A "hosszú távú iparági partnerségi" megállapodást vasárnap kötötte a kínai vállalat egy leányvállalatán keresztül a Forma-1 kizárólagos beszállítójának számító Pirelli részvényeseivel, épp időben ahhoz, hogy kihasználja a gyenge euró adta árelőnyt, mielőtt az európai gazdaság elkezdene kilábalni a stagnálásból.
Előnyös üzlet
A megállapodás eredményeképpen a pekingi központú ChemChina hozzáfér a prémium gumiabroncsok előállításához szükséges technológiához, így magasabb haszonkulccsal tudja majd termékeit értékesíteni. A 143 éve alapított Pirellinek is előnyös az ügylet, mivel így még jobban megnyílik előtte a hatalmas kínai piac és versenyelőnybe kerül a rivális Michelin és Continental gumiabroncs gyártókkal, amelyek szintén Ázsia felé tekintgetnek. A megállapodás részeként Olaszországban marad a vállalat székhelye és fejlesztési központja és Marco Tronchetti Provera, a Pirelli jelenlegi tulajdonosa lesz a vezérigazgató.
Mennyi az annyi?
A ChemChina leányvállalat először 26,2 százalékos részesedést szerez a Pirelliben, majd ezután teszi meg teljes felvásárlási ajánlatát. A 7,1 milliárd eurós ajánlat részvényenként 15 eurós árfolyammal számol, amelyben nincs benne az olasz cég 2014 végén fennálló mintegy 1 milliárd eurós adóssága.
A megállapodás részletei már pénteken kiszivárogtak, így a Pirelli részvényei a milánói tőzsdén 25 éves csúcson, 15,23 eurón zártak. Elemzők szerint ez azt jelenti, hogy a kereskedők magasabb ajánlati árra vagy konkurens ajánlatra számítanak.
A Pirelli megvétele lenne az ötödik legnagyobb külföldi bevásárlása a kínai állami vállalatoknak a Thomson Reuters adatai szerint. A legutóbbi hasonló méretű ügylet egy perui rézbánya megvásárlása volt a svájci Glencore-tól.