„1993-óta annyira biztos volt, hogy évente összegyűlünk a Hajógyári-szigeten, hogy senki sem gondolta volna, hogy lesz év, amikor nem lesz Sziget. Pláne, hogy egymás után két fesztivál is elmarad” – kezdte a szokásos „nagy” Sziget sajtótájékoztatót Kádár Tamás, a Sziget főszervezője.
„Idén azonban már nagyon készülünk a sorban 28. Szigetre, ami egy nagy visszatérés lesz világsztárokkal, nagy kedvencekkel, az elmaradt szezonok alatt befutott előadókkal és a Szigettől megszokott műfaji sokszínűséggel. Az biztos, hogy idén kihagyhatatlan lesz a Sziget” – tette hozzá Kádár.
„Sajnos a járvány komoly problémákat okozott az egész európai zeneiparnak mind gazdasági, mind morális értelemben. A zeneiparon belül a magyar cégek - más országokkal ellentétben - nem kaptak igazán hatékony segítséget az államtól, többen kényszerültek elbocsátásokra, illetve sokan ki is vonultak a piacról, elhagyták a pályát. A Sziget számára jelentős anyagi veszteséget okozott a COVID, de törekedtünk arra, hogy amennyire lehetett, a szervező csapatot együtt tartsuk, hogy az újra indulás minél gördülékenyebb legyen”- mondta a főszervező. Kitért az ukrán háborús helyzetre is, ezzel kapcsolatban leszögezte, hogy a Sziget a maga eszközeivel mindig a béke pártján áll és elítéli az orosz háborús agressziót. „Minden embernek és nemzetnek joga van megvédeni a szabadságát, a Sziget pedig a története során mindig kiállt a békéért és a szabadságért.” A Szervezőiroda ezért is vett részt egy ukrán kezdeményezésre létrejött, 20 európai ország összefogásával megvalósult Nemzetközi Jótékonysági Koncert-Maraton, a #StopWar lebonyolításában, illetve a fesztivál ideje alatt a Music Saves Ukraine kampányhoz is csatlakoznak.
Kádár elmondta azt is, hogy a közönség eddigi visszajelzése is arra utal, hogy nagyon várják az idei rendezvényt. „Egyrészt sokan maradtak olyanok, akik nem váltották vissza a korábban megvásárolt jegyeiket, hanem kivárták az idei fesztivált, ami azt üzeni, hogy a Sziget közönsége nagyon lojális. Másrészt az elővételes jegyeladási adatok is bíztatóak, sőt azt mutatják, hogy idén több teltházas nappal is számolhatunk” – mondta a főszervező, hozzátéve, hogy érdemes minél hamarabb beszerezni akár a napijegyeket is.
Kádár kiemelt néhány fontos változást is az idei Szigettel kapcsolatban. Így például azt, hogy teljesen megszűnnek a 0. és -1. napok, idéntől 6 teljes értékű, minden programhelyszínén aktív fesztiválnapból áll majd a Sziget. A szervezők igyekeznek a környék forgalmát is mentesíteni, ezért a beléptetési rendszer a „K” híd belső oldalára kerül át. A várhatóan nagy forgalmat illetve teltházat ígérő napok miatt a szervezők a belső forgalmat is újra tervezték. „Úgy alakítottuk ki az útvonalakat, hogy a beengedésnél és egy-egy nagyobb koncert utáni távozási hullámnál a lehető legbiztonságosabb módon oldjuk meg a tömegirányítást” – mondta a főszervező.
Új dolog a Szigeten, hogy idéntől a látogatók is átélhetik a VIP élményt, a megvásárolható VIP jegyek egyszerre 4 VIP-szektorba is belépést engednek, amiket a Nagyszínpad (H&M Sziget VIP), a FreeDome, a Colosseum és a Ticketswap Party Aréna mellett alakítanak ki.
Jegy mellé egy fa
A környezetvédelmi elköteleződés is töretlen, a Greener Sziget új elemekkel egészül ki idén. Így például egy CO2 kompenzációs erdő kialakításához járulhatnak hozzá azok a látogatók, akik a jegy mellé „vásárolnak egy fát” is. A vendéglátás is megújul idén és a minden igényt kialakító blokkokból száműzik a hulladékot képező műanyagot, továbbra is használják a re:poharat, lebomló étkészletet használnak és a fókuszt a keletkező hulladék visszagyűjtésére helyezik.
A környezetvédelemhez tartozik, hogy a Sziget egy területét, nagyjából a III. kerület szomszédságában húzódó galériaerdő menti részt, az ott lévő védett flóra miatt lezárják a közönség elől, igazodva a főváros és WWF által végrehajtott természetvédelmi területté történt átminősítéshez. Kádár kitért arra, hogy a Főváros és a Sziget a biztos jövő érdekében egy 5+5 éves megállapodást is aláírt, amelynek az idei lesz az első éve.
100 országból várnak látogatókat
Ezzel kapcsolatban Faix Csaba, a Budapest Brand vezérigazgatója elmondta, „a Sziget Budapest elsőszámú turisztikai attrakciója. A közel 100 országból érkező fesztiválozó a város jó hírét viszi szerte a világban, ami kulturális és turisztikai szempontból is több mint városmarketing, hiszen a Sziget kétségkívül a legmenőbb és legtöbbet emlegetett hazai márka. Budapest abszolút stratégiai partnerként tekint a Szigetre, ezért is döntött úgy a Főváros közgyűlése, hogy újabb 5 + 5 évre ad otthont a fesztiválnak, tehát a Sziget itt otthon van!” – szögezte le a Budapest Brand vezérigazgatója.
„Az együttműködés jegyében a Budapest Brand és a Sziget Fesztivál idén közösen hozta létre a Budapest Card Sziget Edition-t, hogy az ideérkező vendégek ne csak a fesztiválra, hanem a városba is ellátogassanak, felfedezzék a nevezetességeket és átéljék az egyedülálló Budapest-élményt is” – tette hozzá.