A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatása szerint a beruházás 21,6 milliárd forint támogatásban részesül, melynek 85%-a uniós, 15%-a hazai forrás. A tagállamok között Magyarország a 4. az Európai Bizottság által is elfogadott nagyprojektek számát tekintve.
A két ütemben megvalósuló projekt első szakasza 2010 végén átadásra került, ennek keretében a nem engedélyköteles nyíltvonali szakaszok átépítése történt meg. A második ütem munkálatai - állomási vonalszakaszok rekonstrukciója, váltófűtés telepítése, biztosítóberendezés, térvilágítás korszerűsítése és távközlési munkák jelenleg is zajlanak. A projekt lezárására várhatóan 2012. végén kerülhet sor.
Miért fontos a fejlesztés Magyarország számára?
Záhony a kelet-nyugati vasúti áruszállítás csomópontja, mivel itt találkozik a széles nyomtávú K-i vasútvonal a normál nyomtávú Ny-i vonallal. A rendszerváltás előtt a határon átmenő forgalom az évi 16-18 millió tonnát is elérte. Ez a mennyiség a rendszerváltást követően kevesebb mint egyharmadára esett vissza, amelynek következtében sok átrakással foglalkozó vállalkozás, munkahely megszűnt - írja az NFÜ.
A keleti (orosz, ukrán) és távolkeleti (kínai) vasúti szállítások várható növekedése ismét igényt támaszt a térségben a logisztikai tevékenység (átrakás, árukezelés, raktározás, hozzáadott értékkel bíró feldolgozó tevékenységek) bővítésére. 2008-hoz képest már most 30-40%-os forgalomnövekedés tapasztalható, és új vállalkozások is megjelentek a fuvaroztatási piacon.
Ábra a fejlesztésről (a fejlesztéssel érintett szakaszok piros-fehérrel jelölve)
A nagyprojekt célja jó minőségű, a növekvő áruforgalom számára megfelelő tengelyterheléssel rendelkező vasúti alapinfrastruktúra biztosítása. A fejlesztés az Új Széchenyi Terv komplex gazdaságfejlesztési progamjának többi projektjével együtt hozzájárul a hátrányos helyzetű térségben folyó logisztikai és termelő tevékenység bővüléséhez. A térségben külföldi vállalkozások betelepülésére is számítanak, amelyek szállítási igénye tovább növeli a forgalmat.
Az NFÜ azt írja: a nagyprojekt céljait támogatva egy másik közlekedésfejlesztési projekt is folyamatban van a térségben, amely a belső közúti infrastruktúra ipari és logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztését valósítja meg mintegy 7 milliárd forint uniós és hazai támogatással.