Fizetésképtelenné válhat a Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt.; a társaság a tervezett több mint kétszeresét költötte az állami közutak tisztítására, üzemeltetésére, karbantartására januárban - írja a Népszabadság szerdai számában.
Saját forrásaiból 2,5 hónapig, tavalyról áthúzódó követelései érvényesítésével legfeljebb május végéig őrizheti meg működőképességét az MK Zrt. – erről tájékoztatta néhány napja elfogadott határozatában a társaság igazgatósága a közlekedési tárca vezetőit. A dokumentumból kiderül az is: a pénzügyi zavarok oka, hogy a cég nem kötötte meg a működése finanszírozását lehetővé tevő szerződést a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK). Így miközben feladatait ellátja, nem jut hozzá az ezekre elkülönített forrásokhoz és számlát sem nyújthat be az Útpénztárnak - írja a lap.
Az igazgatóság kezdeményezésére az MK felügyelőbizottsága szerdán rendkívüli ülésen tekinti át a társaság helyzetét, és veszi számba annak következményeit. Így egy esetleges csőd lehetőségét is. A megbeszélésen feltehetőleg megvitatják azt is: a cég érvényes vállalkozói szerződés nélkül több mint 7,7 milliárd forintot költött az állami közutak tisztítására, üzemeltetésére és karbantartására januárban. Mintegy 4,9 milliárd forinttal többet a betervezettnél.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t közleményben reagált a cikkre, mint írják, a hosszú, kemény tél valóban nehéz finanszírozási helyzetbe hozta a céget, de csődközeli helyzet semmilyen formában nem áll fenn.
A társaság megbízhatóan, határidőre teljesíti kifizetéseit, és a hónap elején megkezdte a tárgyalásokat a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériummal, valamint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal a kialakult helyzet megoldásáról. Mint írják, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízási szerződéseit az elmúlt években sem januárban fogadták el, így ez nincs összefüggésben a Népszabadság ma megjelent cikkében szereplő állításokkal. A cég az Országos Közutak Kezelői Szabályzatban szereplő alapfeladatait az év eddigi részében is teljesítette.
A napilap információi éppen a fent említett tárgyalásokat megalapozó dokumentumon alapulnak. A társaság helyzetértékeléséből és a cikkből is világosan kiderül, hogy a cég finanszírozása a tavalyi maradványpénzek felhasználásával még több hónapig biztosítva van. Ez bőségesen elegendő idő a tárgyalások lefolytatására és a megbízási szerződés aláírására, valamint a források átvételére. Hozzátették: a Közút gyakorlatában megszokott, hogy a megbízási szerződés nem az év elején születik meg: ennek egyik oka éppen az, hogy a társaság karbantartási és üzemeltetési kiadásai nagymértékben a téli hónapok időjárásától függenek, hiszen ezen múlik nemcsak a télen elvégzendő munka mennyisége, hanem a tavaszi kátyúzás költsége is.
Nincs elég só az utakra
Nagyon drága ez a tél
Privátbankár, Népszabadság