1p
KKV
Legömbölyített orr-rész, hátsó szárny. Egy javaslat a kamionok formáját is lényegesen átrajzolná.

Az új szabályok szerint a jövőben legömbölyített formájú is lehet a vezetőfülke, és a jármű hátuljára légterelők szerelhetők. A javaslat szerint ezekkel a módosításokkal javul majd a teherautók aerodinamikája. Ennek hatására pedig, például a nagy távolságokra használt kamionok  - 100 000 kilométeren akár 5000 eurót is megspórolhatnak évente az üzemanyagon.

Mindez az üvegházhatású gázkibocsátás 7–10 százalékos csökkentésének (azaz a példában említett tehergépjárművet és távolságot tekintve 7,8 tonnával kevesebb CO2-nek) felel meg.

Forrás: europa.eu

Nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenne

Az új formatervezés a vezető látóterét is megnöveli. Az Európai Bizottság javaslata szerint így éves szinten 300–500 gyalogossal, vagy biciklissel kevesebb halna meg az utakon.

Siim Kallas, a testület közlekedésért felelős alelnöke azzal érvelt, hogy a téglatestnél aerodinamikai szempontból elképzelni sem lehetne rosszabb formát, ezért van szükség a közutakon közlekedő tehergépjárművek átalakítására. A javaslatban szereplő módosításokkal a közúti közlekedés tisztábbá és biztonságosabbá válhat. A fuvarozóknak csökkennek majd az üzemanyagköltségei, az európai tervezők pedig – a jövő tehergépjárműveit „kizöldítve” – jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a világpiacon.”

A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó, jelenleg hatályos szabályozást még 1996-ban vezették be, azóta viszont jelentősen fejlődött a technika, és ehhez a szabályozásnak is igazodnia kell - mondta Siim Kallas.

Több előnye is lehet a változtatásoknak

A már említett közlekedésbiztonsági javulás és az kevesebb üzemanyag, így kisebb környezetszennyezés mellet több várható előnye is lesz a javaslatnak, legalábbis az Európai Bizottság szerint.

Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése azért is fontos, mert az EU-ban a közlekedés energiaszükségletét mintegy 96 százalékban kőolaj és kőolajszármazékokból fedezik. A nagy távolságra történő közúti teherfuvarozás során felhasznált üzemanyag mennyiségének 7–10 százalékos csökkentése gazdasági és környezetvédelmi szempontból jelentős haszonnak számít.

Nagyobb lehet a járművek tömege

A javaslat értelmében megnő a megengedett legnagyobb tömeg, kifejezetten azért, hogy az alternatív hajtási rendszerű (hibrid és elektromos) járművek használata ne ütközzön jogszabályba. Az ilyen buszok és teherautók ugyanis jóval nehezebbek a sok akkumulátor miatt, mint a hagyományos járművek. A tehergépjárművek befogadóképességét ugyanakkor a javaslat nem érinti, vagyis nem tudnak nagyobb mennyiség rakományt szállítani.

Jó járhat az autóipar

A javaslat szerint új lehetőségeket kapnának a gyárak. Az európai nehézgépjármű-gyártó ágazat piacvezetőnek számít és a kutatás és fejlesztés területén az egyik legnagyobb vállalati beruházó. Az aerodinamikai szempontból kedvezőbb kialakítású, új vezetőfülkék és a hátsó légterelők koncepciója új modellek kidolgozását segíti elő, s ennek nyomán új munkahelyek keletkeznek és bővül a gazdaság Európában.

Kevésbé károsodnak az utak

Az ellenőrzések következetesebbek lesznek. Az ellenőrzött tehergépjárművek közül csaknem minden harmadiknak az össztömege nagyobb a megengedettnél, ezért kárt tesz a közutakban és veszélyezteti a biztonságot. Ma már a digitális menetíró-készülékhez kapcsolódóan léteznek ugyanakkor olyan fedélzeti tömegmérő rendszerek, illetve a főutakon elhelyezett, menet közbeni tömegmérést lehetővé tevő olyan mérőállomások, amelyeknek köszönhetően az ellenőrzés országról országra egységesebbé tehető. A túlsúllyal közlekedő tehergépjárművek évente mintegy 950 millió euróba kerülnek az adófizetőknek.

Egyszerűsödik a szállítás

Leegyszerűsödik az adminisztráció, ezért könnyebben lehet majd a 45 láb (13,5 méter) hosszúságú konténerek közúti szállítását hajón vagy vasúton történő szállítással kombinálni.

Siim Kallas tavaly már hangsúlyozta, hogy a tagállamok maguk döntik el, hogyan szabályozzák a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát. A tagállamok nem kötelesek engedélyezni a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát, ha azt nem tartják elfogadhatónak. Ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az országhatárokat átlépő áruszállításban a megengedettnél hosszabb járművek igénybevétele jogszerű lehet, ha a jármű menetvonala csak egyetlen államhatárt keresztez, a két érintett tagállam az ilyen járművek közlekedését egyébként saját területén megengedi, és ez nincs jelentős hatással a nemzetközi versenyre. Az irányelv felülvizsgált, új változatába már bekerült ez az iránymutatás.

Az Európai Parlamentnek és az EU-tagállamok kormányainak jóvá kell hagyniuk a javaslatot ahhoz, hogy az jogszabállyá váljon. Európa útjain várhatóan 2018–2020-ban jelennek meg az első, új formatervezésű tehergépjárművek, legalábbis a tervek szerint.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG