Negyvenegyre nőtt azon buszvonalak száma, ahol a BKV elindította a járatait csütörtök kora reggel - közölte a BKV. Nem sokkal fél hét után a 63-ason és a 225-ösön is elindultak az első buszok, de a járatok jóval nagyobb követési idővel közlekednek, mint egy normál hétköznapon.
Nem sokkal fél hat után már a 103-as, a 128-as, a 170-es és a 178A buszok is szállítanak utasokat. Ezzel 39-re emelkedett azon buszvonalak száma, ahol van közlekedés. A legtöbb busz - hasonlóan a szerdai naphoz - a teljes útvonalán, de jóval nagyobb követési időkkel közlekedik. Ilyen a többi között a 11-es, a 20E, 30-as, az 58-as, a 95-ös, a 103-as, 128-as, a 150-es, 194-es, a 200E és a 272-es busz is.
Rövidített útvonalon, de jár a 8-as, a 66A, a 98-as, a 114-es, a 151A, a 173-as, a 180-as, a 256-os, a 297-es, a 950A és a 990A busz.
Szerdán, a BKV-sztrájk második napjának hasonló időszakában harminchat buszvonalon szállítottak a járművek utasokat. |
A metrók, illetve a csepeli és a gödöllői HÉV-szerelvények menetrend szerint közlekednek, a ráckevei HÉV Tökölre 30, Ráckevére 60 percenként közlekedik, a szentendrei HÉV Békásmegyerre 10, Szentendrére pedig 30 percenként indul - olvasható a BKV közleményében.
Tizennégy BKV-szakszervezet harmadik napja sztrájkol, mert nem sikerült megállapodásra jutni a közlekedési társaság vezetőségével az új kollektív szerződés szövegéről. A kedden kezdődött határozatlan idejű sztrájkban többnyire buszos érdekképviseletek vesznek részt, de szinte minden területről van legalább egy szakszervezet, amely csatlakozott a sztrájkhoz. A tárgyalások csütörtökön délelőtt 10 órakor folytatódnak.
Bombariadó volt több metrómegállóban hajnalban. A tűzszerészek átvizsgálták a helyszíneket, de nem találtak robbanóanyagot - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság. Az éjszakai órákban érkezett a közlekedési vállalathoz a fenyegetés, amely szerint csütörtök reggel 6.30 és 8.30 között bomba robbanhat a metrómegállók valamelyikén. A BRFK átvizsgálta a bejelentésben szereplő Déli pályaudvar, Batthyány tér, Blaha Lujza tér, Klinikák, Arany János utca és a Dózsa György út metróállomásokat és a hozzájuk közeli alagútszakaszokat, de robbanásra, robbantásra alkalmas tárgyat, anyagot nem talált. |
Mihálszky Gábor, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta: amikor döntenek arról, hogy mely járatokat üzemeltetik a sztrájk ideje alatt, figyelembe veszik, hogy a döntés pillanatában miként néz ki a teljes budapesti közösségi hálózat.
A közlekedés megszervezésénél az egyik alapelv, hogy ott nem indítanak járatot, ahol párhuzamosan van metró, HÉV, vasút, vagy Volánbusz-járat - mondta, és példaként a 22-es busz vonalát említette, ahol a Volánbusz is jár, így itt a sztrájk ideje alatt a fővárosi közlekedési társaság nem indít párhuzamosan buszjáratot. A Volánbusznak egyébként 240 olyan járata van, amely fonódik a BKV jártaival.
A másik alapelv, hogy a buszok a metrók, a vasút és a Volánbusz-hálózat között biztosítsanak átszállásos kapcsolatot úgy, hogy ne legyen olyan területe a városnak, ami "kimarad", és ahol 1-1,5 kilométernél nagyobb az úgynevezett "rágyaloglási távolság", ami egy megálló eléréséhez szükséges.
Befejezték a vasutasok a sztrájkot |
A BKV azt is figyelembe veszi, hogy ha valamely vonalon nagyobb az utazási igény, akkor átcsoportosítanak járműveket onnan, ahol kevesebben utaznának. A vezérigazgató-helyettes elmondta: volt például olyan, hogy elindítottak egy járatot 10 perces követésekkel, de kiderült, hogy a járművek kihasználtsága ezt nem indokolja, ezért átcsoportosították a buszok egy részét oda, ahol több utas volt és ritkábban járt a busz. A BKV vezetése a járművezetőktől és a forgalomirányítóktól kapja a pontos információkat, amik alapján döntenek az átcsoportosításokról.
Veszélyben a sofőrök?
Biztonsági őrök védik a vezetőket a 6-os villamoson - tudta meg BKV-s szakszervezeti forrásból az MTI. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke elmondta, tudomása szerint a cég biztonsági őrei fokozottan figyelnek a nem sztrájkoló alkalmazottakra, így a metró- , villamos-, valamint a troli- és a HÉV-vezetőkre. A legforgalmasabb villamosvonalon, a 6-oson a biztonsági őrök a járművekre is felszállnak, és a vezetőfülke mögött vigyázzák a rendet. Gulyás Attila szerint a szokásosnál nagyobb létszámban vannak jelen a metróaluljárókban és azok környékén a rendőrség járőrei is.
A vezető, aki a nem sztrájkoló szakszervezeteket képviseli elmondta: a villamos- és a HÉV-vezető dolga a legnehezebb a sztrájk alatt, mert ők kapják a legtöbb "beszólást" az utasoktól, és ugyanakkor sztrájkoló kollégáiktól is. A sztrájkolók szidalmazásokkal, rábeszélésekkel próbálják munkabeszüntetésre bírni a dolgozó BKV-sokat. Gyakran heves viták alakulnak ki a két tábor között - tette hozzá Gulyás Attila.
Egyre több a konfliktus a sztrájkoló és a nem sztrájkoló BKV-s alkalmazottak között - értesült szakszervezeti forrásokból az MTI. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek elmondta: azok a dolgozók, akik kiállnak a saját és más, nem sztrájkoló kollégáik érdekeiért is, joggal vannak felháborodva, hogy vannak, akik felveszik a munkát. Az, hogy az érdekképviseletek nem egységesen képviselik az álláspontokat, azoknak a szakszervezeti vezetőknek a felelőssége, akik nem csatlakoztak a munkabeszüntetéshez - tette hozzá.
Élelmes fiatalok
Néhány fiatal BKV-pótló néven új "szolgáltatást" indított a Facebook közösségi oldalon, ahol az autósok jelezhetik, ha stopposokat vesznek fel, a gyalogosok pedig azt közölhetik, hogy merre tartanak. Az oldalhoz egy nap alatt több mint 1800 tag csatlakozott. "Ez egy jó alkalom arra, hogy megmutassa Budapest, mennyire képes segíteni önmagán, mennyire vagyunk képesek egy kicsit rendesek lenni egymással. Csütörtökön vegyél fel az autódba gyalogosokat, és stoppolj bátran, ha buszra várnál!"
Az alapszabály az autósok részére, hogy a letölthető A4-es méretű formanyomtatványra írják rá, hogy melyik városrészbe mennek, majd ezt tegyék ki a szélvédő jobb alsó sarkába. Az autósok nem kérhetnek pénzt a fuvarért. A gyalogosok számára az a szabály, hogy csak azt az autót lehet leinteni, amelyik a gyalogos célállomása felé tart. A találkozási pontok a buszmegállók.
Elhúzódó sztrájkra kell számítanunk?
Már csak 4 villamos jár, 2 teljes vonalon
Új buszjáratot indított a BKV
Idegek harca: folytatódik a BKV-sztrájk
MTI