Várhatóan nettó 4,4 milliárd forintot költ 2010-ben az autópályák felújítására az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
Az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózat fenntartására, a tavalyi évhez viszonyítva mintegy 1,1 milliárd forinttal többet fordítanak. Ebből a tervek szerint 2,8 milliárd forint jut az utak felújítására, 400 millió a forgalomtechnikai berendezések és az egyéb úttartozékok kihelyezésére és felújítására, 700 millió a hídfelújításokra, valamint 500 millió forint az egyéb fenntartási tevékenységekre, például hézagkezelésre. Összehasonlításképpen a társaság 2006-ban 9 milliárd, 2007-ben 5,6 milliárd, míg 2008-ban nettó 6,7 milliárd forintot fordított rekonstrukciós munkálatokra.
Az ÁAK Zrt. 2010-es felújítási programja a megszokottnál hamarabb, március végén elindul. Ennek fő oka a kedvező időjárás mellett, hogy felújítási tervek nagy része már tavaly elkészült - tájékoztattak. A legjelentősebb felújítások az M3-as autópályán lesznek, míg a hídfelújítási program keretében az idén hét hídon terveznek beavatkozásokat.
A munkálatok lebonyolításának időpontjait a Forma-1 magyarországi futamához igazítva állapították meg, így a verseny idején az építkezések miatt nem lesznek jelentős forgalomkorlátozók - jelezte közleményében az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
Autópálya vezet Európa kulturális fővárosába
Az M6/M60-as az országos díjfizetési rendszer része lesz, azaz átadásától kezdve autópálya-matricával lehet rajta közlekedni - mondta újságírói kérdésre válaszolva. Az új autópálya-szakaszon Szekszárdtól Pécsig 40 perc alatt lehet majd eljutni, míg a 6-os főúton jellemzően egy órát vesz igénybe az út. |
Rakita András, a Mecsek Construction Group főmérnöke az M6-os bátaszéki alagútjánál pénteken elmondta: a kivitelezők az átadásig kisebb munkákat, az úttest tisztítását végzik, pénteken tartják a pályaszakasz utolsó forgalomtechnikai ellenőrzését.
A főmérnök hozzátette: a Mecsek Autópálya Koncessziós (MAK) Zrt. 30 éves koncessziós szerződés alapján két év alatt építette meg az autópályát, amely nyolc völgyhídon - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres szebényi viaduktján -, és négy alagúton keresztül halad. Rakita András felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar gyorsforgalmi úton először épültek alagutak Bátaszék és Véménd között, ezért a MAK Zrt. kampányt indított az átjárókban történő biztonságos közlekedés megismertetéséért.
A koncessziós társaság a kampány keretében az alagút jelzésrendszerét, a közlekedési szabályokat, a sebességkorlátozást emeli ki az autósoknak.
A szakember beszámolt arról, hogy a tolnai és baranyai megyeszékhely között egy üzemanyag-töltő állomás nyílik Geresdnél, a belvárdgyulai pihenő az M60-as továbbépítésével együtt épül ki. Mint mondta, az autópályát március 31-én az ünnepélyes átadást követően használatba vehetik az autósok, akik előtt a feljáróknál a rendőrség fokozatosan nyitja meg az utat.
Épülhet az M3-as is
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az M3 autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának építésére két külön kivitelezési tendert jelentetett meg: Nyíregyháza – 49. számú főút és 49. számú főút - Vásárosnamény között. Mindkét pályázat esetében kihirdetésre került a kivitelező - tudtuk meg a NIF Zrt. közleményéből.
"2010. január 21-én hirdettünk eredményt az M3 autópálya Nyíregyháza és 49. számú főút közötti szakasz kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárásban." - írja a NIF. Az M3–HCZ 2009 Konzorcium és a PORR Építési Kft. jogorvoslati eljárást indítottak. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) határozata alapján az M3–HCZ 2009 Konzorcium jogorvoslati kérését elutasította, a PORR Építési Kft. jogorvoslati kérelmének részben helyt adott, és a NIF Zrt. döntését megsemmisítette.
Az ajánlatok újbóli bírálása megtörtént, a közbeszerzés nyertese a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazó érvényes ajánlatot benyújtó C-S-K-K 2009 Konzorcium (konzorcium vezető tagja: Colas Hungária Zrt., konzorcium tagjai: Strabag Építő Zrt.,Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., Kelet – Út Kft.), 31 999 386 307,- Ft nettó ajánlati árral. A beruházás során 33,8 km 2x2 forgalmi sávos autópályát készítenek el.
120 millió forint adót elcsalt az egyik autópálya-építő cég
Hidat keresztelünk: Chuck Norris vagy Rózsa Sándor?
Ezer milliárdokat kell fizetnünk a következő években
Tolvajok drágítják az autópályaépítést
MTI, Privátbankár