Az Európai Unió állami támogatási szabályai alapján az Európai Bizottság hivatalos vizsgálatot indított annak a támogatásnak a kapcsán, amelyet a magyar kormány az Audi Hungaria Motor Kft. győri üzemének új beruházási tervéhez kíván nyújtani.
Brüsszeli közleménye szerint az uniós bizottság előzetes álláspontja az, hogy a Volkswagen–Porsche-csoport piaci részesedései meghaladják nagyberuházási projektekre vonatkozó határértékeket.
Kgfb: alkuszok nélkül, kedvezőbb áron |
A hivatalos vizsgálat elindítása lehetőséget teremt arra, hogy más érdekeltek is véleményt nyilvánítsanak a tervezett intézkedéssel kapcsolatban, az eljárás kimenetelére azonban nincs hatással - szögezte le a bizottság.
Neelie Kroes versenypolitikai biztos nyilatkozatában kiemelte, hogy amikor egy nagy regionális beruházási projekt kedvezményezettje egyes szektorokban jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, Brüsszelnek ellenőriznie kell, hogy "valóban szükség van-e a támogatásra a beruházás végrehajtásához, és hogy a támogatás előnyei ellensúlyozzák-e a versenytorzító hatást".
A bizottság emlékeztetett arra, hogy a projekt a nyugat-dunántúli régióban kerül megvalósításra, amely "regionális támogatásra jogosult térség, mivel rendkívül alacsony az életszínvonal, és jelentős a munkanélküliség".
A beruházás 4–12 hengeres benzin- és dízelüzemű motorok és azokban alkalmazott motoralkatrészek gyártását érinti. A támogatás kiszámításához figyelembe vett beruházási költség 153,4 milliárd forint, amelyhez a kormány közvetlen támogatás és adókedvezmény formájában összesen 14,9 milliárd forint támogatást kíván nyújtani.
Amennyiben a hivatalos vizsgálat során összegyűjtött információk nem oszlatják el Brüsszel aggályait, az uniós bizottságnak részletes vizsgálatot kell lefolytatnia. Ennek során a testület elsősorban azt vizsgálja, hogy valóban szükség van-e a támogatásra ahhoz, hogy a kedvezményezett megvalósítsa a beruházást, és hogy a térség számára jelentkező előnyök ellensúlyozzák-e a támogatás okozta versenytorzító hatást.
Újra emelkedik a gázolaj és a benzin ára
Az Audinak még fejlesztésre is futja
Kocsival, de egy fillér nélkül éltünk eddig?
Opel-támogatások: a versenyügyi biztos figyel!
MTI