvények, a járműtelep és a szokásos tartalékon kívül egy európai uniós tartalékkeret is.

Az euró/forint árfolyam is befolyásolta az árváltozást; a DBR szerint 63,9 milliárd volt tíz év alatt az árfolyamingadozásból következő plusz költség.

A DBR hangsúlyozta azt is: nem lehet 530 milliárd forintos költségvetésről beszélni, amikor a 4-es metró második és harmadik üteméről még nem született döntés, így nem kerülhettek bele a költségvetésbe.

Az MTV Híradója szerdán számolt be arról, hogy vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt nyomozást rendelt el a 4-es metró és a Margit híd felújítása kapcsán a Fővárosi Főügyészség, miután Karsai Péter független országgyűlési képviselő levélben fordult az ügyészséghez. Ebben a képviselő irreálisan drágának nevezte a 4-es metró építését és tisztességtelen eljárást gyanít a metróépítés körül. Szerinte ugyanis a költségek 195-ről 511 milliárdra nőttek. A fideszes Fónagy János csütörtökön, sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: több pénzből épül, mint a világ bármely másik metrója, és "fogalmunk nincs arról, hogy a végén mennyibe fog kerülni".

Nyomozás: gyanúsan drágult a 4-es metró
Szinte mindenhol halogatják a beruházásokat
Nem lesznek már idén új metrókocsik
Orbán: Budapest közvetlen veszélyben van!
4-es metró: a Kálvin tér teljesen betörve

MTI

Címkék: KKV
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG