"A rezsicsökkentés szempontjaiból kiindulva azt fogjuk javasolni a kormánynak, hogy a felvonók éves rendes ellenőrzésének és karbantartásának ügyeit a jövőben ne profitorientált cégek végezzék, hanem állami non-profit vállalkozások, mert ez lényegesen olcsóbb lesz az embereknek" - mondta Glattfelder Béla, az NGM államtitkára kedden az RTL Klub és a TV2 híradójának.
Öregek a liftek
A Népszabadság keddi számában arról írt, hogy egy tavaly módosított kormányrendelet szerint a ma üzemelő liftek közül több ezret teljesen fel kell újítani vagy le kell cserélni 2020-ig a megszigorított biztonságtechnikai előírások miatt.
A Magyar Felvonó Szövetség elnöke, Apatini Kornél a lapnak elmondta: azokat a lifteket, amelyeket húsz évnél régebben építettek be vagy újítottak fel teljesen, 2020-ban szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni.
A felvonóknak az akkor - tehát öt év múlva - érvényes biztonságtechnikai előírásoknak kell megfelelniük. A szakember szerint az érintett körbe tartozó liftek többsége ennek szinte biztosan nem felel meg, annál is inkább, mert a 2020-ban érvényes, 2018-tól életbe lépő szabályok még a maiaknál is szigorúbbak lesznek.
Mitől biztonságos egy lift
Az országban lévő mintegy 37 ezer felvonó harmadát 1990 előtt helyezték üzembe, a szakember szerint a "százéves" bérházak és a legidősebb panelházak liftjei lesznek a legkritikusabb helyzetben. Megemlítette: egy új lift beépítése öt-tízmillió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése pedig ennek az összegnek a 20-25 százaléka.
A szakember szerint attól még lehet biztonságos egy lift, hogy nem felel majd meg a 2018-as szabványoknak, éppen ezért már kezdeményezték a rendelet módosítását: azt javasolták, legyen elegendő a ma érvényben lévő szabvány.