Az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal csökkent az első negyedévben a tavalyi hasonló periódushoz képest.
A fogyasztói bizalom ugyanakkor elkezdett javulni Magyarországon is, hasonlóan a globális és európai trendekhez. A felnőtt lakosság kedvezőbben ítéli meg személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során, mint tavaly akár az első, akár a második félévben. A Nielsen idén március-áprilisban végzett reprezentatív közvéleménykutatásában a válaszadók 22 százaléka számított arra, hogy saját anyagi helyzete jól alakul. A múlt év első felében 14, a másodikban 20 százalékos arányt regisztráltak hasonló megkérdezés eredményeként.
A munkahelyi kilátások megítélésében is csökkent a pesszimizmus. Míg tavaly az első félévben a megkérdezettek 52 százaléka tartotta a következő tizenkét hónap munkahelyi helyzetét rossznak, addig arányuk a második félévben 44, az idén pedig 35 százalékra csökkent.
Az élelmiszer-kiskereskedelem csökkenést jelző átlagai mellett néhány kategória eladása növekedett mennyiségben a 2009. április-2010. márciusi időszakban, nőtt például a sajt, az ásványvíz, a tejföl, étolaj, túró, az energia- és sportital, valamint vaj forgalma. A vegyiáruknál a toalett papír, mosogatószer, fogkrém és szappan forgalma mutatott növekedést a 2009. május-2010. áprilisi időszakban az előző hasonló időszakhoz képest.
A tíz legnagyobb forgalmú élelmiszer köréből nyolc piacvezető márka megőrizte vagy növelte piaci részesedését 2009-ben az átlagosnál magasabb fogyasztói ár ellenére is. Ide tartoznak a húskészítmények, sör, sajt, szénsavas üdítőital, kávé, ásványvíz, gyümölcslé és gyümölcsjoghurt.
A háztartási vegyiáruk és kozmetikumok top 10-es listáján a piacvezető márkák jelentős árprémium mellett, az alábbi kilenc kategóriában őrizték meg vagy növelték piaci részesedésüket: mosószer, toalett papír, pelenka, dezodor, tusfürdő, öblítő, mosogatószer, fogkrém és sampon.
MTI