4p
A terrorizmus terjedésével egyre nagyobb a félelem a repülésbiztonság miatt is. Elég csak a tavaly októberben felrobbantott orosz gépre, vagy a pár hete nagyon gyanús körülmények közt kilyukadó szomáliai utasszállítóra gondolni, és máris felmerül, hogy merjünk-e még repülőre ülni? Bár a statisztikák szerint egyre biztonságosabb a légi közlekedés, a helyzet nem ilyen egyszerű.

Alig tíz napja, február másodikán okozott óriási botrányt a szomáliai Daallo Airlines repülőjének esete, amelyen 15 perccel a felszállás után robbantott Abdullahi Abdisalam Borleh.

A szerkezet szerencsére csak egy kisebb lyukat ütött a jobb szárny felett (az Al-Kaida „kézikönyve” szerint itt lehet a leghatásosabban robbantani), a hirtelen légnyomásváltozás kiszívta a valószínűsített terroristát, aki így az egyedüli áldozata lett a merényletkísérletnek. A 159-es járat utasainak óriási szerencséje volt, mivel ha a robbanás utazómagasságban történik, egészen biztosan meghal mindenki a felszínen - írja az Economist.

Jól látszik a lyuk a 159-es járat oldalán. (Fotó: EPA/GOOBJOOG NEWS)

A Metrojet 9268-as járata már nem volt ilyen szerencsés, a 224 ember életét követelő robbantás húsz perccel felszállás után történt, a Sínai-félsziget felett, a merényletért az Iszlám Állam egy lokális szervezete vállalta a felelősséget. A szomáliai esetben pedig minden bizonnyal a felelős az Afrika szarvának nevezett területen aktív Shabab lesz.

A belső segítség ellen nehéz védekezni

A nyilvánvaló párhuzamok mellett még egy hátborzongató hasonlóság van a két esemény közt: a repterek személyzete jó eséllyel közreműködött az akciókban. Bár az egyiptomi hatóságok még mindig tagadják, hogy az orosz repülőgép terrortámadás áldozata lett, a Reuters januárban azt írta, hogy valószínűleg az egyiptomi nemzeti légitársaság (EgyptAir) egy mérnöke helyezte el a robbanószerkezetet az ülés alatt.

A Metrojet gép roncsa. (Fotó: EPA/STR)

A szomáliai nyomozás jelenlegi állása szerint pedig egy reptéri dolgozó egy laptopnak látszó tárgyat adott át a később robbantó Borlehnek. Mindkét esetben az látszik, hogy a terroristák belső segítséget kaptak, amely egyértelmű változást mutat a módszerekben is.

Ez szembemegy a szeptember 11-ei terrortámadások óta történt esetekkel is, ahol jellemzően a biztonsági rendszereket próbálták kijátszani.

Kezdjünk el rettegni?

Egyelőre nehéz megmondani, hogy mindez mit jelent a nemzetközi civil légi közlekedés számára. A két merénylet, bármennyire is rémisztő, még nem jelenti, hogy több hasonló eset történik majd. Szomália és a Sínai-félsziget konfliktusövezetek, amelyeket sokan alapból elkerülnek, ráadásul a két érintett légitársaság sem számít különösebben jó nevűnek, a Daallo például hétből kettő csillagot ért el a repülésbiztonsági mutatókon.

Valahol hiba van a rendszerben

Az ominózus 159-es járat pilótája, aki egyébként nem is a Daallo Airlines saját alkalmazottja, hanem a görög Hermessel kötött megállapodás alapján vezette a gépet, dühöngve nyilatkozta az AP-nek, hogy a Mogadishu Reptér biztonsági intézkedései nevetségesek, a leparkolt gépekre gyakorlatilag bármit fel lehet vinni észrevétlenül. Ennek a véleménynek némileg ellent mond az, hogy az ICAO levette a Mogadishut a legveszélyesebb repülőterek listájáról, ráadásul a sharm-el-sejki reptér is könnyedén vette a hatósági ellenőrzéseket.

Úgy tűnik, hogy a hiba nem a repterekben van, hanem sokkal inkább a dolgozókban: 2015-ben az amerikai TSA emberei hetven csomagban elrejtett fegyverből mindössze hármat vettek észre, 2011-ben pedig a British Airways egy alkalmazottját kapták el egy tervezett merénylet miatt. Ami mindenesetre biztos, hogy a repülés sosem volt biztonságosabb, hiába történt több szerencsétlenség és merénylet mostanában.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyar Péter: „Már csak az a kérdés, hogy mennyire van vége”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 16:52
Megérkezett a Tisza elnökének válasza a miniszterelnök délelőtti megszólalására.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „veszély van”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 14:59
Háborús is, pénzügyi is. Interjúszerűséget adott hívei előtt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Nincs haladék az amerikai szankcióknál – egyre nagyobb a baj Szerbiában
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 13:34
Megelégelte az időhúzást az amerikai hivatal. A Mol is felmerült, mint lehetséges vásárló.
Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG