Az utóbbi időben egyre nagyobb teret nyer a közösségi média hazánkban is. Vezető marketinges szakemberek nyilatkoztak úgy, hogy az Iwiw, a Facebook vagy a Twitter – hogy csak a legjelentősebbeket említsem – üzleti szempontból is komoly jelentőséggel bír 2010-ben. Az internetes kommunikáció elterjedése, és a hozzá kapcsolódó lehetőségek elképesztőek. Előnyük, hogy rendkívül gyorsan el lehet érni nagyon sok érdeklődőt, potenciális vevőt, üzleti partnert. Hátránya viszont, hogy gyakran személytelen – nyilatkozta Vereb István, a Kapcsolatépítő Üzleti Randi Klub alapítója.
Természetesen, vannak olyan szituációk, pl. a webáruházaknál, ahol nincs szükség a személyes jelenlétre. Bár, azért szép számmal vannak olyanok, akik ha könyvet akarnak venni, inkább bemennek egy könyvesboltba, hiszen ott szétnézhetnek, kezükben tarthatják, belelapozhatnak a kiadványokba. Ez egy teljesen más érzés, mint egy kattintás.
A különféle webes, interaktív megoldások rendkívül fontosak, ha a cégek ki akarnak tűnni versenytársaik közül. Ennek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy a vállalkozások többsége mégsem él ezekkel a kommunikációs eszközökkel. Pedig egy rövid referencia-videót elkészíteni, feltenni a You Tube-ra, majd berakni a weboldalba, még pénzbe sem kerül (ha van kamera), mégis sokat hozhat a konyhára.
Vereb István szerint bármilyen fantasztikus is az internet, a személyes kapcsolatok ereje - az ún. retro üzletkötés - ugyanúgy megmarad továbbra is.
Miért? Mert hiába beszélünk telefonon, hiába látok a monitoron videókat, kreatív prezentációkat, a bizalmat akkor tudom elkezdeni építeni és ápolni - főként a cégek egymás közötti üzletére gondolok -, ha személyesen találkozok a másik féllel, megismerem az erősségeit, adottságait, feltérképezem kapcsolatrendszerét. Így sokkal jobban meghatározható, hogyan tudunk egymásnak segíteni, hasznára lenni. Egyáltalán tudunk-e valamiben együttműködni? - tette hozzá Vereb.
Hozzátette: klubtagjaik egyértelműen arról számolnak be, hogy a hosszú távú, valóban eredményes együttműködéseknél nélkülözhetetlen a személyes kapcsolat. Például az egyik klubtagunk, aki könyveléssel, adótanácsadással foglakozik, saját elmondása szerint soha nem fogott volna bele egy közös projektbe egy dokumentumkezelésben jeleskedő céggel, ha nem ismeri meg az egyik találkozón - tette hozzá. Az együttműködéssel mindkét fél számára új piaci területek nyíltak meg, különösebb anyagi ráfordítás nélkül.
Véleményem szerint, érdemes megtalálni az egyensúlyt az internetes és az élő kommunikáció, illetve kapcsolatépítés között. Nem szerencsés a ló másik oldalára átesni, és csak az egyik vagy másik lehetőséget részesíteni előnybe - véli Vereb István.
Adja le pasiját, míg vásárol!
TOP 500: csalóka számok fedik el a magyar válságot
2010: napi 30 adószámot törölt eddig az APEH
Privátbankár