A Hay Group és a Fortune magazin kutatása szerint négy kulcstényezője van annak, hogy a legjobb cégek tartósan képesek legyenek megelőzni versenytársaikat. A kutatás szerint a vállalatok nagyon tudatosan építik fel a vállalat szervezetét annak a stratégiának megfelelően, amelyben hisznek, valamint a vállalaton belül sikeresen menedzselik az innovációt és a jó ötleteket. A siker további tényezője, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő emberek megtalálására és fejlesztésére továbbá a vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment is kiemelt szerepet játszik a működésükben.
Nagyot lépett előre az IBM és a Starbucks
Az elemzés szerint a hosszabb ideje így működő vállalatok képesek folyamatosan magukhoz vonzani és megtartani a legjobb tehetségeket. Jobban is teljesítenek iparági versenytársaiknál, és gyakran az egész piacnál is. Idén az összesített eredmények szerint a leginkább csodált vállalat az Apple lett, mögötte egyedül a Google volt képes tartósan megőrizni pozícióját a tizenkettek listáján, ők továbbra is a második helyen állnak. A harmadik helyre viszont nagyot lépve előre az internetes kereskedelemmel foglalkozó Amazon.com került, amely sikerét nagy részben köszönheti Kindle nevű e-könyvolvasója hatalmas népszerűségének. A listán még két nagy ugrás fedezhető fel, az idén fennállásának 100. évét ünneplő IBM és a Starbucks kávéház-lánc lépett hét, illetve nyolc helyet előre.
1. Apple | 7. Berkshire Hathaway |
2. Google | 8. Starbucks |
3. Amazon.com | 9. Procter & Gamble |
4. Coca-Cola | 10. Southwest Airlines |
5. IBM | 11. McDonald's |
6. FedEx | Johnson & Johnson |
Mel Stark, a Hay Group alelnöke az eredményekkel kapcsolatban elmondta, hogy az elmúlt 15 évben sokszor változott a világ leginkább csodált vállalatainak listája, de azok tulajdonságok, amelyek a kiemelkedő teljesítményt lehetővé teszik számukra, ugyanazok maradtak. Hozzátette, hogy napjaink bizonytalan üzleti környezetében talán minden eddiginél fontosabb, hogy a cégek különös figyelmet fordítsanak arra, hogy képesek legyenek helyzetbe hozni és fejleszteni a tehetséget. És ez nélkülözhetetlen a sikerhez.
A Hay Group négy kulcsa a sikerhez
A Hay Group szerint a siker egyik kulcsa a stratégia eredményes végrehajtása. A leginkább csodált vállalatok kiemelkedően sikeresek stratégiájuk valóra váltásában, miközben a legtöbb cég nagy figyelmet fordít a stratégia tervezésére, nagy részük kudarcot vall a végrehajtásban. Az eredményes cégek világos célokat jelölnek meg, dolgozóikat és szervezetüket hosszútávú üzleti céljukhoz igazítják, a megtervezett stratégiát tudatosan ültetik a gyakorlatba.
A leginkább csodált vállalatok társaikkal szemben tartós szerkezetet építettek ki, ezzel hosszútávú üzleti sikereket tudtak elérni. Az innovációt a szervezeti kultúra szerves részévé teszik, és e cégek háromnegyede képes felismerni és a struktúrán belül terjeszteni az új és jó ötleteket. Mindemellett a világ különböző részein található egységek számára biztosítják, hogy alkalmazkodjanak a helyi piacok igényeihez. A leginkább csodált vállalatok 84 százaléka igazodik a lokális elvárásokhoz, szemben az ide nem tartozók csupán 73 százalékos arányával.
Mindezek mellett a siker egyik fontos tényezője az ember. Az eredményes cégek felismerték „nem megfogható vagyontárgyaik” értékét, ezért megfelelő feltételeket biztosítanak alkalmazottaik gyarapodásához. Olyan a felsővezetés által jóváhagyott humán erőforrás stratégiákat működtetnek, amelyek megteremtik a személyes előrehaladás és fejlődés lehetőségeit. A leginkább csodált vállalatok nem csak elkötelezik munkavállalóikat, hanem lehetőségeket is teremtenek számukra, és elhárítják előlük a termelékenység akadályait.
A vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepet kapott a sikeres vállalatok esetében. A leginkább csodált vállalatok komoly energiát fordítanak arra, hogy a megfelelő tehetségek a megfelelő helyen dolgozzanak. A toplistáról hiányzó versenytársaikkal ellentétben ezek a cégek szigorú értékelési eljárásokat építenek be az új alkalmazottak kiválasztásának folyamatába, fontosnak tartják a fejlődési lehetőségeket, és szorosan összekapcsolják a javadalmazást a teljesítménnyel.