2009 végén a magyar háztartások több mint negyede, azaz körülbelül 1 millió 20 ezer háztartás rendelkezett valamennyi távközlési szolgáltatásra (televízió, internet, vezetékes telefon és saját finanszírozású mobiltelefon) szóló előfizetéssel. Emellett a háztartások mindössze 2 százaléka, körülbelül 90 ezer háztartás semmilyen szolgáltatásra nem fizetett elő, így a telekommunikációs piac számára teljesen kívülállónak számít - derül ki a GfK Hungária 2009 decemberében végzett, a magyar háztartások távközlési eszközhasználatát vizsgáló felméréséből.
A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény szerint a négy távközlési szolgáltatás közül a mobilhang piac a legkiterjedtebb, hiszen a háztartások 87 százaléka, több mint 3,4 millió háztartás rendelkezik legalább 1 db olyan mobil-előfizetéssel, amelynek költségeit a háztartás tagjai gazdálkodják ki. Második helyen a mintegy 3 millió 110 ezer háztartásban megtalálható fizetős tévészolgáltatás áll. Csupán minden ötödik háztartás (kb. 780 ezer) "kerüli meg" ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással.
A folyamatosan zsugorodó vezetékes hangpiac 2009 végére már csak a háztartások 55 százalékában volt jelen, így alig 2 millió 110 ezer háztartás tudott vezetékes telefonon keresztül hívásokat fogadni vagy kezdeményezni. Mindeközben közel 1,8 millióra nőtt azon háztartások száma, amelyek saját előfizetés révén tudtak fellépni az internetes világhálóra. Bár az internet-előfizetők táborának növekedése erőteljesen lassul, a mobilinternet-piac első igazán sikeres évét tudhatja maga mögött. 2009 decemberére ugyanis közel 190 ezer háztartásban már mobil eszközök segítségével (is) csatlakozhattak az online szupersztrádához.
A felmérés eredményei szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatásról tudnának legnehezebben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti – állapítják meg.
Az egyes telekommunikációs szolgáltatások és azok kombinációinak megjelenése a magyar háztartások körében
A közlemény szerint több kutatás is rámutat arra, hogy a háztartások elenyésző részében van jelen egyszerre a vezetékes és a mobil internet technológia, így mára már nyugodtan kijelenthetjük, hogy a két technológia versenyez egymással. Ezt igazolja az is, hogy a mobilinternetezők több mint 60 százaléka hozzáférését elsősorban otthon és nem a lakás falain kívül vagy útközben használja.
A felnőtt lakosság háromnegyede már hallott róla, valamivel többen pedig úgy vélik, ismerik a digitális tévészolgáltatás előnyeit. A válaszadók túlnyomó többsége viszont a digitális tévészolgáltatáshoz csupán a jobb kép-, esetleg a jobb hangminőséget tudja társítani, a további értéknövelt szolgáltatások (pl. EPG vagy tematikus minicsomagok) csak a „szofisztikáltabb” megkérdezettek válaszaiban jelennek meg. |
„Előreláthatólag három fontosabb tendencia határozza meg a közeljövőben a hazai telekommunikációs piacot. A telekommunikációs cégek egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a csomagolt szolgáltatásokat tartalmazó ajánlatoknak. Emellett a mobilinternet 2009-es növekedése mellett már nem lehet szó nélkül elmenni, mára már egyértelmű, hogy a vezetékes és a mobilinternet versenyezni fog egymással. Végül a digitális tévé-előfizetések lassú, de folyamatos emelkedésére lehet számítani, amely a 2012-es analóg leállás közeledtével nyilvánvalóan megmozgatja majd a tévészolgáltatási piacot” – mondta el Szilágyi Ákos, a GfK Hungária Key Account Menedzsere.
Tavaly rákattantunk a mobilnetre
2009: verseny nélkül zuhant a mobilpiac
Sms, parkolójegy riasztó: elkezdődött a számháború
Privátbankár