
Az idei hiány 85 milliárd forint lesz
A Napi.hu elemzése szerint a tavalyi 323 milliárd forinttal szemben idén 313,5 milliárd forintos kiadási főösszeggel számol a főváros 2016-os költségvetési tervezete.A csökkenés gyakorlatilag betudatható az agglomerációs közlekedés leadásának, amit a főváros legkésőbb március 31-ig tart fenn. Részletek>>>
Viszont a nagyobb baj az, hogy a 313,5 milliárdos kiadással szemben a költségvetés csak 228,1 milliárd forintos bevételt tud felmutatni. A 85,4 milliárd forintos hiányt 15 milliárdos hitelfelvétellel és a 70 milliárd forintos maradvány elköltésével ellensúlyozzák.
Nagy segítségre szorul Budapest
Tarlós István főpolgármester az idei költségvetést minden idők legnagyobb kihívásának nevezi. Joggal, hiszen a tömegközlekedést finanszírozását már nem tudják fenntartani, a kiadások pedig folyamatosan növekednek az elavult járművek miatt. Ráadásul a főváros idei költségvetésébe betervezte, hogy 12,4 milliárd forintos központi költségvetési támogatást kap az államtól, miközbe a tavaly ígért 24 milliárd forintból sem láttak semmit.
A lap munkatársa szerint jelenleg egyetlen működési bevétel, az iparűzési adóból származik és nő érzékelhetően (ez fővárosi szinten 232 milliárd forint lesz), ám ebből csak 121,8 milliárd forint kerül a Fővárosi Önkormányzathoz, a maradék 110,2 milliárdon a 23 kerület osztozkodik.
A önkormányzat az elmúlt öt évben elvesztette gazdasági függetlenségét, ráadásul a működési hiányát a vagyonelemek eladásából finanszírozza idén is. A működési bevételek eltűntével a korábban mindig hitelképes főváros lehetőségei is szűkülnek.
A 3-as metró és az állatkert viszi a pénzt
A főváros jelenleg legnagyobb beruházása a 3-as metró járműveinek felújítása 67,9 milliárd forintért, ebből jövőre 13,3 milliárd forintos kiadással számolnak. Más kérdés, hogy a járművek felújítás helyett kedvezőbb lett volna új járművek beszerzése hasonló áron - ám a kormány különböző megfontolások miatt - nem a beszerzést, hanem az orosz felújítást támogatta - írja a lap.
Tarlós István közölte, elkészült 3-as metró infrastrukturális felújításának ütemterve, amely szerint a végső átadási határidő 2019. szeptember 30. Ellenben a 3-as metró felújított szerelvényei már korábban, 2019 nyarán forgalomba állnak majd.
Komolyabban mérhető fejlesztés még az állatkert Pannon Parkjának 7 milliárdos projektje, valamint a 2017-es úszó vb-hez kapcsolódó 3,1 milliárdos fővárosi beruházás.
Tavaly még teljesen másképp állt a széna
Mindezen tényekkel szemben tavaly a főpolgármester még arról beszélt, hogy szerinte a 2024-es olimpia megrendezéséből "csak hasznunk lehet". Azt mondta, Budapest fel tud készülni az olimpiára, nagyon sok, a nyári játékok megrendezéséhez is szükséges, közlekedés- és infrastrukturális fejlesztés valósulhat meg 2020-ig. A fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatban pedig elmondta, hogy a BKV a biztonságos működéséhez szükséges forrásokat megkapja az államtól.