Tájékoztatása szerint a helyzet "kicsit rosszabb", mint hétfőn volt. Mint mondta, reggel 6 óráig egyáltalán nem indultak el a 16, 16A, 27, 53, 58, 102, 112 és 123 jelzésű autóbuszok.
A Belvárosban, Csepelen, Dél-Budán a buszok fele hiányzik, ezért a követési idők megduplázódtak - mondta. Jelezte: levélben javasolták a BKV-nak, hogy a gyorsjáratok álljanak meg minden megállóban.
Hétfőn reggel a BKV több száz járművet nem tudott üzembe állítani, a problémát az okozza, hogy január elsejétől a cég a munka törvénykönyve szerint működik - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője hétfőn az MTI-vel.
Friss: 270 busz maradt garázsban |
Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője kedden reggel azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy állandósulhat a jelenlegi tömegközlekedési helyzet a fővárosban, így a jövőben is akadozhat a buszforgalom.
Mintegy 150 busz késve vagy egyáltalán nem közlekedik kedd reggel a fővárosban; a buszok elsősorban Dél-Budán és Dél-Pesten hiányoznak - mondta Erős János, a BKV fődiszpécsere. A fődiszpécser szerint ez már javulás az előző naphoz képest, amikor mintegy 180 busz nem állt forgalomba. A BKV járműátcsoportosítással próbálja kezelni a problémát és azt javasolja az utasoknak, hogy elsősorban a villamosokat és a metrót használják, amelyek zavartalanul közlekednek - tette hozzá Erős János. |
A közlekedési vállalat hétfőn azt közölte: azonnali vizsgálatot indít a reggeli meghibásodások miatt. A közlemény szerint a Kelenföldi buszgarázsban folytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy például míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, hétfőn 172 hibát észleltek.
A korábbi napi átlagos meghibásodások között általában két elektromos hiba fordult elő, melyek száma hétfőn 66-ra ugrott. Ezek az elektromos hibák általában a következők: hiányos utastér megvilágítása, repedt irányjelzőbúra, esetleg a műszerfal-megvilágítás hibája. A hibákból látszik, hogy ezek egyike sem olyan természetű, amely az utas- illetve a közlekedésbiztonságot a legapróbb mértékben is befolyásolná - írták. Vizsgálják azt is, hogy vasárnap, az éjszakai üzemzáráskor leállított autóbuszok vezetői a járművek műszaki állapotáról miként nyilatkoztak, jelentették-e a műszaki meghibásodásokat.
A közlemény felhívja a figyelmet arra: "érdekes egybeesése a történéseknek, hogy e nagyszámú meghibásodás éppen a munka törvénykönyve szerinti működés első hétköznapján következett be, miután a szakszervezetek egy része a kollektív szerződés (ksz) megegyezésének hiányában sztrájkra szólította fel a munkavállalókat. A BKV menedzsmentje szerint a hétfő reggeli állapot egy nem legális sztrájk és nem zárható ki a szándékosság jelenléte sem". A menedzsment "mélységesen elítéli ezt a magatartást, amelynek eredményeképpen utazóközönségünk jelentéktelen körülményekre való hivatkozások következtében tömegesen kerül kizárásra az utazásból".
A buszközlekedésben tapasztalt hétfői fennakadások miatt a BKV Zrt. honlapján tájékoztatja az utasokat a menetrendtől ideiglenesen eltérő járatok közlekedéséről - közölte a cég közleményben az MTI-vel. Az információkat óránként frissítik a //www.bkv.hu/forgalmihelyzet oldalon. A BKV egyben elnézést kér az utasoktól a kényelmetlenségekért, és türelmüket kéri a megszokott forgalmi rend helyreállításáig. |
Nemes Gábor szerint ez a kijelentés akár a rágalmazás fogalmát is kimerítheti. Mint mondta: azt gondolják, hogy a BKV-nak inkább valóban a járművek műszaki állapotát kell megvizsgálnia, mert az valós probléma. Szerinte a BKV nyomást akar gyakorolni a munkavállalókra, hogy megfélemlítse őket, ez pedig a munkáltatót minősíti.
Nemes Gábor, az MTI-vel korábban azt közölte: több száz járművet nem tudott a BKV üzembe állítani hétfő reggel. A problémát az okozza, hogy január elsejétől a cég a munka törvénykönyve szerint működik. Kifejtette: a munka törvénykönyve számos ponton eltér az eddigi kollektív szerződéstől, így a járművek üzembe állítása sem megy olyan gördülékenyen, ez okozza a problémát. További gondot okoz, hogy a munkavállalóknak nincs munkaszerződésük és ez törvénytelen. Emiatt az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnél (OMMF) is panaszt tettek.
Nemes Gábor szerint minden nap ez várható és keddtől valószínűleg még erősebben jelentkezik majd a probléma. Bár a BKV már január elsejétől a munka törvénykönyve szerint működik, az ünnepek után még ritkább menetrend szerint közlekedtek a járatok.
Elegük van a BKV dolgozóinak
Önnek nem jár: teljes a káosz a BKV-nál
Nem jön a busz: a BKV képtelen megbirkózni a hideggel
Sztrájk: két hét múlva leáll a BKV?
VEKE: a BKV buszai kohószökevények
MTI