.jpg)
A netes vásárlás alig nyom a latban |
A cikkben most öt olyan új technológia került terítékre, amelynek köszönhetően a korábban csak sci-fi filmekben látható jelenetek nagyon is kézzelfogható formát ölthetnek.
USB 3.0

Ezen felül az USB 3.0 ugyanakkora sebességet produkál mindkét irányba - miközben egyszerre másol és felvesz -, ami jelentős javulás a 2.0 "half duplex", egyidejűleg csak egy irányba tartó adatátviteli sebességéhez képest.
Az USB 3.0 vonzó tulajdonsága lesz még, hogy fel tud majd váltani más olyan hagyományos bemeneteket is, mint például a DVI vagy az eSATA. Az ethernet az egyetlen olyan régi típusú bemenet, amelyet nem lehet vele majd lecserélni. A régi csatlakozók helyett akárhány USB 3.0 bemenet is bekerülhet a számítógépbe, amely ezáltal villámgyors adatátvitelre lesz képes a monitorokkal, szkennerekkel és merevlemezekkel. Arról nem is beszélve, hogy nemsokára elkészülnek a lényegesen gyorsabb flash memória meghajtók, így kapóra jöhet a nagyobb sebességű adatátvitel.

Igazi forradalomra lehet számítani az USB 3.0 mellett a vezeték nélküli hálózati eszköz, a wifi frontján is. 2012-re két új protokoll, a 802.11ac és a 802.11ad már másodpercenként egy gigabit adat továbbítására lesz képes.
Ennek eredményeképpen a jövőbeli felhasználók egy lakáson belül akár több HD minőségű filmet nézhetnek vagy videojáték-hálózatot is használhatnak - mindenféle kábelezés nélkül. Az új szabványoknak köszönhetően a médiaelosztó szervereket, a Blu-ray filmlejátszókat és más wi-fit használó készülékeket otthonunkban bárhol el lehet majd kényelmesen helyezni. Így meg lehet valósítani például egy olyan játékos és filmrajongó álmát, aki a készüléket összekötő kábelrengeteg nélkül szeretné számítógépes és konzolos játékhoz, illetve Blu-ray-film nézéséhez ugyanazt a HDTV-t használni.
3D-s vizuális világ

A 3D-s látványhoz azonban speciális szemüveg is kell, amely szemünk elől villámgyorsan takarja el, majd lebbenti fel ismét a képet. Ezek a szemüvegek egyelőre méregdrágák, azonban a 3D eljövetelével áruk várhatóan csökkeni fog. Addig is a nagy cégek olyan 3D-s televíziókat gyártanak, amelyekhez nincs szükség szemüvegre.
A Sony és a Panasonic már meg is tették a 3D-s televíziókkal kapcsolatos első bejelentéseiket, sőt a Panasonic be is mutatta első prototípusát. Várhatóan most is az következik majd be, mint a HDTV esetében: először a csúcstechnológia kerül piacra, majd sorra érkeznek meg az olcsóbb, némileg kevesebbet tudó modellek is.
Kiterjesztett valóság
Hasonlóan a 3D-s filmekhez, elvileg a kiterjesztett valósághoz is speciális szemüvegre lenne szükség, azonban maga a technológia okostelefonokon már most létezik. A "Legközelebbi helyek" nevű szoftver például metrómegállókról, parkokról, vendéglőkről és más fontos helyekről lát el bennünket információval, ahogy iPhone-unk kamerájával végigpásztázzuk környezetünket, miközben a GPS rendszer műholdon keresztül beazonosítja, hogy épp merre járunk. Ha séta közben elmozdítjuk a kamerát, úgy alkalmazkodik a rendszer az újabb és újabb helyszínekhez és tereptárgyakhoz.
Babak Parviz, a Washingtoni Egyetem nanotechnológiával foglalkozó professzora azonban még ennél is többet szeretne: olyan találmányon dolgozik, amelynek köszönhetően nem is lesz többé szükség kijelzőkre, ugyanis a technológiát kontaktlencsékbe integrálják majd, így egyfolytában információt nyerhetünk környezetünkről a kiterjesztett valóság révén.
Ez a technológia feltehetően hamarabb lesz megszokott navigációs eszköz a mobilkészülékeken, mielőtt még a speciális kontaktlencsék valósággá válnának. Érdemes azonban belegondolni: mire lesznek majd képesek a játékfejlesztők a kiterjesztett valóság alkalmazásával, miközben a játékszoftver digitális környezetét a játékost körülvevő valósággal keverik? A lehetőségek tárháza szinte korlátlan.
HTML5
Mindehhez azonban elengedhetetlen, hogy a böngészőt gyártó cégek többé ne az általuk kifejlesztett, illetve másoktól licencelt szoftvermodulokat használják a multimédiás tartalmak megjelenítéséhez, hanem alapból a böngészőbe épített hang, videó és 2D-s grafikai alkalmazásokat lehessen igénybe venni.
A HTML5 előnye még, hogy a weblapszerkesztőknek és alkalmazásfejlesztőknek nem kell majd sokféle - egymással gyakran nem kompatibilis - formátummal szenvedniük azért, hogy ugyanazt a felhasználói elégedettséget váltsák ki minden egyes böngészőnél. Ez a mobilkészülékek tulajdonosai számára azért is különösen értékes, mert az ezeken lévő böngészőkre jellemző leginkább a korlátozott multimédiatámogatás. Az iPhone-on található Safari például nem képes Adobe Flash formátumot megjeleníteni, pedig a Flash a legelterjedtebb video-megjelenítő alkalmazás mindenféle más platformon és böngészőben.
Az operációs rendszerek és böngészők fejlesztőcégei közül egyre többen sorolnak be a HTML5 mögé: a Google Chrome, az Apple Safari és az Opera például mind-mind mellette vannak. Érdekes módon a Microsoft a HTML5-nek csak bizonyos részeit támogatná az Internet Explorer 8-ban, pedig nyilvánvaló, hogy a redmondi cég sem szeretné, ha még nagyobb piaci részesedést veszítene el ezzel, miközben riválisai egymás után hódolnak be az új formátumnak.
Mindenesetre az új szabvány rövidesen elnyeri végleges formáját, és hamarosan a hivatalos "jóváhagyást" is elnyeri a World Wide Web Consortiumtól, amely nyílt szoftver szabványokat - „ajánlásokat” - alkot a világhálóra.
Szó sincs arról, hogy elválaszt az internet
Megállapodtak az EU távközlési reformjáról
30 százalékos visszaesés a hardverpiacon
Az iPhone térdre kényszerítette az egész piacot
A rezsit is fizethetjük mobillal
Szoftver elemzi az ügyfelek hívásait
MTI