Jude Law Michael Grandage Hamletje után, a neorealizmus első remekművével tér vissza a színpadra.
Jude Law, akit nem Zimány Linda tett híressé
Jude Law azon kívül, hogy fényes karrierrel rendelkező elismert nemzetközi filmsztár, nagyon komoly színpadi színész. Pályája eleje óta tudatosan figyel arra, hogy folyamatosan legyenek színpadi munkái - színpadi sikerei pedig valósak, nem csupán a sikerhajhászásról szólnak.
Az utóbbi időben kettő igazán emlékezetes alakítása volt színpadon, az V. Henrik és a Hamlet.
Mielőtt rátérnénk az új szerepére, meg kell említeni, hogy a Saturday Night Live-ban Jude Law Hamlet-beszédet tartott. Lehet ostobázni az amerikaiakat, de szögezzük le: Magyarországon gyakorlatilag nem történhetne meg, hogy főműsoridőben egy négy perces Shakespeare-etap kerüljön adásba:
Van Hove, Toneelgroep, Stadsschouwburg... mi van?
Feltehetőleg Ivo van Hove neve nem sokaknak cseng ismerősen, holott egy igen fontos rendezőről van szó. Ivo van Hove belga születésű színházrendező, aki a Gerardjan Rijnders által alapított Toneelgroep Amsterdam társulat igazgatója, főrendezője. Természetesen dolgozik társulaton kívül is. Rendszeresen rendez operát világszerte, más színházakba más társulatokhoz is hajlandó elmenni vendégrendezőként – ahogyan ő is több vendégrendezővel dolgozik saját társulatában. Ő dolgozott együtt David Bowie utolsó albumán a művésszel, s a Lazarus-projektet ő vitte végig és a klipben is alkotótárs volt.
Jude Law V. Henrik szerepében Michael Grandage Company, London, 2013 |
A Toneelgroep Amsterdam Hollandia legnagyobb, legfontosabb társulata. Főhadiszállásuk Stadsschouwburg színház Amszterdamban, de van, hogy akár több évadra is elköltöznek, pl. New Yorkba a Broadwayre, Párizsba vagy éppen a következő évadban Londonba. A társulat és van Hove védjegye az úgymond fogyasztható avantgarde. Igen példaértékű a működésük - nem véletlen, hogy lassan 20 éve irányítja a csapatot. Bár van Hove nagyon kemény szigorral fogja a társulatát, nem esik abba a hibába, hogy semmi engedményt nem tesz. Sok nagy társulat bukott már el azon, hogy az elveket nem tudta felülírni a pillanat kívánalma. De van Hove figyel, és nem hagyja, hogy akár ő maga, akár művészei belefásuljanak vagy akár csak megszokják az együttlétet.
Rendszeresen dolgozik vendégművészekkel: Juliette Binoche játszotta Antigonét, Mark Strong a Pillantás a hídról főszerepét, és most Jude Law az Obsession (Megszállottság) Ginóját.
Visconti remekműve színpadon
Az Obsession Luchino Visconti első rendezése, egyben a neorealizmus első komoly alkotása. A film James Cain A postás mindig kétszer csenget című regényéből született, de van Hove nem a regényt, hanem a filmet dolgozza fel. Ez egyébként szokása, gyakran dolgoz föl filmeket, sőt Visconti-feldolgozásból sem az elsőt csinálja. (A film egyébként annyira realista lett, hogy Olaszországban egyetlen alkalommal sikerült levetíteni, és azonnal betiltották - a nézők őrjöngtek, lincshangulat volt, Visconti az alsónadrágjában csempészte ki a kópiát, ami később az egész világon óriási siker lett.)
A történet szerint Gino, a jóképű csavargó betér egy fogadóba, ahol az idős tulajdonos éppen segítőt keres. Mikor Gino meglátja a tulajdonos fiatal feleségét, eldönti, marad. Az asszony és Gino között kapcsolat alakul ki, melyben a nő férje egyre zavaróbb - ezért kitalálják, megölik a férjet, és az életbiztosítási pénzből új életet kezdenek. A terv sikerül, de Ginót nyomasztja tette. Az időközben feleségül vett nővel összeveszik, bosszúból kurvázni megy. Végül sorsa utoléri: autóbalesetet okoz, melyben terhes felesége meghal, Ginót lecsukják.
Aki Londonban megnézné van Hove előadásait, ezek közül válogathat majd:
2017. március 17-18-19. Római tragédiák - Shakespeare összes, a Római Birodalomhoz köthető drámájának összeszerkesztett változata
2017. április 19. - május 20. Obsession – Jude Law-val a főszerepben
2017. szeptember 27-28-29-30. After the Rehearsal - Bergman-feldolgozás (a társulat ikonikus produkciója, ha csak egyet tud megnézni, ez legyen az - de mind zseniális, és bérletet is árulnak az előadásokra):
A társulat londoni befogadó főhadiszállása a Barbican Theatre.
A színház igen nagy és impresszív – ez Európa legnagyobb színházterme és összművészeti központja. A jegyvásárlással érdemes nagyon sietni, mert összességében véve elég kevés előadás lesz, a fent említett 3 előadás összes jegye egy-két napon belül el fog kelni.