Kifejtette, tudomása szerint Magyarországon csak az Invitel és a Magyar Telekom Nyrt. képes kihelyezett adatközponti szolgáltatásokra, mivel ezek hosting szolgáltatók, és az internetes hálózatot is biztosítani tudják.
A vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a cég tavalyi 91,8 milliárd forintos árbevételéből 10 százalék alatti hányadban részesedik a kiszervezési szolgáltatás. Az Invitel mintegy 60 ezer vállalati ügyfeléből mindössze 300 veszi igénybe ezt a szolgáltatást.
Az Invitel becslései szerint az adatközponti kihelyezéssel egy adott vállalat az informatikára fordított költségek akár 30 százalékát is megtakaríthatja 4-5 éves időtávon belül.
Az Orange európai felmérése alapján a vállalatok leginkább a kontroll elvesztése, a szolgáltatótól való nagyobb mértékű függés miatt tartanak a kiszervezéstől, illetve amiatt, hogy a várt költségcsökkenés nem valósul meg. A telekommunikációs szolgáltató ugyanakkor úgy becsüli, hogy Európában 3-4 éven belül akár 60 százalékra is emelkedhet a teljes egészében bérleti konstrukcióban tárolt és üzemeltetett szerver-igénybevétel.
Zsembery György elmondta, hogy magyarországi ügyfeleik közül elsősorban nagyvállalatok veszik igénybe az informatikai kihelyezés szolgáltatást, például pénzintézetek. Hozzátette: a tavaly megerősödött költségcsökkentési kényszer miatt a középvállalati szegmensben is bővíteni tudták ügyfeleik számát, a kisvállalatok körében az informatikai cégek érdeklődnek a kihelyezés iránt.
A mintegy 1.400 alkalmazottat foglalkoztató Invitel Zrt. több mint 850 ezer előfizetővel rendelkezik Magyarországon. A cég 2008-as 97,1 milliárd forintnyi árbevétele tavaly 91,8 milliárd forintra csökkent a gazdasági recesszió hatására.
Az árbevétel csökkenése ellenére a társaság stabilan őrizte eredményességét, tavaly a kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti nyeresége 42,6 milliárd forint volt, míg 2008-ban 42,7 milliárd forintot ért el.
MTI