Elégedjenek meg a BKV-alkalmazottak a nekik megajánlott 13 százalékos béremeléssel, mert a gazdasági helyzet miatt ennél nagyobb fizetésemelést nem lehet végrehajtani - mondta Horváth Csaba kormánybiztos Budapesten hétfőn sajtótájékoztatón. A politikus szerint a Fidesz befolyása alá kerültek a sztrájkra készülő szakszervezetek.
A szocialista politikus a keddre bejelentett BKV-sztrájkkal kapcsolatban megjegyezte: egy buszsofőr bruttó 250 ezer forintot keres havonta, ennél nem keres többet egy pedagógus vagy egy osztályvezető főorvos sem. Kiemelte, hogy a béren kívüli juttatásokkal éves szinten további nettó 500 ezer forintnyi összeget ajánlottak fel a BKV-alkalmazottaknak.
Mint mondta, a kormány a fejlesztésekre adott 22,5 milliárd forintot a BKV-nak, ezt az összeget a főváros további 5 milliárddal megtoldotta. Ez a azonban nem költhető fizetésemelésekre, csakis a fővárosi közösségi közlekedés színvonalának emelésére.
Horváth Csaba megemlítette, hogy a BKV 42 százaléknyi alkalmazottat képviselő szakszervezeteivel sikerült megállapodni, míg az 58 százalékot képviselővel nem. Utóbbiak "erkölcsileg helytelen útra tévedtek", mert a Fidesz befolyásolására veszélyeztetik a BKV-alkalmazottak megélhetését, ugyanis "minden egyes dolgozó, aki kollektív szerződés nélkül dolgozik februártól, évente nettó 500 ezer forint nettó jövedelemtől esik el" - fogalmazott.
Szintén a legnagyobb ellenzéki párt "politikai megrendelésének" tudta be azt, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete csatlakozási szándékát fejezte ki a BKV-sztrájkhoz. Ez, csakúgy, mint az eddigi, több mint egy hete tartó BKV-s vadsztrájk, törvénytelen - állapította meg.
A kormánybiztos hozzátette: a közlekedési káosz "egyértelműen a Fidesz érdeke, mert minél nagyobb a káosz Budapesten, annál jobb a Fidesznek, minél nagyobb a káosz Budapesten, annál jobb Tarlós Istvánnak", a sztrájk felvételére buzdító szakszervezeti vezetők pedig félrevezetik az alkalmazottakat.
A keddi sztrájk mellett kiálló szakszervezeti vezetőket Horváth Csaba arra szólította fel, hogy "gondolják végig, térjenek jobb belátásra, és üljenek vissza érdemben a tárgyalóasztalhoz", mert a menedzsment ajánlata, ami "teljesítményhez, üzemi eredményhez és megtakarításhoz köti a további pénzügyi lehetőségeket, az tisztességes és korrekt", a 13 százalékos béremelésnél többet pedig nem tudnak adni.
Időben jönnek a buszok
Menetrend szerint közlekednek a BKV járatai - közölte a közlekedési társaság hétfő délelőtt. Hétfő reggel még voltak fennakadások a BKV-buszok közlekedésében, kora reggel hét járat esetében fordultak elő késések.
Múlt hétfő óta jelentős járatkimaradások voltak a buszközlekedésben, a szakszervezetek tájékoztatása szerint azért, mert a dolgozók szigorúan a munka törvénykönyve szerint dolgoznak. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek kedden azt mondta: elfogyott a cég iránti lojalitás a BKV dolgozóiból.
Január elsejétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik, mert a szakszervezetekkel nem sikerült megállapodni a 2009 végén lejárt kollektív szerződés megújított szövegéről. Emiatt a szakszervezetek szerint jelentős változások álltak be a BKV működésében.
Gaskóék csatlakoznak
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) határozatlan idejű országos szolidaritási sztrájkot hirdetett a BKV dolgozóival, a munkabeszüntetés kezdetének időpontját később jelentik be - mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke sajtótájékoztatón.
Elmondta: a szolidaritási sztrájk időpontját később határozzák meg, és elsősorban a Budapest környéki vasúti közlekedésre koncentrálnak majd, de a munkabeszüntetés hatással lesz az ország egész vasúti közlekedésére. Gaskó István közölte azt is, hogy a MÁV-nál a még elégséges szolgáltatásról egyeztetést kezdeményeznek.
Gaskó István a sajtótájékoztatón úgy vélekedett, hogy Magyarországon súlyos munkaügyi konfliktusok alakultak ki az utóbbi hetekben, az állami vezetők támadásokat indítanak a szakszervezetek, a munkavállalók ellen. A VDSZSZ elnöke hangsúlyozta: elfogadhatatlannak tartják, hogy a BKV, a harmadik legnagyobb munkáltató cég Magyarországon kollektív szerződés nélkül foglalkoztassa a dolgozókat. Kérdésre válaszolva Gaskó István kijelentette, hogy a szolidaritási sztrájknak kellő támogatottsága van a vasutasok körében. Fontosnak nevezte, hogy a magyar munkavállalók kiálljanak egymásért.
A sajtótájékoztatón Gelencsér László, a BKV Liga-Munkástanács Szövetség elnöke, a BKV sztrájkbizottságának képviselője kérdésre válaszolva elmondta, hogy kedden a BKV-sztrájk idején arra lehet számítani, hogy az alvállalkozók az összes buszszolgáltatás 3 százalékát tudják majd ellátni mintegy 200 busszal, a metró közlekedése biztosított lesz, várhatóan a HÉV-ek 50 százaléka, villamosok közül pedig egyetlen egy sem fog közlekedni. A troli üzletágban két szakszervezet van, és nem lehet tudni, hogy kik lesznek beosztva.
Az Autonóm Szakszervezeti Szövetség (ASZSZ) szolidáris a BKV Zrt. munkavállalóival, szakszervezeteivel, és felszólítja a társaság vezetését, hogy változtasson magatartásán: tárgyaljon úgy, hogy a munkavállalók számára elfogadható megegyezés szülessen - áll a szövetségnek az MTI-hez eljuttatott nyilatkozatában.
Az ASZSZ aggasztónak tartja a munka világában kialakult állapotokat. Úgy vélik: mára jó néhány nagyobb munkáltató semmibe veszi törvényi kötelezettségeit a munkaügyi kapcsolatok terén, súlyosan sértve ezzel a munkavállalók és szakszervezetek jogát. Megkerülik a vonatkozó törvényi előírásokat, az érdekegyeztetés normáit és egyéni alkukra próbálják kényszeríteni a munkavállalókat, különösen a lakossági, a közlekedési szolgáltatások területén.
Az ASZSZ visszautasít minden, a munkavállaló kiszolgáltatottságát tovább növelő törvénysértő munkáltatói magatartást, és a munkáltatók vezetőit, képviselőit teszi felelőssé a kialakuló konfliktusokért.
Hogy megy holnap dolgozni? Készülhet a BKV-sztrájkra Továbbra sem egyszerű a BKV-zók élete
Demszky: durva vadsztrájk folyik a BKV-nál
MTI