A BA - amely a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja - naponta három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre.
A hétfőn közzétett új sztrájkmenetrend alapján ezek közül a munkabeszüntetés mindhárom napján a középső, a BA 868-869-es számú járatpár közlekedni fog, jóllehet a járatokat egy másik légitársaság, a Transavia fogja üzemeltetni, Boeing 737-es repülőgépekkel. A hétfő esti állapot szerint a másik két budapesti British Arways-járatot mindhárom napra törölték. A jegytulajdonosok visszatérítésre jogosultak, vagy más időpontokra tehetik át foglalásukat.
A cég már korábban közölte: igyekszik más munkakörökben dolgozó alkalmazottainak átképzésével és átirányításával pótolni a sztrájkoló légi kísérőket, emellett partner-légitársaságoktól bérel repülőgépeket a munkabeszüntetések tervezett idejére, teljes személyzettel együtt.
A British Airways tervei szerint a második legnagyobb brit repülőtérről, a londoni Gatwickről a társaság mindegyik hosszú távú járata és a rövid távúaknak is több mint a fele elindul a sztrájk alatt. A legnagyobb londoni bázisrepülőtéren, a Heathrow-n 60, illetve 30 százalékos indulási arányra számít jelenleg a cég e két járatkategóriában.
A BA 12 ezer utaskísérője március 20-ától három napig, március 27-étől négy napig sztrájkol, és szakszervezetük szerint április második felében újabb sztrájkok lehetnek, ha addig nem sikerül megegyezni a cégvezetéssel a vitás bér- és létszámkérdésekben.
A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, és a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát járatonként egy fővel - 15-ről 14-re - csökkentette. A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerít az utaskísérői állományra.
A British Airways vezetése drasztikus takarékossági programba kezdett, miután a társaság eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég.
A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a légitársaság "a túlélésért küzd". A BA a jelenlegi pénzügyi év végéig összesen 4900 fős - 12,7 százalékos - leépítést tervez.
Sztrájk: visszavonulót fújtak a pilóták
Egyesül a BA és az Iberia
Fapadosodna a Lufthansa
MTI