Erdei János jelezte: remélik, a válságot értékelő és javaslatokat megfogalmazó anyagukat az új kormányzat meghallgatja. Hozzátette: javaslatcsomagjuk nemcsak kérés, hanem alkuajánlat is, hiszen ha a szállodaipar kérései teljesülnek, sokkal nagyobb lesz a költségvetés bevétele, mint a kiadása.
Az elnök kifejtette: 2009 a pénzügyi válság miatt, a magyar szállodaipar egyik legrosszabb éve volt. Azóta a KSH első negyedéves jelentése alapján 5-6 százalékkal növekedett a magyar szállodákban a vendégek, illetve a vendégéjszakák száma, ez azonban nem látszik a jövedelmeken. Ennek egyik oka a forint-euró árfolyam drámai megváltozása, amely eleve egy nettó forgalomkiesést okozott a szállodákban, amit a foglaltság növekedése nem tudott ellensúlyozni. Emellett növekedtek a fenntartási költségek. Ezzel az első negyedév végére a szállodák még nehezebb helyzetbe kerültek, mint tavaly év végén voltak.
Erdei János tájékoztatása szerint a helyzet javítására készült lobbianyag egyik fontos pontja a szállodai áfakulcsok csökkentése. A 18 százalékos, kedvezményezett kulcs még mindig magasnak számít, hiszen az Európai Unió átlaga 10 százalék körüli. A cél az uniós átlag elérése, mivel ez a magas érték eleve csökkenti a versenyképességet. A másik fontos elem az üdülési csekk, a cafetéria 25 százalékos megadóztatásának ügye. A szakma szerint ez veszteséget jelent majd a költségvetésnek, több áfabevétel esik majd ki emiatt, mint amennyi pluszbevételre számítottak ezzel.
Az első négy hónap tapasztalatai szerint nem a beváltást csökken, hiszen a korábbi tartalékokat most használják fel, hanem az új csekk vásárlása esik vissza jelentősen. A javaslatok között szerepel a Magyar Turizmus Zrt. mint nemzeti promóciós szervezet költségvetésének növelése, mivel ez nyolc év alatt az egyharmadára zsugorodott. Ha több eszköz, forrás lenne nemzeti promócióra, lényegesen több külföldi és belföldi utazó lenne Magyarországon - vélekedett az elnök. Méltányolta ugyanakkor, hogy a Magyar Turizmus Zrt. kapott 300 millió forintos pótköltségvetést. Erdei János aláhúzta: a szállodák nagy nyereséget tudnak termelni, nagy adókat tudnak fizetni, és sok munkavállalót foglalkoztatnak, tehát a költségvetésnek, az országnak érdeke lenne a magyar turizmus fellendülése.
MTI