4p
A terrorizmus terjedésével egyre nagyobb a félelem a repülésbiztonság miatt is. Elég csak a tavaly októberben felrobbantott orosz gépre, vagy a pár hete nagyon gyanús körülmények közt kilyukadó szomáliai utasszállítóra gondolni, és máris felmerül, hogy merjünk-e még repülőre ülni? Bár a statisztikák szerint egyre biztonságosabb a légi közlekedés, a helyzet nem ilyen egyszerű.

Alig tíz napja, február másodikán okozott óriási botrányt a szomáliai Daallo Airlines repülőjének esete, amelyen 15 perccel a felszállás után robbantott Abdullahi Abdisalam Borleh.

A szerkezet szerencsére csak egy kisebb lyukat ütött a jobb szárny felett (az Al-Kaida „kézikönyve” szerint itt lehet a leghatásosabban robbantani), a hirtelen légnyomásváltozás kiszívta a valószínűsített terroristát, aki így az egyedüli áldozata lett a merényletkísérletnek. A 159-es járat utasainak óriási szerencséje volt, mivel ha a robbanás utazómagasságban történik, egészen biztosan meghal mindenki a felszínen - írja az Economist.

Jól látszik a lyuk a 159-es járat oldalán. (Fotó: EPA/GOOBJOOG NEWS)

A Metrojet 9268-as járata már nem volt ilyen szerencsés, a 224 ember életét követelő robbantás húsz perccel felszállás után történt, a Sínai-félsziget felett, a merényletért az Iszlám Állam egy lokális szervezete vállalta a felelősséget. A szomáliai esetben pedig minden bizonnyal a felelős az Afrika szarvának nevezett területen aktív Shabab lesz.

A belső segítség ellen nehéz védekezni

A nyilvánvaló párhuzamok mellett még egy hátborzongató hasonlóság van a két esemény közt: a repterek személyzete jó eséllyel közreműködött az akciókban. Bár az egyiptomi hatóságok még mindig tagadják, hogy az orosz repülőgép terrortámadás áldozata lett, a Reuters januárban azt írta, hogy valószínűleg az egyiptomi nemzeti légitársaság (EgyptAir) egy mérnöke helyezte el a robbanószerkezetet az ülés alatt.

A Metrojet gép roncsa. (Fotó: EPA/STR)

A szomáliai nyomozás jelenlegi állása szerint pedig egy reptéri dolgozó egy laptopnak látszó tárgyat adott át a később robbantó Borlehnek. Mindkét esetben az látszik, hogy a terroristák belső segítséget kaptak, amely egyértelmű változást mutat a módszerekben is.

Ez szembemegy a szeptember 11-ei terrortámadások óta történt esetekkel is, ahol jellemzően a biztonsági rendszereket próbálták kijátszani.

Kezdjünk el rettegni?

Egyelőre nehéz megmondani, hogy mindez mit jelent a nemzetközi civil légi közlekedés számára. A két merénylet, bármennyire is rémisztő, még nem jelenti, hogy több hasonló eset történik majd. Szomália és a Sínai-félsziget konfliktusövezetek, amelyeket sokan alapból elkerülnek, ráadásul a két érintett légitársaság sem számít különösebben jó nevűnek, a Daallo például hétből kettő csillagot ért el a repülésbiztonsági mutatókon.

Valahol hiba van a rendszerben

Az ominózus 159-es járat pilótája, aki egyébként nem is a Daallo Airlines saját alkalmazottja, hanem a görög Hermessel kötött megállapodás alapján vezette a gépet, dühöngve nyilatkozta az AP-nek, hogy a Mogadishu Reptér biztonsági intézkedései nevetségesek, a leparkolt gépekre gyakorlatilag bármit fel lehet vinni észrevétlenül. Ennek a véleménynek némileg ellent mond az, hogy az ICAO levette a Mogadishut a legveszélyesebb repülőterek listájáról, ráadásul a sharm-el-sejki reptér is könnyedén vette a hatósági ellenőrzéseket.

Úgy tűnik, hogy a hiba nem a repterekben van, hanem sokkal inkább a dolgozókban: 2015-ben az amerikai TSA emberei hetven csomagban elrejtett fegyverből mindössze hármat vettek észre, 2011-ben pedig a British Airways egy alkalmazottját kapták el egy tervezett merénylet miatt. Ami mindenesetre biztos, hogy a repülés sosem volt biztonságosabb, hiába történt több szerencsétlenség és merénylet mostanában.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „Matolcsy György nagyon-nagyon sok mindent tud” – még visszaszállhat a kormányra az MNB-botrány
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 15:19
Az MNB-alapítványok botránya, amely során mintegy 500 milliárd forint közpénz szívódott fel a gyanú szerint, a Klasszis Média Ez Viszont Privát című műsorában is részletesen szóba került.
Makro / Külgazdaság Trump drákói szigor bevezetésével kedvez a kis pajtásának
Buksza blog | 2025. március 30. 13:46
A Tesla lehet a nagy nyertese Donald Trump új importautóvámjának, ezen belül a Model Y SUV modell versenytársai másfél-kétmillió forinttal többe kerülhetnek, miután az új tarifák életbe lépnek.
Makro / Külgazdaság Modern korrupció: Nokiás doboz helyett MNB-s alapítványok – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Vég Márton | 2025. március 29. 14:51
Mi zajlott itt évekig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványainál és cégeinél, amelyek átláthatatlan és kontroll nélküli működésére a független sajtó után az Állami Számvevőszék jelentései újra rávilágítottak? Hova lett 500 milliárd forint közpénz? A Klasszis Podcast vendége Zeisler Judit, a Transparency International Magyarország szakpolitikai vezetője volt.
Makro / Külgazdaság Új esély zöld autóra: meghosszabbítják a céges e-autó támogatást
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 10:42
Áprilistól ismét lehet pályázni céges e-autó támogatásra a megmaradt keret erejéig.
Makro / Külgazdaság Brüsszel digitalizálja az EU-t
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 16:13
Az Európai Bizottság 1,3 milliárd eurót biztosít mesterséges intelligenciára, kiberbiztonságra és digitális készségek fejlesztésére.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály is összehúzza szemöldökét ettől az amerikai bejelentéstől
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 14:30
Meglehetősen borúlátó a Fed döntéshozója.
Makro / Külgazdaság Trump miatt drágulnak a tűzpiros autók is
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 13:51
10 százalékos áremelésre készül a Ferrari a vámok miatt.
Makro / Külgazdaság Van egy ruhaüzlet, ahol a felhalmozódott készlet a baj
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 13:24
A túl nagy árukészlet okozott gondot a H&M-nek.
Makro / Külgazdaság Felszisszen, aki szombaton óvatlanul behajt egy benzinkútra
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 12:33
Legalábbis akkor, ha tankolni szeretne.
Makro / Külgazdaság Az elemzőket is meglepte ez a német adat
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 10:52
Közeledik a hárommillióhoz a német munkanélküliek száma.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG