4p
A terrorizmus terjedésével egyre nagyobb a félelem a repülésbiztonság miatt is. Elég csak a tavaly októberben felrobbantott orosz gépre, vagy a pár hete nagyon gyanús körülmények közt kilyukadó szomáliai utasszállítóra gondolni, és máris felmerül, hogy merjünk-e még repülőre ülni? Bár a statisztikák szerint egyre biztonságosabb a légi közlekedés, a helyzet nem ilyen egyszerű.

Alig tíz napja, február másodikán okozott óriási botrányt a szomáliai Daallo Airlines repülőjének esete, amelyen 15 perccel a felszállás után robbantott Abdullahi Abdisalam Borleh.

A szerkezet szerencsére csak egy kisebb lyukat ütött a jobb szárny felett (az Al-Kaida „kézikönyve” szerint itt lehet a leghatásosabban robbantani), a hirtelen légnyomásváltozás kiszívta a valószínűsített terroristát, aki így az egyedüli áldozata lett a merényletkísérletnek. A 159-es járat utasainak óriási szerencséje volt, mivel ha a robbanás utazómagasságban történik, egészen biztosan meghal mindenki a felszínen - írja az Economist.

Jól látszik a lyuk a 159-es járat oldalán. (Fotó: EPA/GOOBJOOG NEWS)

A Metrojet 9268-as járata már nem volt ilyen szerencsés, a 224 ember életét követelő robbantás húsz perccel felszállás után történt, a Sínai-félsziget felett, a merényletért az Iszlám Állam egy lokális szervezete vállalta a felelősséget. A szomáliai esetben pedig minden bizonnyal a felelős az Afrika szarvának nevezett területen aktív Shabab lesz.

A belső segítség ellen nehéz védekezni

A nyilvánvaló párhuzamok mellett még egy hátborzongató hasonlóság van a két esemény közt: a repterek személyzete jó eséllyel közreműködött az akciókban. Bár az egyiptomi hatóságok még mindig tagadják, hogy az orosz repülőgép terrortámadás áldozata lett, a Reuters januárban azt írta, hogy valószínűleg az egyiptomi nemzeti légitársaság (EgyptAir) egy mérnöke helyezte el a robbanószerkezetet az ülés alatt.

A Metrojet gép roncsa. (Fotó: EPA/STR)

A szomáliai nyomozás jelenlegi állása szerint pedig egy reptéri dolgozó egy laptopnak látszó tárgyat adott át a később robbantó Borlehnek. Mindkét esetben az látszik, hogy a terroristák belső segítséget kaptak, amely egyértelmű változást mutat a módszerekben is.

Ez szembemegy a szeptember 11-ei terrortámadások óta történt esetekkel is, ahol jellemzően a biztonsági rendszereket próbálták kijátszani.

Kezdjünk el rettegni?

Egyelőre nehéz megmondani, hogy mindez mit jelent a nemzetközi civil légi közlekedés számára. A két merénylet, bármennyire is rémisztő, még nem jelenti, hogy több hasonló eset történik majd. Szomália és a Sínai-félsziget konfliktusövezetek, amelyeket sokan alapból elkerülnek, ráadásul a két érintett légitársaság sem számít különösebben jó nevűnek, a Daallo például hétből kettő csillagot ért el a repülésbiztonsági mutatókon.

Valahol hiba van a rendszerben

Az ominózus 159-es járat pilótája, aki egyébként nem is a Daallo Airlines saját alkalmazottja, hanem a görög Hermessel kötött megállapodás alapján vezette a gépet, dühöngve nyilatkozta az AP-nek, hogy a Mogadishu Reptér biztonsági intézkedései nevetségesek, a leparkolt gépekre gyakorlatilag bármit fel lehet vinni észrevétlenül. Ennek a véleménynek némileg ellent mond az, hogy az ICAO levette a Mogadishut a legveszélyesebb repülőterek listájáról, ráadásul a sharm-el-sejki reptér is könnyedén vette a hatósági ellenőrzéseket.

Úgy tűnik, hogy a hiba nem a repterekben van, hanem sokkal inkább a dolgozókban: 2015-ben az amerikai TSA emberei hetven csomagban elrejtett fegyverből mindössze hármat vettek észre, 2011-ben pedig a British Airways egy alkalmazottját kapták el egy tervezett merénylet miatt. Ami mindenesetre biztos, hogy a repülés sosem volt biztonságosabb, hiába történt több szerencsétlenség és merénylet mostanában.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mélyrepülésben a németek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 12:53
Még nem érte el a 2019-es szintet a légiutas-forgalmuk.
Makro / Külgazdaság Meglepően optimista előrejelzés érkezett a vámháború hatásairól
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 11:17
A WTO néhány hónappal ezelőtt prognosztizált csökkenés helyett a globális árukereskedelem növekedésre számít.
Makro / Külgazdaság Árcsökkenéssel kedveskedhetnek a benzinkutasok az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 10:39
Amennyiben követik a nagykereskedői árakat, a benzin és a gázolaj literje is bruttó 2-2 forinttal lehet olcsóbb keddtől.
Makro / Külgazdaság Bosszankodhat Putyin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 09:11
Az orosz kiskereskedelmi forgalom növekedése lassult júniusban.
Makro / Külgazdaság Váratlan fejleményre ébredtek a kínaiak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 08:37
Növekedés helyett stagnált az éves infláció júliusban.
Makro / Külgazdaság Nem kell Brnóig menniük, akik gyermeket szeretnének?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 08:19
Végre Magyarországon is lefagyaszthatják a nők petesejtjeiket bármilyen célból. Korábban csak különleges egészségügyi feltételekkel tehették ezt meg. A régóta sürgetett termékenységmegőrző metódusnak a szakma örül, de egyelőre semmilyen tájékoztatást nem kaptak. Az Országos Kórházi Főigazgatóság azonban elárulta, hogy kik vehetik igénybe s hogy ingyenes lesz-e az eljárás, vagy sem.
Makro / Külgazdaság Van élet az állampapírok után, de milyen? Kiderül a friss Privátbanki Körképből
Csabai Károly | 2025. augusztus 11. 05:43
Várható volt, hogy a kiugró állampapír-hozamok lecsengése után szerényebb időszak következik a magyarországi privátbanki szektorban is. A tizenhárom szolgáltató által kezelt összvagyon alig valamivel több mint 4 százalékkal nőtt az idei év első felében, ám így is átlépte a 12 ezer milliárd forintos lélektani határt – derül ki a lapunk által elkészített legfrissebb Privátbanki Körképből. Viszont a kezelt számlák száma ha minimálisan, kevesebb mint egy százalékkal, de csökkent, 64 ezer alá.
Makro / Külgazdaság Izgatottan várhatja Lázár János a jövő hetet
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 09:59
A KSH csütörtöki közléséből derül ki, folytatódott-e a miniszter által felügyelt építőipar két hónapja tartó feltámadása júniusban.
Makro / Külgazdaság Újabb számsor láttán bosszankodhat Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 08:42
Az Eurostat júliusi inflációs rangsorában továbbra is a sereghajtók között található Magyarország.
Makro / Külgazdaság Mindenki által várt bejelentések jöhetnek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 08:18
Ha minden jól megy, a jövő héten tovább csökkenhetnek az üzemanyagárak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG