Az Asylum in Serbia (Menedék Szerbiában) nevű alkalmazást a menedékkérők védelmével foglalkozó központ fejlesztette ki. Rados Djurovic, a központ vezetője elmondta: ez az első ilyen alkalmazás Európában – írja az MTI a Vecernje Novosti nyomán. Megkerestük, letöltöttük: délelőtt fél tízkor még csak tízen próbálták ki. Elvileg arab, szerb, angol és fárszi (perzsa ill. iráni) nyelveken működik (nekünk csak akkor engedett nyelvet váltani, ha az egész telefonon nyelvet váltottunk).
Sok közlekedési információt, például menetrendeket tartalmazott. Menekültügyi szervezetek, szállások, gyermekvédelmi otthonok és még sok más, tnyleg hasznosnak tűnő infó volt benne. Az alkalmazást egy civil szervezet adta ki. (Asylum Protection Center.) Lehet, hogy az augusztus-szeptemberi forró napokon hasznos lett volna egy hasonló Magyarországról is?
„A migránsok a program segítségével megtudhatják, hogyan kérhetnek menedéket Szerbiában, hol vannak befogadóközpontok az országban, milyen jogaik vannak, milyen segítséget kérhetnek. Megtalálják a szálláshelyek és egészségügyi intézmények címeit, valamint rendelkezésükre áll a naprakész árfolyamlista és időjárás-jelentés is. Az applikáció arab, perzsa és angol nyelvű” – írta az állami MTI.
Németországban pedig egy kézikönyv készült, amelyet egy szíriai származású és egy német szerző készítettek, és a messziről jött embereknek elmagyarázza a német társadalom, hétköznapok működését. Ők 99 tippet adnak – attól kezdve, hogy hogyan működik az igazságszolgáltatás, a bürokrácia, az álláskeresés, a gazdaság, addig például, hogy miért nem szabad a rendőröket megvesztegetni, vagy addig, hogy ne késsünk el egy tárgyalásról – írja a Süddeutsche Zeitung.
Vélemény: Ilyen kiadványt Magyarországról, a magyarok számára is kiadhatnának, sok problémát megelőzhetne. Persze ehhez az is kellene, hogy ne változzanak félévente a jogszabályok, és a kormányok ne csak választások előtt akarjanak jót tenni a néppel. Például a kormányablakok, ahol elvileg egyablakos egyszerűsített ügyintézés van, ne bonyolítsanak és ne rángassák vissza többször az ügyfelet, vagy ne kelljen lényegében egy sorszámért is sorszámot húzni (Oktogon).