A generációváltás egyre több hazai családi cégnél már lezajlott vagy folyamatban van. 14-ről 26 százalékra nőtt azoknak a cégeknek az aránya, ahol ez már megtörtént, miközben 72 százalékról 61 százalékra csökkent azoknak az aránya, ahol ez a kérdés egyelőre még nem aktuális – derül ki a K&H családi vállalatok kutatás idei eredményeiből.
„Dinamikus léptékben halad a hazai családi vállalatok generációváltása. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok generációváltás index, ami egyszerre vizsgálja azt, hogy hol tart a cég ebben a folyamatban, illetve hogy mennyire fontos ez a cég szempontjából. A mutató 0 és 100 pont közti értéket vehet fel, és a tavalyi 43-ról idén 56 pontra emelkedett. Ez összecseng azzal, hogy mivel a családi vállalatok oroszlánrészét a ’90-es években indították, ezért ma már nemcsak, hogy időszerű kérdés a fiatalok bekapcsolása a döntéshozói folyamatokba, de van, ahol akár már a második kör is aktuális lehet” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A fiatalok a digitalizációt is segítik
A felmérésből az is látható, hogy a fiatalok a digitalizáció szempontjából is fontos szerepet játszanak a családi cégeknél. 38 százalékuk jelezte ugyanis azt, hogy elősegíti a digitalizációs fejlesztéseket, ha a fiatalabb generációk előtérbe kerülnek a cégvezetésben. „A családi vállalatokat sem kíméli a magas infláció és az orosz-ukrán konfliktus jelentette bizonytalanság. Ilyenkor egy módon lehet előrelépni: a hatékonyság javításával. Ebben jelentős segítséget nyújthatnak az innovatív fejlesztések, amikre a fiatal vezetők valószínűleg nyitottabbak. Így a generációcserével a digitalizáció is magasabb szintre kerülhet a családi cégeken belül” – magyarázta Ékes Ákos.
A társaság egyébként hetedszerre hirdette meg a K&H családi vállalatok kiválósági díjat - a sikeres generációváltás megvalósítása mellett további három, különösen aktuális kategóriában – innováció, környezetvédelmi fenntarthatóság és hosszú távú stratégia – is várják a jelentkezéseket itt július 31-ig.