Egy pályázó kiesett, így csak három jelentkezővel tárgyalnak a vasúti kommunikációs hálózat kiépítéséről. A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közleménye szerint Kapsch Carrier Com Kft. és az MVM Ovit Zrt. közös ajánlattevőként, a Nokia Siemens Networks Telekommunikációs Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint a SELEX Electronik S.p.A. és a Huawei Technologies Híradástechnikai Kft. szintén közös pályázóként maradt versenyben. A részvételi felhívásra jelentkezett még a ZTE Hungary Kft., azonban az alkalmassági feltételeknek nem felelt meg.
A GSM-R kifejezetten a vasúti közlekedéshez kifejlesztett kommunikációs rendszer. Használatával a mozdonyvezetőkkel, a pályán dolgozókkal és az állomásokkal lehet kapcsolatot létesíteni. A rendszer hang- és adatátvitelre is alkalmas. |
A nyertesnek összesen 905 kilométeres vasúti vonalon kell kiépítenie az úgynevezett GSM-R rendszert. Ez egy egységes európai szabványokon alapuló, a vasúti forgalom biztosításához szükséges vezeték nélküli kommunikációt lehetővé tevő rendszer, amely alapinfrastruktúrája az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszernek, az ETCS-nek. A GSM-R és az ETCS együttesen alkotja az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert. A most induló projekttel Magyarország is csatlakozhat az uniós rendszerhez.
Az érintett vasúti szakaszok: Budapesti állomások és vasútvonalak, Budapest-Székesfehérvár, Győr-Boba-Bajánsenye, Budapest-Hegyeshalom, Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, Budapest-Cegléd-Szajol-Püspökladány és Szajol-Lőkösháza vasútvonalak. A projekt célja, hogy megteremtse a nemzetközi vasúti forgalom átjárhatóságát, valamint növelje a közlekedés biztonságát és hatékonyságát.
A projekt 22,6 milliárd forintba kerül, amelynek 85 százaléka uniós forrásból érkezik, a fennmaradó 15 százalékot pedig a magyar állam finanszírozza. A közbeszerzési eljárás várhatóan 2013 első negyedévének végén zárul.