Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p
A terrorizmus terjedésével egyre nagyobb a félelem a repülésbiztonság miatt is. Elég csak a tavaly októberben felrobbantott orosz gépre, vagy a pár hete nagyon gyanús körülmények közt kilyukadó szomáliai utasszállítóra gondolni, és máris felmerül, hogy merjünk-e még repülőre ülni? Bár a statisztikák szerint egyre biztonságosabb a légi közlekedés, a helyzet nem ilyen egyszerű.

Alig tíz napja, február másodikán okozott óriási botrányt a szomáliai Daallo Airlines repülőjének esete, amelyen 15 perccel a felszállás után robbantott Abdullahi Abdisalam Borleh.

A szerkezet szerencsére csak egy kisebb lyukat ütött a jobb szárny felett (az Al-Kaida „kézikönyve” szerint itt lehet a leghatásosabban robbantani), a hirtelen légnyomásváltozás kiszívta a valószínűsített terroristát, aki így az egyedüli áldozata lett a merényletkísérletnek. A 159-es járat utasainak óriási szerencséje volt, mivel ha a robbanás utazómagasságban történik, egészen biztosan meghal mindenki a felszínen - írja az Economist.

Jól látszik a lyuk a 159-es járat oldalán. (Fotó: EPA/GOOBJOOG NEWS)

A Metrojet 9268-as járata már nem volt ilyen szerencsés, a 224 ember életét követelő robbantás húsz perccel felszállás után történt, a Sínai-félsziget felett, a merényletért az Iszlám Állam egy lokális szervezete vállalta a felelősséget. A szomáliai esetben pedig minden bizonnyal a felelős az Afrika szarvának nevezett területen aktív Shabab lesz.

A belső segítség ellen nehéz védekezni

A nyilvánvaló párhuzamok mellett még egy hátborzongató hasonlóság van a két esemény közt: a repterek személyzete jó eséllyel közreműködött az akciókban. Bár az egyiptomi hatóságok még mindig tagadják, hogy az orosz repülőgép terrortámadás áldozata lett, a Reuters januárban azt írta, hogy valószínűleg az egyiptomi nemzeti légitársaság (EgyptAir) egy mérnöke helyezte el a robbanószerkezetet az ülés alatt.

A Metrojet gép roncsa. (Fotó: EPA/STR)

A szomáliai nyomozás jelenlegi állása szerint pedig egy reptéri dolgozó egy laptopnak látszó tárgyat adott át a később robbantó Borlehnek. Mindkét esetben az látszik, hogy a terroristák belső segítséget kaptak, amely egyértelmű változást mutat a módszerekben is.

Ez szembemegy a szeptember 11-ei terrortámadások óta történt esetekkel is, ahol jellemzően a biztonsági rendszereket próbálták kijátszani.

Kezdjünk el rettegni?

Egyelőre nehéz megmondani, hogy mindez mit jelent a nemzetközi civil légi közlekedés számára. A két merénylet, bármennyire is rémisztő, még nem jelenti, hogy több hasonló eset történik majd. Szomália és a Sínai-félsziget konfliktusövezetek, amelyeket sokan alapból elkerülnek, ráadásul a két érintett légitársaság sem számít különösebben jó nevűnek, a Daallo például hétből kettő csillagot ért el a repülésbiztonsági mutatókon.

Valahol hiba van a rendszerben

Az ominózus 159-es járat pilótája, aki egyébként nem is a Daallo Airlines saját alkalmazottja, hanem a görög Hermessel kötött megállapodás alapján vezette a gépet, dühöngve nyilatkozta az AP-nek, hogy a Mogadishu Reptér biztonsági intézkedései nevetségesek, a leparkolt gépekre gyakorlatilag bármit fel lehet vinni észrevétlenül. Ennek a véleménynek némileg ellent mond az, hogy az ICAO levette a Mogadishut a legveszélyesebb repülőterek listájáról, ráadásul a sharm-el-sejki reptér is könnyedén vette a hatósági ellenőrzéseket.

Úgy tűnik, hogy a hiba nem a repterekben van, hanem sokkal inkább a dolgozókban: 2015-ben az amerikai TSA emberei hetven csomagban elrejtett fegyverből mindössze hármat vettek észre, 2011-ben pedig a British Airways egy alkalmazottját kapták el egy tervezett merénylet miatt. Ami mindenesetre biztos, hogy a repülés sosem volt biztonságosabb, hiába történt több szerencsétlenség és merénylet mostanában.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hazájából kapott rossz hírt Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:23
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősen kevesebb új munkahely jött létre augusztusban a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várttal összhangban emelkedett az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Egymás tenyerébe csapott a kormány és Budapest – megállapodtak Rákosrendezőről
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:01
Aláírták az infrastruktúra-fejlesztési megállapodást.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan magas a magyar államadósság?
Gáspár András | 2025. szeptember 5. 15:31
Regionális összehasonlításban az átlag alatt nőtt a magyar államadósság az elmúlt 15 évben, az Államadósság Kezelő Központ vezetője szerint ez annak fényében is pozitív, hogy Magyarország indult a legrosszabb helyzetből a rendszerváltás idején.
Makro / Külgazdaság Adósságban úszik a világ – Zsiday Viktor felvázolt egy drasztikus megoldási lehetőséget
Gáspár András | 2025. szeptember 5. 14:56
A befektetési szakértő szerint miközben egyébként is magas a világban az államadósságok szintje, minden a további emelkedés irányába hat – jön a pénzügyi elnyomás, a globális hozamgörbe-rögzítés?
Makro / Külgazdaság Ellentmondott Szijjártó Péter Donald Trumpnak olaj-ügyben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 13:46
Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb, mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.
Makro / Külgazdaság New Deal és egymilliós minimálbér: így faragta ki választási programját a Tisza Párt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 12:12
Címlapra kívánkozó ígéretek, tíz-, tizenkét- és huszonegypontos programok jellemezték a Tisza Párt elmúlt másfél évét. Az adócsökkentés és a minimálbér-emelés terén már kezdenek tisztán látni a választók, de azt még mindig nem tudjuk, hogyan férhet hozzá Magyarország 4100 milliárd forint uniós forráshoz a választások után – írja laptársunk, az Mfor.hu.
Makro / Külgazdaság Rossz híreket kapott Nagy Márton Németországból
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 10:14
Az elemzők által várt növekedés helyett havi szinten csökkentek a német feldolgozóipari megrendelések júliusban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis pénteki jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság A horvátoknak bezzeg telik új autóra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 09:24
Horvátországban 7,2 százalékkal nőtt az eladott új autók száma az első nyolc hónapban.
Makro / Külgazdaság Kisebbfajta csodáról számolt be az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 08:30
A júliusi ipari termelés nagyobb lett a júniusinál. Igaz, éves szinten még mindig mínuszos.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyen keményen kiállt Ukrajna mellett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 06:28
Ukrajnát olyan országgá kell tenni, amely „megemészthetetlen” úgy a jelenlegi, mint a jövőbeli agresszorok számára – jelentette ki az Európai Bizottság elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG