A felmérés szerint az iskolában eltöltött átlagosan 31 órában már benne foglaltatnak - a pedagógusok kötelező órái mellett - a külön óradíjjal fizetett túlórák is. Ugyanakkor az óraterhelés meglehetősen nagy szóródást mutatott. A megkérdezettek mintegy 10 százaléka a heti kötelező óraszámnál lényegesen kisebb terhelésről számolt be, minden második pedagógus pedig heti 22-24 óráról. A válaszadók 30 százaléka viszont ennél lényegesen magasabb óraterhelést jelentett, az ő heti óraszámuk több mint 20 százalékkal meghaladja a központilag előírtat.
A pedagógusok 40 százaléka számolt be arról, hogy önként vállal túlórát, 30 százalékuk pedig úgy nyilatkozott: a munkáltatója is előírt számára túlmunkát. Az igazgatók tapasztalatai szerint a pedagógusok harmada csak a minimálisan szükséges időt tölti az iskola épületében, 50 százalékuk azonban az adminisztrációs feladatokat is rendre az iskola épületében végzi. A közoktatási intézmények elsöprő többségében nincs szabályozva, hogy a pedagógusok mennyi időt kötelesek az iskola épületében tölteni.
A felmérés eredményeinek tükrében a tárca tovább egyeztet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével arról, milyen további kérdések vizsgálatát tartják szükségesnek. |
Minden ötödik intézmény vezetője arról számolt be, hogy az iskolájában van betöltetlen pedagógus álláshely, ugyanakkor nagyon ritka az óraadók alkalmazása. Ezek az adatok nemcsak pedagógushiányra hívják fel a figyelmet, hanem arra is, hogy sok esetben nem találkozik a munkaerő-kereslet és a kínálat.
A kutatás szerint a közoktatásban dolgozó pedagógusok 85 százalékának egyetlen munkahelye az az iskola, ahol főállásban alkalmazzák. A pedagógusok által iskolán kívüli munkavégzéssel, az órákra való felkészüléssel és dolgozatjavítással töltött idő akár 10 óra is lehet hetente. Ezt túlnyomórészt otthon végzik. Az otthoni munkaidővel a pedagógus szabadon gazdálkodik, azt nem kell nyilvántartani.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium felkérésére, a Tárki-Tudok Tudásmenedzsment által tavaly ősszel elvégzett reprezentatív kutatás során 108 intézmény 3285 pedagógusát kérdezték meg. |
Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára a felmérést értékelve azt mondta: a pedagógusok munkaterhelése "átlagosan rendben van, lényegében belefér a 40 órás munkahétbe". Hozzátette: az iskolai munkarend ugyanakkor sok szempontból másfajta szabályozást kíván.
Arató Gergely szerint szükség van arra, hogy részben kiegyenlítődjenek a munkaterhek, ami alapvetően intézményvezetői feladat. Az államtitkár egyetértett azzal, amit az intézményvezetők mondtak, hogy elsősorban a pedagógusok jövedelmének fokozottabb differenciálására van szükség. Ez irányú lépéseket már tett a tárca, de a továbbiakban is fontos, hogy amennyire a források megengedik, biztosítsanak többletet a differenciálásra.
20 milliárd megy írásra, olvasásra: megvan a forrás
Tesznek rá a diákok, mi van a másikkal
Kiderül, mennyit dolgoznak a tanárok
Csak papíron dolgoznak kevesebbet a tanárok?
A magyar diákok összecsapják a leckéjüket
MTI