Demszky Gábor szerint nem őszinték azok, akik ezt a munkalassító akciót vezetik, ugyanis amit csinálnak, nem más, mint egy durva, törvénytelen eszköz a bérharcban. A sztrájk következményeiért a felelősséget azoknak a szakszervezeti vezetőknek kell vállalniuk, akik megszervezték - jelentette ki a főpolgármester.
Demszky Gábor szerint a sztrájkot szervezők nem a valódi okokról beszélnek, az autóbuszpark rossz állapotát hivatkozási alapnak használják. Hozzáállásuk fennakadást okoz Budapest életében és a szakszervezeti vezetők a saját tagságukat is megtévesztik, amikor azzal "hitegetik" őket, hogy van lehetőség átlag fölötti béremelésre.
A főpolgármester tisztességtelennek nevezte, ami az elmúlt napokban történt, a vadsztrájkkal, mint mondta, bizonytalanságban tartják a lakosságot és azt - a legális sztrájkkal ellentétben - nem a sztrájkalapból finanszírozzák, hanem az utasokkal fizettetik meg.
Kitért arra is, hogy ha a BKV menedzsmentje teljesítené a követeléseket, a cég nem lenne képes azoknak a buszoknak a felújítására, illetve újak vásárlására, amelyek csereérettek. Hozzátette: a BKV buszsofőrei 34 százalékkal keresnek jobban az országos átlagnál; 246 ezer forint átlagosan a fizetésük, míg a Volán-társaságoknál átlagosan 169 ezer forintot keresnek a sofőrök.
Hangsúlyozta: a BKV nem kaphat több hitelt és az állami, valamint fővárosi támogatás összege sem emelkedhet. Ha tovább növelik a BKV adósságállományát, akkor elveszítik a kormány támogatását - fűzte hozzá. Ha a szakszervezetek jelentős része elfogadná a BKV ajánlatát, akkor 13 százalékkal több nettó bért kapnának.
Demszky Gábor azt kérte, hogy a buszsofőrök vegyék fel a munkát, ne folytassák a vadsztrájkot és ne sztrájkoljanak jövő kedden sem, a sztrájkot szervezők pedig üljenek le tárgyalni a BKV-val.
Kocsis István, a BKV vezérigazgatója a sajtótájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy a cég stabilitásának megőrzése az elsődleges, mert ha csődhelyzetbe kerülnének, akkor a céget felszámolnák. Hozzátette: bár az, amit ajánlanak az új kollektív szerződésben (ksz) kevesebb, mint ami a régiben szerepelt, de több annál, mint amit a munka törvénykönyve biztosít. Nettó félmillió forinttal többet vihetnének haza a dolgozók évente, ha elfogadnák a BKV ksz-ajánlatát - közölte.
A napokban tapasztalható buszmeghibásodásokkal kapcsolatban a vezérigazgató reményét fejezte ki, hogy nem szabotázsról van szó. Közölte: a BKV feljelentést tett a rendőrségen ismeretlen tettesek ellen közszolgáltatás akadályozása, közvagyon rongálása, a közlekedés és az utasbiztonság veszélyeztetésének gyanúja miatt.
Takács Péter, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese kérdésre válaszolva ezzel kapcsolatban közölte: két buszsofőrnek mondtak fel és csütörtökön 5 vizsgálatot indítottak.
Január elsejétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik, mert a szakszervezetekkel nem sikerült megállapodni a 2009 év végén lejárt kollektív szerződés megújított szövegéről. Emiatt a szakszervezetek szerint jelentős változások álltak be a BKV működésében.
Hétfő óta minden nap jelentős járatkimaradások voltak a buszközlekedésben, a szakszervezetek tájékoztatása szerint azért, mert a dolgozók szigorúan a munka törvénykönyve szerint dolgoznak. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek kedden azt mondta: elfogyott a lojalitás a BKV dolgozóiból.
Volán: sztrájk helyett egyelőre tárgyalnak
Őrizetben Szalainé, a BKV volt HR-ese
BKV: nem gördültek ki a 7-es buszok
Félóránként jártak a 7-es buszok - javul a helyzet
MTI